Για ένα ακόμη Σαββατοκύριακο η Formula 1 παραμένει στην Ευρώπη και επισκέπτεται ένα από τα πιο κοσμοπολίτικά μέρη του πλανήτη, το πριγκιπάτο του Μονακό.
Εκεί όπου ο πλούτος και χλιδή συναντούν την αίγλη και τον κοσμοπολίτικο αέρα. Ένα μέρος που σίγουρα δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να λείψει από το πρόγραμμα της Formula 1. Για αυτό άλλωστε διεξάγεται ανελλιπώς από το 1955 μέχρι σήμερα και είναι ένα από τα πιο ιστορικά GP του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Οι στενοί δρόμοι του Μόντε Κάρλο θα φιλοξενήσουν τα μονοθέσια της Formula 1 ενώ στη μαρίνα του πριγκιπάτου θα στοιβαχτούν τα πολυτελή γιοτ όλων όσοι για λόγους πρεστίζ και φήμης θα θελήσουν να επισκεφθούν την πόλη για να παρακολουθήσουν το GP. Ο αγώνας αποτελεί και μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους αστέρες του κινηματογράφου να τον δουν από κοντά μιας και αυτές τις ημέρες διεξάγεται το Φεστιβάλ των Καννών.
Πέραν ωστόσο του λαμπερού στοιχείου που διακατέχει το GP, στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν αρκετά δύσκολο αγώνα, με ελάχιστες προσπεράσεις λόγω των στενών δρόμων και των πολύ αργών στροφών. Στην ουσία τα μονοθέσια στριμώχνονται στους δρόμους της κοσμοπολίτικης πόλης με τις μπαριέρες να βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από δίπλα τους και ανά πάσα στιγμή να κινδυνεύουν να αποκτήσουν στενή… επαφή μαζί τους. Δεν ξεχνάμε πέρυσι τα δύο άσχημα ατυχήματα των Βιτάλι Πετρόφ και Σέρζιο Πέρεθ στο ίδιο ακριβώς σημείο (Nouvelle σικέιν).
Το θέμα της ασφάλειας των οδηγών απασχόλησε αρκετά τη διοργανώτρια αρχή (ACM - Automobile Club de Monaco) που προέβη σε μερικές βελτιώσεις του σιρκουΐ όπως π.χ. ξανάστρωσε νέα άσφαλτο σε μερικά σημεία για να εξαφανιστούν κάποια σαμαράκια στο δρόμο όπως στην είσοδο του Nouvelle σικέιν που έγιναν τα περυσινά ατυχήματα. Τα ελαστικά στη Sainte Devote (στροφή 1) και στο σύμπλεγμα της πισίνας (στροφή 14) αντικαταστάθηκαν από μπαριέρες τεχνολογίας TecPro. Παράλληλα, με την απομάκρυνση του γερανού δίπλα από το Nouvelle σικέιν οπισθοχώρησαν κατά 15 μέτρα οι προστατευτικές μπαριέρες.
Πλην αυτών των αλλαγών, η διαδρομή του αγώνα έχει μείνει ίδια και απαράλλαχτη όλα αυτά τα χρόνια. Το σιρκουΐ έχει μήκος 3.340 μέτρα και η απόσταση που διανύουν οι πιλότοι φτάνει στα 260,52 χλμ. (78 γύροι) και είναι μικρότερη στο καλεντάρι της Formula 1 (κατά περίπου 40 χλμ.). Το σιρκουΐ διαθέτει 19 στροφές εκ των οποίων 12 έχουν δεξιά φορά και επτά αριστερή.
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω κύρια χαρακτηριστικά του αγώνα είναι οι πολύ κλειστές, στενές και αργές στροφές και οι μικρές ευθείες. Υπάρχουν μόνον 1.100 μέτρα για τη χρήση του DRS, το οποίο θα είναι μονό και θα έχει ως σημείο ανίχνευσης την τελευταία στροφή (Νο 19 – Anthony Noghes) και ενεργοποίησης την ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Για λόγους ασφαλείας δεν θα ενεργοποιείται στο τούνελ που αποτελεί και το πιο γνωστό σημείο της διαδρομής. Εκεί όπου η μεγάλη διαφορά του φωτισμού έχει ένα μικρό αντίκτυπο στην όραση των πιλότων όσο αγωνίζονται. Η στροφή μάλιστα στο σημείο του τούνελ είναι το ταχύτερο σημείο της πίστας αφού η ταχύτητα αγγίζει τα 290 χ.α.ω., γεγονός που την καθιστά στην ταχύτερη στροφή του πρωταθλήματος. Η πίστα διαθέτει και την πιο αργή στροφή του φετινού θεσμού, τη Loews στην οποία τα μονοθέσια μπαίνουν με πρώτη σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα μόλις 45 χ.α.ω. Αυτό απαιτεί ιδιαίτερη επιδεξιότητα από μέρους του πιλότου και καλή μηχανική πρόσφυση από την πλευρά του μονοθεσίου. Γενικότερα θα μπορούσε κανείς να πει ότι το σιρκουΐ στο Μονακό προϋποθέτει από το μονοθέσιο και τον πιλότο τρία στοιχεία: καλή αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη (downforce), καλή πρόσφυση και οδηγική επιδεξιότητα. Το τελευταίο είναι απαραίτητο για την έξοδο από τις στενές στροφές, εκεί όπου τα μονοθέσια θα πρέπει να διατηρηθούν στην πίστα τη στιγμή που ακόμη και το εκατοστό παίζει πολύ μεγάλη σημασία.
Είναι άλλο στοιχείο που αποδείκνει το βαθμό δυσκολίας του αγώνα είναι ότι οι πιλότοι κατά την διάρκειά του, χρειάζεται να προβούν σε 4836 αλλαγές ταχυτήτων, δηλαδή 62 αλλαγές σε κάθε γύρο. Αυτό οφείλεται στις πολύ κλειστές στροφές της πίστας.
Για το Μοnaco η Pirelli αποφάσισε να φέρει μαζί της τη μαλακή και πολύ μαλακή γόμα με την τελευταία να κάνει φέτος την πρώτη της επίσημη εμφάνιση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Οπως και στους πρηγούμενους αγώνες έτσι κι εδώ ο καιρός είναι ένας απρόβλεπτος παράγοντας που θα διαδραματίσει σίγουρα σημαντικό ρόλο. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο μέχρι και για βροχές την Κυριακή, παράγοντας που δυσχεραίνει την προσπάθεια των ομάδων και των πιλότων.
Σε ό,τι αφορά στην πρόβλεψη για τον νικητή του αγώνα όλα είναι πιθανά. Δεν είναι τυχαίο που σε έξι GP μέχρι στιγμής έχουμε αντίστοιχα έξι κυρίαρχους από έξι διαφορετικές ομάδες. Αυτό είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει στην Formula 1 και είναι άκρως συναρπαστικό καθώς αποδεικνύει έμπρακτα ότι φετινό πρωτάθλημα είναι από τα πιο ενδιαφέροντα των τελευταίων ετών.
Τα μοναδικά ίσως «πρωτοκλασάτα» ονόματα που μέχρι στιγμής δεν έχουν γευτεί τη χαρά της νίκης είναι οι Λιούις Χάμιλτον και ο Κίμι Ραϊκόνεν. Και οι δύο έχουν βρεθεί κοντά στην κορυφή αλλά δεν τα κατάφεραν. Η προσπάθειά τους πάντως αναμένεται να είναι δύσκολη στους δρόμους τους πριγκιπάτου αφού ο αγώνας θεωρείται από τους πιο δύσκολους. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία δέκα χρόνια υπήρξαν εννέα διαφορετικοί νικητές εκ των οποίων μόνο ένας, ο Φερνάντο Αλόνσο κατάφερε (με διαφορετικές ομάδες) να κερδίσει δύο συνεχόμενες χρονιές (2006 – Renault και 2007 – McLaren-Mercedes).
Οι κατατακτήριες δοκιμές του 56ου GP του Μονακού θα γίνουν στις 15:00 του Σαββάτου 26 Μαΐου ενώ την ίδια την επόμενη ημέρα, Κυριακή θα διεξαχθεί ο αγώνας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]