Με πρόταση της Κομισιόν απλουστεύονται σε μεγάλο βαθμό οι διοικητικές διατυπώσεις για την εντός της Ε.Ε. επαναταξινόμηση οχημάτων, π.χ. όταν κάποιος μετακομίζει από μια χώρα της ΕΕ σε άλλη ή όταν αγοράζει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από άλλη χώρα της Ε.Ε.
Πρόταση για τη δραστική μείωση των περιττών διοικητικών διατυπώσεων κατά τη διαδικασία ταξινόμησης των αυτοκινήτων σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή .
Με την εν λόγω πρόταση περιορίζεται η επαναταξινόμηση οχημάτων που προέρχονται από άλλη χώρα της Ε.Ε.- για παράδειγμα, οι πολίτες που εργάζονται σε άλλη χώρα της ΕΕ και οι οποίοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητο ταξινομημένο από τον εργοδότη τους δεν θα χρειάζεται να το επαναταξινομήσουν. Γενικά, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν , οι διοικητικές διατυπώσεις για την εντός της ΕΕ επαναταξινόμηση των αυτοκινήτων, των ημιφορτηγών, των λεωφορείων και των φορτηγών θα απλουστευθούν σε μεγάλο βαθμό, π.χ. όταν κάποιος μετακομίζει από μια χώρα της ΕΕ σε άλλη και όταν αγοράζει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από άλλη χώρα της ΕΕ. Θα είναι επίσης αδύνατον να ταξινομηθεί κλεμμένο αυτοκίνητο σε άλλη χώρα της ΕΕ.
Επιπρόσθετα, οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων θα εξοικονομήσουν σημαντικά ποσά, διότι θα μπορούν να μεταφέρουν αυτοκίνητα σε άλλη χώρα της ΕΕ κατά τη διάρκεια των περιόδων διακοπών χωρίς επαναταξινόμηση, με αποτέλεσμα να γίνει φθηνότερη η ενοικίαση τους.
Όπως εκτιμάται, η πρόταση που παρουσίασε σήμερα ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Αντόνιο Ταγιάνι, αναμένεται να οδηγήσει σε μια πολύ ουσιαστική διοικητική απλούστευση, με συνολική εξοικονόμηση τουλάχιστον 1,500 δισεκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες και τις αρχές ταξινόμησης.
Η πρόταση θα συζητηθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Από τη στιγμή που θα εγκριθεί, τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους ένα έτος για να προετοιμαστούν για τις νέες διαδικασίες, π.χ. το λογισμικό για την ανταλλαγή στοιχείων κ.ά.
Εντός του τρέχοντος έτους η Επιτροπή θα αναλάβει πρωτοβουλία για να διευκρινίσει τους κανόνες της Ε.Ε. τους οποίους πρέπει να τηρούν τα κράτη μέλη κατά την επιβολή τελών ταξινόμησης και τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Η Επιτροπή θα διατυπώσει επίσης, συστάσεις για τη βελτίωση της ενιαίας αγοράς, και ιδίως για την αποφυγή της διπλής φορολόγησης των αυτοκινήτων, όταν οι πολίτες μετακινούνται από ένα κράτος μέλος σε άλλο, και για την εξάλειψη των εμποδίων που παρακωλύουν τις διασυνοριακές ενοικιάσεις αυτοκινήτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Επιτροπή, όταν η πρόταση εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, θα υπάρξουν τα ακόλουθα αποτελέσματα:
- Οι πολίτες που ζουν ένα μέρος του έτους σε δευτερεύουσα (εξοχική) κατοικία σε άλλη χώρα της ΕΕ δεν θα χρειάζεται να επαναταξινομήσουν το αυτοκίνητό τους εκεί.
- Οι πολίτες που μετακομίζουν μόνιμα σε άλλη χώρα της ΕΕ θα έχουν στη διάθεσή τους 6 μήνες για να επαναταξινομήσουν το αυτοκίνητό τους εκεί.
- Οι πολίτες που αγοράζουν ή πωλούν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σε άλλη χώρα της ΕΕ δεν θα χρειάζεται να υφίστανται πρόσθετους τεχνικούς ελέγχους και διοικητικά προβλήματα.
- Οι πολίτες που εργάζονται σε άλλη χώρα της ΕΕ και χρησιμοποιούν αυτοκίνητο που έχει ταξινομηθεί από τον εργοδότη τους εκεί δεν θα χρειάζεται πλέον να το ταξινομήσουν στη χώρα καταγωγής τους.
- Οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων θα μπορούν να μεταφέρουν αυτοκίνητα σε άλλη χώρα της ΕΕ κατά τη διάρκεια των περιόδων διακοπών χωρίς επαναταξινόμηση (π.χ. θα έχουν τα ίδια αυτοκίνητα στις παραθαλάσσιες περιοχές το καλοκαίρι και στις Άλπεις τον χειμώνα). Αυτό αναμένεται να μειώσει το κόστος ενοικίασης των αυτοκινήτων.
- Για τις εταιρείες ισχύει η ίδια αρχή: τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τα ημιφορτηγά και τα φορτηγά πρέπει να ταξινομούνται στη χώρα της ΕΕ στην οποία βρίσκεται η κεντρική τους έδρα, πράγμα που πρέπει να αποδέχονται οι άλλες χώρες της ΕΕ.
- Οι αρμόδιες για την ταξινόμηση αρχές θα συνεργάζονται ολοένα και περισσότερο μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να είναι ευκολότερος ο εντοπισμός των κλεμμένων αυτοκινήτων. Ένα κλεμμένο αυτοκίνητο θα είναι αδύνατον να ταξινομηθεί σε άλλη χώρα της ΕΕ.
- Πολλοί έλεγχοι θα καταργηθούν πλήρως, καθώς οι αρμόδιες αρχές θα λαμβάνουν όλες τις τεχνικές πληροφορίες που χρειάζονται για το αυτοκίνητο απευθείας από τους συναδέλφους τους της χώρας στην οποία έχει ήδη ταξινομηθεί το όχημα.