O αγώνας One Lap of America είναι μία εκμοντερνισμένη εκδοχή του Cannonball της δεκαετίας του 1970 στην ημερησία όμως βάση της, η οποία έγινε παγκοσμίως γνωστή από την ομώνυμη ταινία στις αρχές της δεκαετίας του 1980 (1981).
Δημιουργός της ιδέας ήταν ο Μπροκ Γέιτς του Αμερικανικού περιοδικού Car and Driver ο οποίος είχε αναλάβει και το σενάριο της ομώνυμης κινηματογραφικής μεταφοράς. Πλέον την διοργάνωση του σημερινού αγώνα έχει ο γιος του Μπροκ Γέιτς Tζ. To One Lap Of America είναι ένας αγώνας που στην ουσία προκαλεί τους συμμετέχοντες σε αυτόν να «υπομένουν» την οδήγηση σε μεγάλες αποστάσεις που μπορεί να φτάνουν και τα 400 μίλια την ημέρα και να παράλληλα να αγωνιστούν σε δέκα από τις πιο απαιτητικές και δύσκολες πίστες της Αμερικής μέσα σε οκτώ ημέρες. Ετσι, οι διαγωνιζόμενοι πέραν της δοκιμασίας των οδηγικών τους ικανοτήτων μέσα στην πίστα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν αρκετά μέρη των Ηνωμένων Πολιτειών και να γνωρίσουν διάφορα άγνωστα σημεία της.
Οι δέκα αυτές πίστες βρίσκονται κατά μήκος των ΗΠΑ και οι συμμετέχοντες στον αγώνα καλούνται να φτάσουν από τη μία στην άλλη με το αυτοκίνητό τους, διασχίζοντας σημαντικές αποστάσεις ημερησίως.
Το πλήρωμα κάθε αυτοκινήτου που τρέχει στον αγώνα μπορεί να αποτελείται από δύο έως τέσσερα άτομα (ιδίως στα SUV). Είναι υποχρεωτικό οι οδηγοί να έχουν ξεπεράσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και να έχουν άδεια οδήγησης. Επίσης όσοι θα βρεθούν στο τιμόνι του αυτοκινήτου στην πίστα χρειάζεται να έχουν κάποια αγωνιστική εμπειρία ή να έχουν παρακολουθήσει μαθήματα κάποιας σχολής αγωνιστικής οδήγησης, ώστε να είναι πιο καταρτισμένοι. Πολύ σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι το πλήρωμα που θα ξεκινήσει τον αγώνα με ένα αυτοκίνητο θα πρέπει υποχρεωτικά να τον τελειώσει με αυτό, με την προοπτική ότι πάντα θα υπάρχουν στο όχημα δύο άτομα. Επίσης, οι ομάδες που συμμετέχουν με περισσότερα από ένα αυτοκίνητα, δεν μπορούν να ανταλλάσουν πληρώματα κατά την διάρκεια του αγώνα.
Στόχος των διαγωνιζομένων είναι να τρέξουν σε όλες τις πίστες, να μην έχουν προβλήματα (κυρίως μηχανικά) κατά την διάρκεια του αγώνα και να φτάσουν μέχρι το τέλος.
Τα αυτοκίνητα που τρέχουν στην διοργάνωση θα πρέπει να διαθέτουν δύο άξονες και μεταξόνιο μέχρι 220 ίντσες. Η κατάστασή τους μηχανικά και αισθητικά θα πρέπει να είναι κορυφαία. Παράλληλα, χωρίζονται στις ακόλουθες κατηγορίες:
1. Sports/GT cars άνω των 50.000 δολαρίων – Κινητήρας 3,5 κ.εκ. και άνω
2. Sports/GT cars άνω των 50.000 δολαρίων – Κινητήρας κάτω των 3,5 κ.εκ.
3. Sports/GT cars κάτω των 50.000 δολαρίων – Κινητήρας 3,5 κ.εκ. και άνω
4. Sports/GT cars κάτω των 50.000 δολαρίων - Κινητήρας κάτω των 3,5 κ.εκ.
5. Τετράθυρα και station wagon μέσης αξίας20.000-50.000 δολαρίων
6. Economy cars κάτω των 25.000 δολαρίων
7. Πολυτελή τετράθυρα και station wagon άνω των 50.000 δολαρίων
8. SUV και φορτηγάκια κάθε χρηματικής αξίας
9. Classic American: Οχήματα κατασκευασμένα στην Αμερική πριν από το 1989
10. Κλασικά εισαγόμενα: Ολες οι εκδόσεις κατασκευασμένες πριν από το 1989
11. Εναλλακτικά καύσιμα όπως υβριδικά, ηλεκτρικά, με κινητήρες πετρελαίου κ.λπ.
12. Ρετρό: Οχήματα ή μοντέλα που αντανακλούν μια παλαιότερη μόδα όπως π.χ. τα Mini
Η κατάταξη των οχημάτων σε κατηγορίες γίνεται με βάση την πρόθεση του κατασκευαστή ανεξαρτήτως του αριθμού παραγωγής ή την συλλεκτική αξία του οχήματος. Τα ποσά που αναφέρονται σε κάθε κατηγορία αφορούν στην αξία του δολαρίου το 2012 και προσαρμόζονται σε ό,τι αναφορά στα παλαιότερα αυτοκίνητα με βάσει τον πληθωρισμό.
Η ασφάλεια είναι ένας ακόμη παράγοντας που απασχολεί τους διοργανωτές. Για αυτό τον λόγο έχουν υπολογίσει τα διανυθέντα χιλιόμετρα καθημερινά σε συνδυασμό με την απόσταση που χρειάζεται το όχημα να φτάσει από τη μία πίστα στην άλλη, έτσι ώστε η ταχύτητα των αγωνιζόμενων να μην υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας. Βέβαια σε περίπτωση κάποιας βλάβης το πλήρωμα θα κληθεί να κινηθεί πιο γρήγορα για να προλάβει τον χαμένο χρόνο.
Η αλήθεια είναι ότι το αυτοκίνητο κινείται συνεχώς αφού μετά την διαδικασία του διαγωνισμού σε κάθε πίστα το πλήρωμα θα πρέπει να πάρει τον δρόμο για την επόμενη στην οποία θα τρέξει την άλλη ημέρα, με τις αποστάσεις να είναι αρκετά μεγάλες. Υπολογίζεται ότι συνολικά οι διαγωνιζόμενοι διανύουν περίπου 3.500 μίλια από την έναρξη μέχρι το τέλος του αγώνα. Το γεγονός αυτό καταπονεί ιδιαίτερα τόσο το όχημα όσο και το πλήρωμά του που καλείται να οδηγεί συνεχώς.
Ο αγώνας περιλαμβάνει τη δοκιμασία οδηγών και οχημάτων μέσα στην πίστα. Εκεί οι διαγωνιζόμενοι χωρίζονται σε γκρουπ ανάλογα με το πόσο γρήγοροι είναι. Η σειρά εκκίνησης εξαρτάται από την επίδοσή τους την προηγούμενη ημέρα, στην προηγούμενη πίστα. Κάθε φορά στην πίστα μπαίνουν πέντε με δέκα αυτοκίνητα με διαφορά ενός λεπτού το ένα από το άλλο. Κάθε αγωνιζόμενος έχει το δικαίωμα να τρέξει τρεις γύρους την πίστα και οι χρόνοι του συνοψίζονται στο τέλος. Η διαδικασία αυτή διακόπτεται για το ένα μικρό διάλειμμα και επαναλαμβάνεται το απόγευμα με τον ίδιο τρόπο. Ετσι, οι χρόνοι του κάθε οδηγού αθροίζονται και βγαίνει η καλύτερη συνολική επίδοση. Το πλήρωμα που ολοκληρώνει αυτή την διαδικασία στην πίστα παίρνει ήδη το δρόμο για την επόμενη.
Στη διαδρομή αυτή μπορεί να σταματήσει όπου το επιθυμεί ακόμη και σε περίπτωση βλάβης. Απαγορεύεται να πλαισιώνεται από τεχνική υποστήριξη για αυτό τον λόγο αρκετοί διαγωνιζόμενοι φέρουν μαζί τους είτε αναλώσιμα είτε ανταλλακτικά (όπως π.χ. φρένα, τακάκια κ.λπ.) που είναι σχετικά ελαφριά ενώ κάποιοι άλλοι για λόγους περιττού βάρους στο όχημα προτιμούν την επιλογή ενός τρέιλερ. Aπαραίτητο θεωρείται το κιτ πρώτων βοηθειών σε όλα τα οχήματα. Οπως και να έχει, οτιδήποτε περιττό φέρει το αυτοκίνητο, απομακρύνονται τη στιγμή που θα μπει στην πίστα.
Οι διοργανωτές προτείνουν στα πληρώματα μια διαδρομή που θα μπορούν να ακολουθήσουν Κατά την διάρκεια του αγώνα ώστε να προσεγγίζουν με ασφάλεια τις πίστες. Αυτή ωστόσο δεν είναι υποχρεωτική, είθισται όμως να επιλέγεται διότι θεωρείται πως είναι η ταχύτερη. Κάθε χρόνο προστίθενται και νέες πίστες στον αγώνα έτσι ώστε οι «παλιοί» και έμπειροι διαγωνιζόμενοι να τις εξερευνούν.
Το σίγουρο είναι πως πολλοί από όσους λαμβάνουν μέρος έχουν προηγούμενη εμπειρία στο παρελθόν ενώ για τους νέους που φέτος είναι περίπου οι μισοί θα είναι κάτι το πρωτόγνωρο. Για τους πιο έμπειρους το One Lap of America είναι ένας είδος επανασύνδεσης με μία μεγάλη παρέα που συγκεντρώνεται οκτώ ημέρες το χρόνο από όλα τα μήκη και πλάτη της Αμερικής για να τρέξει σε έναν αγώνα αντοχής και οδηγικής απόλαυσης.
Αξίζει να σημειωθεί, οι διοργανωτές έχουν το δικαίωμα να αποκλείουν μία συμμετοχή κατά την διάρκεια του αγώνα εάν την θεωρούν επικίνδυνη ή ότι διαγωνίζεται με τρόπο που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των υπολοίπων.
Φέτος ο αγώνας γιορτάζει αισίως την 29η επέτειο του και θα ξεκινήσει στις 5 Μαΐου για να ολοκληρωθεί (αυτός ο γολγοθάς) στις 12 του ίδιου μήνα. Οπως πάντα ξεκινάει από την Ιντιάνα για να καταλήξει μετά από οκτώ ημέρες πάλι εκεί. Στο μεταξύ θα έχει διασχίσει τις Πολιτείες του Ιλινόις, της Αϊόβα, του Μιζούρι, της Οκλαχόμα, του Κολοράντο, της Νεμπράσκα, της Μινεσότα και του Ουισκόνσιν για να καταλήξει και πάλι στην Ιντιάνα.
Ολα αυτά τα χιλιόμετρα οι διαγωνιζόμενοι θα κληθούν να τα καλύψουν με μόλις ένα σετ ελαστικών και δύο ρεζέρβες! Αν σε περίπτωση χρησιμοποιήσουν παραπάνω, αποκλείονται αυτομάτως από τον αγώνα.
Μεταξύ των 74 πληρωμάτων που δήλωσαν συμμετοχή βρίσκεται και μια ελληνική παρουσία. Ο λόγος για την «Team Theogon» του κ.Θεόδωρου Γονέου που τρέχει για όγδοη φορά σε αυτή τη δύσκολη όπως αποδεικνύεται δοκιμασίας αντοχής. Το αυτοκίνητο που συμμετέχε φέρει το νούμερο 63 και είναι μία Porsche 911 SC του 1980. Συνοδηγός του κ, Γονέου θα είναι ο κ. Carl «Yumi» Dietz ενώ το πλήρωμα θα αγωνίζεται στην κατηγορία «Vintage Imported», δηλαδή στα «κλασικά» αυτοκίνητα που έχουν εισαχθεί και έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1989.
Η ελληνική συμμετοχή ευελπιστεί σε κάτι καλύτερο από τη δεύτερη θέση στην κατηγορία της που κατέλαβε πριν από μερικά χρόνια και θεωρεί ότι με το αυτοκίνητο που έχει στα χεριά της είναι σε θέση να τα καταφέρει. Η Porsche 911 SC δέχθηκε μια αναβάθμιση πριν τρέξει στον αγώνα σε ό,τι αφορά στον κινητήρα, στο κιβώτιο ταχυτήτων, στο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, στα φρένα, στην εμπρός μπάρα θόλων και στην ανάρτηση ενώ της έχει αφαιρεθεί το αιρ κοντίσιον.
Το www.naftemporiki.gr θα είναι σε θέση να παρακολουθεί την υπερπροσπάθεια της ελληνικής συμμετοχής σε αυτόν τον αγώνα αντοχής και εξερεύνησης των ορίων (τόσο για το πλήρωμα όσο και το αυτοκίνητο) και να την παρουσιάζει καθημερινά. Σε έναν αγώνα που απαιτεί αποθέματα αντοχής και αστείρευτο κουράγιο.