Μια συναρπαστική χρονιά για τη Formula 1 αναμένεται να ξεκινήσει σε λίγα 24ωρα.
Τουλάχιστον αυτό αποδεικνύουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία καθώς είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που έξι παγκόσμιοι πρωταθλητές θα «κονταροχτυπηθούν» στις πίστες για να διεκδικήσουν την πρώτη θέση. Σε μία σεζόν που θα είναι από τις μεγαλύτερες στην ιστορία της F1, μετρώντας 20 GP κατά μήκος του πλανήτη.
Προς το παρόν οι δοκιμές δεν αποσαφήνισαν σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι ομάδες, χωρίς επίσης κάποια να ξεχωρίζει από το σύνολο.
Χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν ήταν οι ανακατατάξεις οδηγών, οι αλλαγές στα ονόματα των ομάδων, oι αλλαγές των κανονισμών και τα νέα ελαστικά της Pirelli.
Σε ό,τι φορά στους πιλότους, η μεγάλη «σφαγή» έγινε σε επτά ομάδες καθώς οι τέσσερις πρώτοι του περυσινού πρωταθλήματος, δηλαδή η Red Bull, η McLaren, η Ferrari, η Mercedes, αλλά και η Sauber διατήρησαν τα οδηγικά τους δίδυμα. Στις υπόλοιπες οι μνηστήρες για τις λίγες ήδη θέσεις που υπήρχαν ήταν πολλοί, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός πρωταθλήματος αρκετά ονόματα, κάποια, πολύ σημαντικά στο χώρο όπως οι Ρούμπενς Μπαρικέλο και Γιάρνο Τρούλι, αντίστοιχα.
Η απουσία του Βραζιλιάνου πιλότου μετά από 19 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην Formula 1 δημιούργησε αίσθηση. Όπως επίσης και η απομάκρυνση την τελευταία στιγμή από τη Caterham του Γιάρνο Τρούλι. Μια μεταγραφή που ωστόσο ακουγόταν αρκετό καιρό πριν την υλοποίησή της. Η εμπειρία και των δύο αναμένεται να λείψει από την Formula 1.
Χαρακτηριστικό επίσης της νέας χρονιάς είναι ότι δόθηκε από μερικές ομάδες τόπος στα… νιάτα όπως π.χ. στην Toro Rosso. Λύση που θα μπορούσε κάποιος κακοπροαίρετους να πει ότι επιλέχθηκε για λόγους κόστους, αλλά το σίγουρο είναι θα φανεί κατά τη διάρκεια της σεζόν αν είναι αποτελεσματική.
Μεγάλο γεγονός πάντως της μεταγραφικής περιόδου ήταν η επιστροφή του Κίμι Ραικόνεν στη Formula 1 μετά από σχεδόν δύο χρόνια. Ο Φινλανδός δηλώνει έτοιμος με την ομάδα της Lotus να επιστρέψει σε θετικά αποτελέσματα. Προς το παρόν φάνηκε προσγειωμένος και δε μίλησε από τώρα για νίκες και πρωταθλήματα. Το θέμα είναι η ομάδα του Ενστοουν αναμένει από εκείνον αρκετά καθώς θέλει να ενταχθεί στο γκρουπ των λεγόμενων «μεγάλων» της F1.
Σε ό,τι αφορά στις ομάδες, αλλαγή στον αριθμό τους δεν υπάρχει. Εξακολουθούν να είναι δώδεκα, όπως και πέρυσι. Η διαφοροποίηση φέτος έγκειται στα ονόματά τους αφού η Renault πλέον αναφέρεται ως Lotus, η πρώην Team Lotus, του Τόνι Φερνάντες ως Caterham και η Virgin Marussia, κρατάει μόνο το όνομα της Ρωσικής εταιρείας κατασκευής σπορ αυτοκινήτων με τη Virgin να παραμένει στενός συνεργάτης.
Το πρωτάθλημα θα απαρτίζεται από 20 αγώνες με τη FIA να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στο Οστιν αλλά και στο Μπαχρέιν, αν και υπήρξαν αρκετές αμφιβολίες σχετικά με τα δύο αυτά GP.
Για τον αμερικανικό αγώνα που σηματοδοτεί την επιστροφή της F1 στις ΗΠΑ μετά από πολλά χρόνια, τα προβλήματα ήταν οργανωτικά κατά πρώτο λόγο και οικονομικά κατά δεύτερο. Αν και οι εργασίες για ένα χρονικό διάστημα είχαν σταματήσει, τελικά δόθηκε λύση και ο αγώνας θα διεξαχθεί κανονικά στις 18 Νοεμβρίου.
Σε ό,τι αφορά στο GP του Μπαχρέιν, η ρευστή πολιτική και κοινωνική κατάσταση που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή έχει θορυβήσει τον κόσμο της Formula 1. Μη λησμονούμε ότι πέρυσι ο αγώνας για λόγους ασφαλείας είχε ακυρωθεί. Φέτος, όμως ο Μπέρνι Εκλεστοουν έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης, παρά τις αμφιβολίες που ακούστηκαν και έτσι το GP θα γίνει κανονικά στις 22 Απριλίου, μέχρι βέβαια νέας νεωτέρας.
Από τους 20 συνολικά φετινούς αγώνες, οι οκτώ διεξάγονται σε Ευρωπαϊκό έδαφος με τον πρώτο να είναι το Ισπανικό GP στην Καταλούνια, στις 13 Μαΐου. Η Ασία θα φιλοξενήσει επίσης οκτώ GP, στις ΗΠΑ θα γίνει ένα όπως και στην Αυστραλία, τον Καναδά και την Βραζιλία.
Το πρόγραμμα των αγώνων της Formula 1 για το 2012
18 Μαρτίου Αυστραλία Άλμπερτ Παρκ
25 Μαρτίου Μαλαισία Σεπάνγκ
15 Απριλίου Κίνα Σαγκάη
22 Απριλίου Μπαχρέιν Σακχίρ
13 Μαΐου Ισπανία Καταλούνια
27 Μαΐου Μονακό Μόντε Κάρλο
10 Ιουνίου Καναδάς Μόντρεαλ
24 Ιουνίου Ευρώπη Βαλένθια
08 Ιουλίου Μ. Βρετανία Σίλβερστοουν
22 Ιουλίου Γερμανία Χόκενχαϊμ
29 Ιουλίου Ουγγαρία Βουδαπέστη
02 Σεπτεμβρίου Βέλγιο Σπα
09 Σεπτεμβρίου Ιταλία Μόντσα
23 Σεπτεμβρίου Σιγκαπούρη Μαρίνα Μπέι
07 Οκτωβρίου Ιαπωνία Σουζούκα
14 Οκτωβρίου Ν. Κορέα Γεονγκάμ
28 Οκτωβρίου Ινδία Νέο Δελχί
04 Νοεμβρίου Άμπου Ντάμπι Γιας Μαρίνα
18 Νοεμβρίου ΗΠΑ Όστιν
25 Νοεμβρίου Βραζιλία Ιντερλάγκος
Οι κανονισμοί
Η FIA αποφάσισε φέτος να δυσκολέψει λιγάκι τις ομάδες, αλλάζοντας μερικούς κανονισμούς. Ετσι τις ανάγκασε να ψαχτούν ακόμη περισσότερο για να βρουν λύσεις που θα τις επιτρέπουν να συνδυάσουν την άριστη αεροδυναμική με την ισχύ του κινητήρα.
Αρχικά, από φέτος όλα τα μονοθέσια για να συμμετάσχουν στις δοκιμές πριν από την έναρξη του πρωταθλήματος θα έπρεπε να έχουν περάσει και τα 18 υποχρεωτικά crash τεστ της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου. Εκεί κάποιες δυσκολεύτηκαν με αποτέλεσμα να μην έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν το νέο τους μονοθέσιο όπως π.χ. οι Marussia και HRT.
Η σημαντικότερη ίσως αλλαγή των φετινών κανονισμών έγκειται στην απαγόρευση συστημάτων χρήσης καυσαερίων στους διαχύτες εκτός φάσεων επιτάχυνσης, τους λεγόμενους blown diffusers. Η λύση αυτή είχε πέρυσι υιοθετηθεί από σχεδόν όλες τις ομάδες. Φέτος όμως θα πρέπει οι απολήξεις των εξατμίσεων να καταλήγουν στο πίσω και πάνω μέρος του αμαξώματος.
Παράλληλα, το μέγιστο ύψος του ρύγχους έχει χαμηλώσει για λόγους ασφαλείας σε περίπτωση σύγκρουσης με άλλο μονοθέσιο. Ως ρύγχος βέβαια ορίζεται το σήμειο του μονοθέσιου που εκτείνεται πέρα από το σασί. Μέχρι το σασί το ύψος παραμένει 625 χιλιοστά, αλλά για τα επόμενα 150 χιλιοστά το ύψος υποχρεωτικά θα πρέπει να μειωθεί στα 550 χιλιοστά. Γεγονός που έχει δημιουργήσει το λεγόμενο «σκαλοπάτι» στα μονοθέσιο των περισσότερων ομάδων. Μια αμφιλεγόμενη εμφανισιακά επιλογή που ακολουθήθηκε φέτος για λόγους αεροδυναμικής. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι McLaren και η Marussia.
Η πρώτη ταχύτητα έχει οριστεί πλέον να φτάνει μέχρι τα 100 χ.α.ω. ενώ για αποφευχθούν παραδείγματα όπως του περυσινού αγώνα στον Καναδά που κράτησε οκτώ ώρες λόγω κακοκαιρίας, θεσπίστηκε ανώτατο όριο διάρκειας ενός GP τεσσάρων ωρών από τη στιγμή της εκκίνησής του.
Κατά την διάρκεια του αγώνα και στην περίπτωση προσπέρασης, ο οδηγός που προσπαθεί να διατηρήσει τη θέση του δεν θα έχει τη δυνατότητα να επιτρέψει στην αγωνιστική του γραμμή αν την έχει αλλάξει για να υπερασπιστεί τη θέση. Επίσης, με την έξοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας από ην πίστα, όλοι οι πιλότοι που έχουν δεχθεί γύρο, επιβάλλεται να προσπερνούν και να φτάνουν στο τέλος του grid, ώστε να υπάρχει μια «καθαρή» εκκίνηση. Σε περίπτωση τώρα διακοπής ενός GP, όσα μονοθέσια βρίσκονταν στα pits θα μπορούν να εμφανιστούν στην εκκίνηση, διατηρώντας τη θέση που είχαν πριν από τη διακοπή του αγώνα.
Θεσπίζεται επίσης μια περίοδος επίσημων δοκιμών διάρκειας τριών ημερών για τις ομάδες, στο μέσον περίπου της χρονιάς. Για φέτος αυτή θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο στην πίστα του Μουτζέλο.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στα ελαστικά, ο κάθε πιλότος θα έχει πλέον στη διάθεσή του και τα 11 σετ ελαστικών της Pirelli από την πρώτη στιγμή του αγωνιστικού τριημέρου, εν αντιθέσει με τα τρία σετ που επιτρεπόταν πέρυσι στις ελεύθερες δοκιμές.
Βασικές αλλαγές στα ελαστικά
H Pirelli θέλησε φέτος να ανακατέψει λίγο την τράπουλα σε ό,τι αφορά στις επιλογές. Διατήρησε και τις τέσσερις γόμες (πολύ μαλακή, μαλακή, μεσαία, σκληρή) στα σλικ που προορίζονται για το στεγνό και παρουσίασε μια ανανεωμένη έκδοση στα βρόχινα.
Κύρια χαρακτηριστικά των νέων ελαστικών είναι τα πιο τετράφωνα προφίλ, η αυξημένη πρόσφυση και οι πιο «μαλακές» γόμες.
Σε ό,τι αφορά στο στεγνό οι διαφορές των γομών στη σύνθεσή και σύστασή τους είναι πολύ μικρές μεταξύ τους έτσι ώστε να δυσκολευθούν οι ομάδες στις επιλογές τους. Τα συγκεκριμένα διατηρούν την ονομασία τους P Zero αλλά φέρουν διαφορετικά χρώματα, όπως επίσης και τα βρόχινα που πλέον θα ονομάζονται Cinturato. Σε αυτά έχει διατηρηθεί η μεσαία γόμα λόγω της εξαιρετικής απόδοσης που είχε πέρυσι ενώ υπάρχει πλέον και μια ενδιάμεση πρόταση. Χαρακτηριστικό των βρόχινων ελαστικών είναι το διαφορετικό προφίλ που διαθέτουν τα πίσω για να απομακρύνουν ευκολότερα το νερό σε περίπτωση υδρολίσθησης.