Νέες μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους προτείνει η Κομισιόν, προκαλώντας αμηχανία σε μια βιομηχανία που βρίσκεται ήδη αντιμέτωπη με μείωση της ζήτησης.
Νέες μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους προτείνει η Κομισιόν, προκαλώντας αμηχανία σε μια βιομηχανία που βρίσκεται ήδη αντιμέτωπη με μείωση της ζήτησης. Ενστάσεις διατυπώνουν και περιβαλλοντικές οργανώσεις. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνει λόγο για περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα και βαν κατά το εν τρίτο έως το 2020.
Ειδικότερα, ο μέσος όρος των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο - μείωση μεγαλύτερη από 40 γραμμάρια σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα και 35 γραμμάρια σε σχέση με τον υφιστάμενο στόχο για το 2015. Η αρμόδια επίτροπος Κόνι Χέντεγκαρντ παραδέχθηκε ότι οι στόχοι είναι «φιλόδοξοι αλλά εφικτοί» και εκτίμησε πως οι καταναλωτές θα βγουν κερδισμένοι εξοικονομώντας χρήματα για καύσιμα.
«Με τις προτάσεις μας δεν προστατεύουμε μόνο το κλίμα και εξοικονομούμε χρήματα στους καταναλωτές, αλλά ενισχύουμε την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε η κοινοτική επίτροπος αρμόδια για την Κλιματική Δράση. «Επίσης, θα δημιουργήσουμε σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας. Πρόκειται ξεκάθαρα για κάτι, από το οποίο όλοι θα κερδίσουν».
Ακόμη και περιβαλλοντικές οργανώσεις ωστόσο αντιμετωπίζουν τις εισηγήσεις με δυσπιστία. Η Greenpeace κατηγόρησε την Κομισιόν ότι υπέκυψε στις πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας και ιδιαίτερα των Γερμανών κατασκευαστών: αντί να υπολογίζει το μέσο όρο των εκπομπών στόλου προσθέτοντας τις εκπομπές κάθε αυτοκινήτου και διαιρώντας με τον αριθμό των αυτοκινήτων, από τα οποία απαρτίζεται ο στόλος, οι κατασκευαστές θα μπορούν να συνεχίσουν να φτιάχνουν μεγάλα αυτοκίνητα με υψηλές εκπομπές και να τις αντισταθμίζουν φτιάχνοντας και μικρότερα, αποδοτικότερα οχήματα. Αυτό, σύμφωνα πάντα με την οργάνωση, σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν να πωλούν μη αποδοτικά αυτοκίνητα και η μείωση των εκπομπών θα είναι μικρότερη από την προσδοκώμενη.
«Αυτές οι προτεινόμενες προδιαγραφές αποδοτικότητας φέρουν τα δαχτυλικά αποτυπώματα του λόμπι των αυτοκινήτων», υποστήριξε η αρμόδια διευθύντρια της Greenpeace Φραντσίσκα Άχτενμπεργκ. «Πρόκειται για μια δειλή πρώτη κίνηση από την πλευρά της Κομισιόν εν όψει σκληρών διαπραγματεύσεων με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις κυβερνήσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τόσο οι οδηγοί όσο και το κλίμα έχουν πολλά να κερδίσουν από φιλόδοξους στόχους αποδοτικότητας».
Η οργάνωση εκφράζει επίσης ανησυχία ότι οι στόχοι θα μπορούσαν να αποδυναμωθούν περαιτέρω από μια πρόταση που βρίσκεται υπό συζήτηση και σύμφωνα με την οποία οι κατασκευαστές θα κερδίζουν «πόντους» για ηλεκτροκίνητα οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ακόμη και εάν αυτά δεν πωλούνται στους καταναλωτές.