Πολιτική
Δευτέρα, 19 Μαρτίου 2012 22:48

Ριζικές αλλαγές στις διοικητικές δομές του Δημοσίου

Την κατάργηση των 1.894 οργανικών μονάδων προβλέπει το σχέδιο νόμου για την «Αναδιοργάνωση υπουργείων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» που κατατέθηκε στη Βουλή.

Την κατάργηση των 1.894 οργανικών μονάδων προβλέπει το σχέδιο νόμου για την «Αναδιοργάνωση υπουργείων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» που κατατέθηκε στη Βουλή.

Με το νομοσχέδιο αναδιοργανώνονται 11 από τα 15 υπουργεία, οι Γενικές Γραμματείες Μέσων Ενημέρωσης και Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και τα μεγάλα νομικά πρόσωπα, ΟΑΕΔ, ΟΓΑ και Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΕΑΔΥ), καθώς και ορισμένα μικρότερα. Η αναδιοργάνωση εκτός από τις κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων περιέλαβε και τις περιφερειακές τους υπηρεσίες, τις οποίες σε πολλές περιπτώσεις τις ενοποίησε.

Από τη διαδικασία άμεσου περιορισμού της διοικητικής δομής δεν μετέχουν, λόγω ιδιαιτεροτήτων που τα διακρίνει, τα υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη, για τα οποία, ωστόσο, το θέμα της αναδιοργάνωσής τους θα εξεταστεί σε επόμενη φάση, ενώ όσον αφορά το υπουργείο Οικονομικών, αυτό θα επιφέρει τις ήδη σχεδιαζόμενες μεταβολές στην οργανωτική του δομή με νόμο που θα προωθήσει το υπουργείο Οικονομικών.

Από την κατάργηση των οργανικών μονάδων και τη μείωση του αριθμού των επιδομάτων για θέσεις ευθύνης αναμένεται να εξοικονομηθούν περισσότερα από 6 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Η ελάφρυνση του προϋπολογισμού εκτιμάται μάλιστα ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερη αν συνυπολογισθούν τα ποσά που θα εξοικονομηθούν από τη μείωση των λειτουργικών εξόδων.

Ειδικότερα, με το σχέδιο νόμου καταργούνται 6 Γενικές Γραμματείες και 8 Ειδικές Γραμματείες, 12 Γενικές Δ/νσεις, 326 Δ/νσεις, 1 υποδιεύθυνση, 52 αυτοτελή τμήματα, 1.369 τμήματα, 83 αυτοτελή γραφεία και 317 γραφεία.

Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου επιτυγχάνεται και ο από ετών επιδιωκόμενος στόχος της ενιαίας διοικητικής υποστήριξης των Γενικών και Ειδικών Γραμματειών του υπουργείου από μία μονάδα υποστηρικτικού χαρακτήρα του οικείου υπουργείου, ενώ θα ωφεληθεί και ο συντονισμός μεταξύ των υπουργείων.

Βάσει του ν/σχ καθιερώνεται και η υποχρέωση της επαναξιολόγησης των οργανισμών των υπουργείων, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ και των αποκεντρωμένων διοικήσεων κάθε πέντε χρόνια, ενώ προκειμένου να αξιοποιηθούν τα στελέχη της Διοίκησης που κατείχαν θέσεις ευθύνης ως προϊστάμενοι οργανικών μονάδων που καταργούνται, προβλέπεται ένας αξιοκρατικός τρόπος επανατοποθέτησής τους ως προϊσταμένων στις οργανικές μονάδες που διατηρήθηκαν.

Βασικά μέτρα αναδιοργάνωσης των υπουργείων και των ΝΠΔΔ, που εισάγει το σχέδιο νόμου, είναι η ενοποίηση των υποστηρικτικών μονάδων των Γενικών και Ειδικών Γραμματειών ή και άλλων αυτοτελών υπηρεσιών, ενώ η ενοποίηση των μονάδων διοικητικής υποστήριξης των αυτοτελών υπηρεσιών με αυτές των οικείων υπουργείων επιβάλλεται από τις ρυθμίσεις: Σε κάθε υπουργείο συνιστάται Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, υπαγόμενη στον Γενικό Γραμματέα αυτού και Γενική Διεύθυνση ή Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Παράλληλα, προβλέπεται η κατάργηση υπηρεσιακών μονάδων που δεν έχουν πλέον λόγο ύπαρξης (ολοκλήρωσαν την αποστολή τους, είναι σε πλήρη αδράνεια, υπολειτουργούν), η κατάργηση, κατά το δυνατό, ενδιάμεσων οργανωτικών επιπέδων (π.χ. υποδιευθύνσεων και γραφείων), η λειτουργία οργανικών μονάδων με χαμηλότερο οργανωτικό επίπεδο και η διερεύνηση της δυνατότητας περιορισμού του αριθμού των περιφερειακών υπηρεσιακών μονάδων, είτε καταργώντας/συγχωνεύοντας ορισμένες από αυτές είτε εντάσσοντας ορισμένες στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ