Τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε για επτά εβδομάδες στις αρχές του καλοκαιριού του 2011, στο πλαίσιο συνεργασίας του Μουσείου Ακρόπολης και του Πανεπιστημίου του Τορόντο, παρουσίασε ο πρόεδρος του Μουσείου, Καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής.
Τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε για επτά εβδομάδες στις αρχές του καλοκαιριού του 2011, στο πλαίσιο συνεργασίας του Μουσείου Ακρόπολης και του Πανεπιστημίου του Τορόντο, παρουσίασε ο πρόεδρος του Μουσείου, Καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής, μπροστά σε λίγους «φανατικούς» του Πολιτισμού που παραβρέθηκαν χθες στο αμφιθέατρο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου.
«Προτιμήσαμε να γίνει η αξιολόγηση όχι από κάποια υπηρεσία, αλλά από τους ίδιους τους επισκέπτες του Μουσείου», ανέφερε ο κ. Παντερμαλής για την έρευνα, που πάει κόντρα στους καιρούς μιας και δεν είναι εκλογική.
Λόγος επίσκεψης
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επισκεπτών ήρθε στο Μουσείο γιατί άκουσε γι' αυτό από φίλους και γνωστούς. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ένα ποσοστό 23% επισκέφθηκε το Μουσείο έως 3 φορές ή και περισσότερο. "Αυτό δείχνει ότι έχει ξεκινήσει να δημιουργείται μια νέα αντίληψη για το Μουσείο, το οποίο γίνεται οικείο και φιλικό για τον επισκέπτη, δημιουργώντας «θαμώνες», υπογράμμισε ο κ. Παντερμαλής. Για το 80% των επισκεπτών, η αξιολόγηση του Μουσείου είναι από θετική έως πολύ θετική. Για το 18% ουδέτερη ενώ μόλις το 2% έκανε αρνητική αξιολόγηση.
Δημιουργία νέου χάρτη πλοήγησης
Η έρευνα των επισκεπτών δείχνει αν ορισμένες δράσεις και υπηρεσίες του Μουσείου βρίσκουν ανταπόκριση στο κοινό και σε ποιο βαθμό. Για παράδειγμα, το 82% θεωρεί ότι ο υπομνηματισμός και οι πινακίδες αποτελούν χρήσιμη πηγή πληροφόρησης. Για το χάρτη πλοήγησης του Μουσείου όμως, μολονότι οι γνώμες στη μεγάλη πλειοψηφία τους είναι θετικές, υπάρχει ένα ποσοστό 7% που θεωρεί ότι δεν είναι εύχρηστος. Η Διεύθυνση του Μουσείου ήδη έχει ξεκινήσει τη δημιουργία ενός νέου χάρτη πλοήγησης, περισσότερο ευανάγνωστου και κατανοητού.
Προσβασιμότητα και λήψη φωτογραφιών
Η προσβασιμότητα στο Μουσείο για τους επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρίες, αξιολογήθηκε θετικά με υψηλό ποσοστό από το κοινό. Το 65% θεωρεί εξαιρετική την προσβασιμότητα και ένα από το 34% απλά καλή. Το προσωπικό υποδοχής και ασφάλειας αξιολογήθηκε ως ιδιαιτέρως εξυπηρετικό κατά 48%, οι υπηρεσίες του προσωπικού ήταν καλές για το 51% και μόνο το 1% είχε διαφορετική άποψη. Ενώ ποσοστό 54% δήλωσε αυθόρμητα ότι είχε μια βιωματική εμπειρία στο Μουσείο, υπήρξαν ορισμένες αρνητικές κρίσεις - της τάξεως του 9%-, για την απαγόρευση των φωτογραφιών. Στο σημείο αυτό, ο πρόεδρος του Μουσείου είπε πως θα αλλάξουν οι κανονισμοί φωτογράφησης στις αίθουσές του, στο βαθμό που αυτή δε θέτει σε κίνδυνο τα εκθέματα ή δεν δημιουργεί προβλήματα συνωστισμού.
Παραγωγή πιστών αντιγράφων από τα εργαστήρια του Μουσείου Ακρόπολης
Το Μουσείο Ακρόπολης, φιλοδοξώντας να προσφέρει στο κοινό αντίγραφα εκθεμάτων υψηλής πιστότητας από τις συλλογές του και συγχρόνως να αξιοποιήσει την εμπειρία των μελών των εργαστηρίων του, ξεκίνησε με την παραγωγή των τριών πρώτων έργων. Πρόκειται για την κεφαλή του ξανθού εφήβου που εκπροσωπεί τα ιδεώδη της Αθήνας κατά την περίοδο των Περσικών Πολέμων, την κεφαλή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου σε μικρό μέγεθος και το ανάγλυφο με την παράσταση του Δήμου της Αθήνας του τέλους του 5ου αι. π.Χ. Τέλος, σε συνεργασία με το Εθνικό Νομισματοκοπείο, το Μουσείο καθιέρωσε την κοπή αναμνηστικού κέρματος για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με παραστάσεις μικρών αλλά αγαπητών εκθεμάτων του. Το πρώτο αναμνηστικό μετάλλιο έχει στην κύρια όψη του την παράσταση της κεφαλής της Αθηνάς, από τα νομίσματα που βρέθηκαν στο λάκκο με τα αγάλματα των αρχαϊκών κορών βορειοδυτικά του Ερεχθείου το 1886.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης