Δεν είναι λίγες οι νέες τεχνολογίες μπαταριών που «υπόσχονται» να κάνουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα με μία φόρτιση και να στοιχίζουν λιγότερο, ξεπερνώντας έτσι τα δύο βασικότερα εμπόδια για την ευρύτερη υιοθέτησή τους.
Δεν είναι λίγες οι νέες τεχνολογίες μπαταριών που «υπόσχονται» να κάνουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα με μία φόρτιση και να στοιχίζουν λιγότερο, ξεπερνώντας έτσι τα δύο βασικότερα εμπόδια για την ευρύτερη υιοθέτησή τους. Τώρα, μια αμερικανική εταιρία υποστηρίζει ότι η νέα «επαναστατική» της τεχνολογία θα οδηγήσει στην κατασκευή ελαφρύτερων μπαταριών μεγαλύτερης διάρκειας, οι οποίες δεν θα απαιτούν σύστημα ψύξης ή θέρμανσης, κατεβάζοντας το κόστος κατά εκατοντάδες ευρώ.
«Πιστεύουμε ότι η επαναστατική τεχνολογία Nanophosphate (νανο-φωσφορικό άλας) EXT θα αλλάξει τα δεδομένα ξεπερνώντας έναν από τους βασικούς περιορισμούς των μπαταριών μολύβδου ασβεστίου, ιόντων λιθίου και άλλων προηγμένων μπαταριών», εκτίμησε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Α123 Systems Ντέιβιντ Βιώ. Υποστήριξε ότι η νέα τεχνολογία «μπορεί να μειώσει ή ακόμη και να εξαλείψει την ανάγκη για ακριβά συστήματα διαχείρισης της υπερθέρμανσης, γεγονός που πιστεύουμε ότι θα καταδείξει την ανάγκη ανάπτυξης της μπαταρίας της A123».
Η εταιρία με έδρα το Ουόλθαμ της Μασαχουσέτης πιστεύει ότι η παραγωγή του προϊόντος θα αρχίσει το πρώτο εξάμηνο του 2013. Σύμφωνα με δελτίο Τύπου της, οι δοκιμές έδειξαν ότι η μπαταρία μπορεί να διατηρήσει πάνω από το 90% της αρχικής χωρητικότητάς της σε θερμοκρασία 45 βαθμών Κελσίου. Όπως λέει αναλυτής της Stifel Nicolaus, το 10 - 20% της τιμής μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου οφείλεται στα συστήματα θέρμανσης - ψύξης.
«Πράσινο» φιάσκο;
Παρά την πολλά υποσχόμενη ανακοίνωση, αμερικανικά μέσα ενημέρωσης διατυπώνουν αμφιβολίες για το εγχείρημα και για την ίδια την εταιρία. Προ ημερών, η A123 προειδοποίησε ότι χωρίς οικονομική βοήθεια, θα οδηγηθεί πιθανότατα στη χρεοκοπία.
Το 2009, η συγκεκριμένη εταιρία έλαβε δωρεά ύψους σχεδόν 250 εκατομμυρίων δολαρίων από την αμερικανική κυβέρνηση. Λίγους μήνες αργότερα μάλιστα, ο Μπαράκ Ομπάμα επισκέφθηκε το αρχηγείο της για να εκφράσει τη στήριξή του στις προσπάθειες αξιοποίησης νέων «πράσινων» τεχνολογιών.
Παρά το ελπιδοφόρο ξεκίνημα, η A123 ανακάλεσε πρόσφατα ελαττωματικές μπαταρίες της για ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, γεγονός που πυροδότησε απολύσεις στο νέο εργοστάσιό της. Τώρα κινδυνεύει με κατάρρευση εάν δεν λάβει νέα δωρεά από ιδιώτες. Η νέα μπαταρία είναι πολύ πιθανό να καθορίσει το μέλλον της και, όπως σημειώνουν κάποιοι αναλυτές, να «μετρήσει» στην ετυμηγορία για τις προσπάθειες του Αμερικανού προέδρου να προωθήσει τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και να τονώσει την εγχώρια βιομηχανία ανάπτυξης και παραγωγής τους.