Η εξέλιξη της ελληνικής τοπιογραφίας αποτυπώνεται στην έκθεση «Υπαιθρισμός και τοπιογραφία», η οποία εγκαινιάζεται την Τετάρτη 2 Μαΐου στις 7.30 το απόγευμα στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη, και θα διαρκέσει έως τις 14 Οκτωβρίου.
Η εξέλιξη της ελληνικής τοπιογραφίας αποτυπώνεται στην έκθεση «Υπαιθρισμός και τοπιογραφία», η οποία εγκαινιάζεται την Τετάρτη 2 Μαΐου στις 7.30 το απόγευμα στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη, και θα διαρκέσει έως τις 14 Οκτωβρίου.
Η ελληνική τοπιογραφία
Η τοπιογραφία στη χώρα μας αποτέλεσε ένα δύσκολο θέμα, καθώς δεν υπήρξε η δυνατότητα της ευθυγράμμισης με τις αντίστοιχες δυτικές τάσεις από την Αναγέννηση και ύστερα, λόγω ιστορικών συγκυριών. Αυτό συντέλεσε αρνητικά στην ουσιαστική κατανόηση των ρευμάτων και των τάσεων που δημιουργούνταν την ίδια εποχή στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα η ελληνική τοπιογραφία να προσδιορίζεται από σημαντικές ανακολουθίες.
Το γεγονός, ότι - σε αντίθεση με τον κυρίαρχο ρόλο που έπαιξε στην Ευρώπη- η ιμπρεσιονιστική ζωγραφική δεν απέκτησε ποτέ τα χαρακτηριστικά ενός ηγεμονικού ρεύματος στην Ελλάδα, η οποία βρισκόταν στον αστερισμό του ρομαντισμού και του κλασικισμού, οδήγησε στην εγχώρια απώλεια του πρωτογενούς επαναστατικού χαρακτήρα του ιμπρεσιονισμού.
Οι καλλιτεχνικές ανθρωποκεντρικές τάσεις της γενιάς της δεκαετίας του '30 απομακρύνθηκαν από τον πρώτο ελληνικό υπαιθρισμό του Χατζή, του Μαλέα και του Λύτρα, επισκιάζοντας την τοπιογραφία, η οποία, κατόπιν, θεωρήθηκε συντηρητική από τις επόμενες πρωτοποριακές γενιές του '50 και του '60.
Μόνο στη γενιά του '40, συντελέστηκε μία επιστροφή στην υπαιθριστική ζωγραφική, αλλά αντιμετωπίστηκε ως περιθωριακό φαινόμενο. Η δεύτερη και τελευταία αυτή σχολή των Ελλήνων υπαιθριστών, με την προσπάθειά της να επανασυνδέσει τη σπασμένη αλυσίδα, θεωρείται πολύ σημαντική.
Η έκθεση
Η έκθεση περιλαμβάνει αρκετές γενιές τοπιογράφων, των οποίων οι διαφορετικές επιδράσεις, οι αποκλίσεις, αλλά και οι συνάφειες, συνθέτουν την εικόνα της εξέλιξης της ελληνικής τοπιογραφίας.
Παρουσιάζονται σημαντικά έργα της ρομαντικής παράδοσης και του ελληνικού μοντερνισμού, που αποτελούν μία συνεχή αντιπαραβολή με την ιμπρεσιονιστική ζωγραφική της ίδιας περιόδου.
Στόχος της έκθεσης είναι η ανασύσταση της πλούσιας ιμπρεσιονιστικής παράδοσης της τοπιογραφίας, ιδιαίτερα σε αυτήν την περίοδο, που γίνεται προσπάθεια να ξαναδιατυπωθεί το περιεχόμενο της εθνικής μας σχολής, μέσα από το έργο αρκετών ιστορικών.
Τα έργα
Η έκθεση φιλοξενεί έργα των: Edward Dodwell, Βικέντιου Μποκατσιάμπη, Αιμίλιου Προσαλέντη, Βασίλειου Χατζή, Λουκά Γεραλή, Επαμεινώνδα Θωμόπουλου, Στέλιου Μηλιάδη, Κωνσταντίνου Ρωμανίδη, Έκτωρα Δούκα, Γιώργου Παπάζογλου, Πέτρου Παχατουρίδη, Νικόλαου Βακαλό, Βάσου Γερμενή, Νικόλαου Νάκη, Μίκη Ματσάκη, Κώστα Πλακωτάρη, Κωνσταντίνου Παρθένη, Κωνσταντίνου Μαλέα, Γιώργου Γουναρόπουλου, Σπύρου Παπαλουκά, Φώτη Κόντογλου, Γεράσιμου Στέρη, Σπύρου Βασιλείου, Γιώργου Μαυροΐδη, Δημήτρη Κόκορη, Δημήτρη Δαρζέντα, Γιάννη Σεργουλόπουλου, Βύρωνα Μάγκου, Κώστα Κουνάδη, Θεόδωρου Μάρκελλου, Βλάσση Κανιάρη.
Πληροφορίες
Πινακοθήκη Γρηγοριάδη, Μαρίνου Αντύπα 18 - Ν. Ηράκλειο, τηλ.: 210 2719744.