Συμμόρφωση της Ελλάδας ως προς την ενσωμάτωση στο εθνικό της δίκαιο των κανόνων της ΕΕ που διασφαλίζουν ότι τα αερολιμενικά τέλη είναι διαφανή και αμερόληπτα ζητεί η Κομισιόν.
Συμμόρφωση της Ελλάδας ως προς την ενσωμάτωση στο εθνικό της δίκαιο των κανόνων της ΕΕ που διασφαλίζουν ότι τα αερολιμενικά τέλη είναι διαφανή και αμερόληπτα ζητεί η Κομισιόν.
Ανάλογο αίτημα, που λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης (δεύτερο στάδιο προδικαστικής διαδικασίας), υποβλήθηκε και στην Πολωνία. Προβλέπεται ότι εάν τα δύο κράτη- μέλη δεν ενημερώσουν την Επιτροπή εντός δύο μηνών, για τα υπόλοιπα μέτρα που οφείλουν να λάβουν, ώστε να συμμορφωθούν πλήρως με τη νομοθεσία της ΕΕ, τότε η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Σύμφωνα με τη σχετική κοινοτική οδηγία, η οποία εκδόθηκε τον Μάρτιο 2009, απαιτείται από τα κράτη-μέλη να θεσπίσουν, νόμους ώστε να εξασφαλιστεί ότι τα αερολιμενικά τέλη που επιβάλλονται στις αεροπορικές εταιρείες στους κύριους αερολιμένες της ΕΕ, υπολογίζονται σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, της διαβούλευσης και της μη διάκρισης, όπως ορίζεται στις πολιτικές που συμφωνήθηκαν από τη Διεθνή Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ).
Τα τέλη αυτά καταβάλλονται από τις αεροπορικές εταιρείες για τη χρήση των διαδρόμων αεροδρομίων και περιλαμβάνουν τα τέλη επιβατών για την κάλυψη του κόστους της υποδομής των αεροσταθμών. Τα αερολιμενικά τέλη αποτελούν σημαντικό μέρος των δαπανών των αεροπορικών εταιρειών και επιβαρύνουν τελικά το επιβατικό κοινό, καθώς περιλαμβάνονται στην τιμή του εισιτηρίου.
Η οδηγία ορίζει ότι οι αερολιμενικές αρχές πρέπει να διαβουλεύονται με τις αεροπορικές εταιρείες για τα τέλη που επιβάλλουν και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις δαπάνες που απορρέουν από την παροχή των υπηρεσιών που συνδέονται με τις εν λόγω επιβαρύνσεις.
Επιπλέον, τα κράτη-μέλη υποχρεούνται να ορίσουν μια ανεξάρτητη αρχή που θα παρεμβαίνει στις περιπτώσεις διένεξης μεταξύ αερολιμένων και αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τα αερολιμενικά τέλη.
Η Πολωνία και η Ελλάδα έχουν μέχρι στιγμής μεταφέρει μόνο εν μέρει την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο, αν και είχαν κληθεί να την ενσωματώσουν πλήρως το αργότερο μέχρι τις 15 Μαρτίου 2011.
Η Ελλάδα έχει ορίσει εθνική εποπτική αρχή, αλλά δεν έχει ακόμη μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος του διατακτικού της οδηγίας, ώστε να παράγει η οδηγία αποτελέσματα.
Στην Πολωνία δεν έχουν ακόμη διεξαχθεί οι διαβουλεύσεις μεταξύ των χρηστών των αερολιμένων και των αερολιμενικών αρχών σχετικά με τα τέλη, ούτε έχουν θεσπιστεί οι διατάξεις σχετικά με τη διαφάνεια των πληροφοριών για τις δαπάνες των αερολιμένων, που συνδέονται με τα αερολιμενικά τέλη.