Σε ισχύ τέθηκε η αναθεωρημένη μορφή του Κανονισμού Ιδιωτικών Σχολών στην Τουρκία, από τον οποίο αφαιρέθηκε η διάταξη ότι στα μειονοτικά σχολεία (ελληνικά, αρμενικά και εβραϊκά) μπορούν να σπουδάζουν μόνο μαθητές των μειονοτήτων.
Σε ισχύ τέθηκε η αναθεωρημένη μορφή του Κανονισμού Ιδιωτικών Σχολών στην Τουρκία, από τον οποίο αφαιρέθηκε η διάταξη ότι στα μειονοτικά σχολεία (ελληνικά, αρμενικά και εβραϊκά) μπορούν να σπουδάζουν μόνο μαθητές των μειονοτήτων. Η αλλαγή αυτή ερμηνεύεται ως παροχή δικαιώματος σε μαθητές με ξένη υπηκοότητα, να σπουδάζουν στα σχολεία αυτά.
Ο νέος Κανονισμός δημοσιεύτηκε στο χθεσινό φύλλο της εφημερίδας της τουρκικής κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, από το άρθρο 53 του προηγούμενου κανονισμού που αναφερόταν στα μειονοτικά σχολεία (άρθρο 50 στο νέο κανονισμό) αφαιρέθηκε η διάταξη «στα σχολεία αυτά μπορούν να σπουδάσουν μόνο τέκνα υπηκόων της Δημοκρατίας της Τουρκίας, που ανήκουν σε μειονότητα».
Στα τέλη Ιανουαρίου, ο τουρκικός Τύπος είχε γράψει ότι επίκειται αλλαγή στον Κανονισμό. Το θέμα είναι υπό συζήτηση εδώ και περίπου δύο χρόνια, από τότε που η τέως υπουργός Παιδείας, Νιμέτ Τσουμπουκτσού, είχε δηλώσει πως το υπουργείο εργάζεται για να βρεθεί μια φόρμουλα, ώστε στα αρμενικά μειονοτικά σχολεία να μπορούν να σπουδάζουν και μαθητές με υπηκοότητα της Αρμενίας. Ωστόσο, αδιευκρίνιστο παραμένει πώς θα εφαρμοστεί ο νέος Κανονισμός.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρά την αφαίρεσή της από τον Κανονισμό, η διάταξη ότι στα μειονοτικά σχολεία μπορούν να σπουδάζουν μαθητές που ανήκουν σε μειονότητα και είναι πολίτες της Τουρκίας, εξακολουθεί να περιλαμβάνεται στο νόμο περί ιδρυμάτων ιδιωτικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα στο άρθρο 2 του νόμου που σχετίζεται με τους «ορισμούς», αναφέρονται τα εξής: «Μειονοτικά σχολεία: Ιδιωτικές σχολές προσχολικής αγωγής, πρωτοβάθμιας και μέσης εκπαίδευσης που έχουν συσταθεί από τη ρωμαίικη, την αρμενική και την εβραϊκή μειονότητα, έχουν τεθεί υπό την εγγύηση της Συνθήκης της Λωζάννης και στις οποίες σπουδάζουν μαθητές ανήκοντες στις μειονότητες και έχοντες υπηκοότητα της Δημοκρατίας της Τουρκίας».
Επίσης, στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 του ίδιου νόμου αναφέρεται ότι στα μειονοτικά σχολεία «μπορούν να σπουδάζουν μόνο παιδιά πολιτών της Δημοκρατίας της Τουρκίας που ανήκουν στη σχετική μειονότητα», ενώ στην ίδια παράγραφο διευκρινίζεται ότι ζητήματα σχετικά με τα μειονοτικά σχολεία ρυθμίζονται με Κανονισμό, ο οποίος «συντάσσεται λαμβανομένων υπόψη της αντίστοιχης νομοθεσίας και της πρακτικής των σχετικών χωρών».
Πέρα από τη διαφορά αυτή που υπάρχει πλέον μεταξύ του νόμου και του Κανονισμού, αναπάντητα μένουν και ερωτήματα όπως αν πράγματι ανοίγει ο δρόμος για να σπουδάζουν σε ένα ελληνικό μειονοτικό σχολείο στην Κωνσταντινούπολη, μαθητές που είναι πολίτες της Ελλάδας, ή κάποιος για παράδειγμα Ιταλός μαθητής με ελληνική υπηκοότητα, ή Έλληνας μαθητής με υπηκοότητα τρίτης χώρας, π.χ. Κύπρου ή Αυστραλίας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ