Η F1 επιμένει Ευρώπη και μία εβδομάδα μετά την Γερμανία κατεβαίνει νοτιανατολικά, στην Ουγγαρία για τον ενδέκατο γύρο του Παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Μετά από δύο βροχερά Σαββατοκύριακα σε Σίλβερστοουν και Χοκενχάιμ, είναι η σειρά του Ουγγαρόρινγκ να υποδεχθεί την πολυπληθή οικογένεια του αθλήματος. Σε έναν αγώνα που έχει ταυτιστεί με την καλοκαιρινή ανάπαυλα καθώς μετά από αυτόν υπάρχει ένα διάλειμμα ενός μήνα μέχρι τα μονοθέσια να πάνε στο Βέλγιο.
Η πίστα του Ουγγαρόρινγκ βρίσκεται στην πόλη Mogyorod, 19 χλμ. έξω από την Βουδαπέστη, σε μία όμορφη κοιλάδα. Κατασκευάστηκε μέσα σε οκτώ μήνες, χρόνος-ρεκόρ για την F1 καθώς καμία άλλη δεν έχει ολοκληρωθεί σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Ο πρώτος αγώνας F1 που φιλοξένησε ήταν το 1986 και είχε απόλυτη επιτυχία καθώς 200.000 άτομα συγκεντρώθηκαν για να τον παρακολουθήσουν. Η Βουδαπέστη ήταν το πρώτο μέρος του Σιδηρούν Παραπετάσματος που άνοιξε τις πύλες του στον κόσμο της Formula 1. Ετσι, έγινε πραγματικότητα μία διακαής επιθυμία του Μπέρνι Εκλεστοουν που ήθελε να μεταφέρει μέχρι εκεί στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Οι αρχικές σκέψεις ήταν το μέρος αυτό να είναι η Μόσχα, αλλά η διάθεση της εθνικής αθλητικής αρχής στην Ουγγαρία να επαναφέρει την χώρα στο επίκεντρο του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού, δεν άφησε περιθώρια για αμφισβήτηση.
Στόχος αρχικά ήταν να γίνει ένα σιρκουΐ στο μεγαλύτερο πάρκο της πρωτεύουσας της Ουγγαρίας, στα πρότυπα του Μονακό. Η κυβέρνηση ωστόσο αποφάσισε να ακολουθήσει την λογική της πίστας, η οποία κατασκευάστηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Εμπνευσμένη από το Μονακό, η πίστα είναι πολύ σφιχτή με πολλές στροφές, 14 στο σύνολο εκ των οποίων οι οκτώ έχουν δεξιά φορά και οι έξι αριστερή. Η μέση ωριαία ταχύτητα είναι μικρή, ίσως από τις πιο μικρές στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Το μήκος της πίστας φτάνει στα 4.381 χλμ. με τους πιλότους μετά από 70 γύρους να διανύουν συνολικά 306.630 χλμ.
Πέραν των αρκετών στροφών, το χαμηλό επίπεδο πρόσφυσης είναι ένα ακόμη σημείο που χρειάζεται να προσέξουν οι ομάδες. Ως σημείο αντιδιαστολής σε αυτά τα δύο σημεία οι ομάδες αναζητούν το μέγιστο δυνατό επίπεδο κάθετης δύναμης στο στήσιμο των μονοθεσίων τους.
Όπως στην Γερμανία, έτσι κι εδώ λόγω του σχεδιασμού της πίστας τα ελαστικά και τα φρένα καταπονούνται περισσότερο, κυρίως λόγω της ύπαρξης πολλών στροφών και των απότομων φρεναρισμάτων.
Η Pirelli αποφάσισε να ακολουθήσει την πεπατημένη του Χοκενχάιμ, φέρνοντας τη μεσαία και τη μαλακή γόμα, εν αντιθέσει με πέρυσι που είχε επιλέξει τη μαλακή και την πολύ μαλακή. Τα ελαστικά ή καλύτερα η σωστή διαχείρισή τους, θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο καθώς και στην Ουγγαρία καταπονούνται ιδιαίτερα τα εξωτερικά τους άκρα. Αν σε όλο αυτό προσθέσει κανείς και τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται μπορεί εύλογα να καταλάβει για ποιόν λόγο οι ομάδες κάθε φορά αγχώνονται αρκετά.
Μην ξεχνάμε ότι ο συγκεκριμένος αγώνας έχει επιλεγεί να διεξάγεται κάθε χρόνο τον Ιούλιο καθώς τότε ο καιρός είναι καλός με τη θερμοκρασία σε υψηλά για την περιοχή επίπεδα. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι θα ισχύει κιόλας καθώς μέχρι στιγμής έχει αποδειχθεί ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο σε ό,τι αφορά στον καιρό. Αλλωστε, οι μετεωρολόγοι μπορεί να κάνουν λόγο για ηλιόλουστες ημέρες, αλλά δεν έχουν αποκλείσει τελείως και την πιθανότητα μίας μικρής βροχής.
Το Ουγγαρόρινγκ δεν προσφέρεται για πολλές προσπεράσεις καθώς οι πιλότοι έχουν όλη και όλη μία ευθεία 750 μέτρων για να το επιχειρήσουν, στη συνέχεια όμως καλούνται από τα 300 χ.α.ώ. να πέσουν στα 90 χ.α.ώ. για την πρώτη στροφή της πίστας. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι συγκεκριμένη ευθεία εκκίνησης/τερματισμού βρίσκεται μέσα στη ζώνη DRS, η οποία κι εδώ είναι μονή. Η είσοδο στην τελευταία στροφή, 14, της πίστας έχει οριστεί ως το σημείο ανίχνευσης της ζώνης ενώ η έξοδος από τη συγκεκριμένη στροφή είναι το σημείο ενεργοποίησης της, με τη μοναδική ευθεία να ξεδιπλώνεται μπροστά.
Στον αγωνιστικό τομέα τώρα, η Ferrari έρχεται στην Ουγγαρία ανακουφισμένη και ευχαριστημένη με την μέχρι στιγμής πορεία της. Ο Φερνάντο Αλόνσο έχει εδραιωθεί πλέον στην κορυφή του παγκοσμίου πρωταθλήματος έχοντας μία διαφορά 34 βαθμών από τον Μαρκ Γουέμπερ και 44 από την Σεμπάστιαν Φέτελ, αντίστοιχα. Η συγκεκριμένη πίστα ωστόσο δεν ευνοεί το μονοθέσιο της Scuderia και αυτό το γνωρίζουν οι άνθρωποι της Ιταλικής ομάδας. Η βελτίωση όμως που έχει γίνει μέσα σε μερικούς αγώνες είναι σίγουρα εντυπωσιακή και όπως συνεχίζουν να τονίζουν στελέχη της δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Τα πράγματα στην Ουγγαρία θα είναι δύσκολα, κάτι που αποδέχθηκε και ο ίδιος ο Αλόνσο, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει περιθώριο λάθους διότι αυτό άνετα θα μπορούσε να κοστίσει αρκετές θέσεις τόσο στις κατατακτήριες όσο και στον αγώνα.
Ο Ισπανός πάντως επιθυμεί διακαώς να γιορτάσει τα 31 του γενέθλια στην Ουγγαρία μαζί με την 31 νίκη στην καριέρα του στην Formula 1 και ένα είναι σίγουρο. Θα το κυνηγήσει μέχρι το τέλος. Αλλωστε, στη συγκεκριμένη πίστα έχει να γευτεί τη χαρά της νίκης από το 2003, όταν ακόμη οδηγούσε για λογαριασμό της Renault.
Στη Red Bull υπάρχει αισιοδοξία ότι θα έρθει γρήγορα ένα θετικό αποτέλεσμα. Η περυσινή παγκόσμια πρωταθλήτρια αναγκάστηκε ωστόσο από τη FIA να αλλάξει τη χαρτογράφηση των κινητήρων και στα δύο της μονοθέσια. Η πολύ καλή παρουσία και νίκη του Γουέμπερ στο Σίλβερστοουν, αλλά και του Φέτελ στην Γερμανία, παρά την ποινή που δέχθηκε, δημιουργούν την πεποίθηση ότι η ομάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Ο περυσινός παγκόσμιος πρωταθλητής θέλει άλλωστε διακαώς να πανηγυρίσει στην Ουγγαρία την πρώτη του νίκη στη συγκεκριμένη πίστα. Μην ξεχνάμε ότι τις δύο τελευταίες χρονιές είχε κυριαρχήσει στις κατατακτήριες, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να ανέβει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου.
Ιδιο αισιόδοξο κλίμα επικρατεί και στο στρατόπεδο της McLaren, ιδίως μετά τις αναβαθμίσεις στην MP4-27 (νέα sidepod και πίσω πτέρυγα). Ο Τζένσον Μπάτον δείχνει μετά τη Γερμανία να έχει ξυπνήσει από τον αγωνιστικό… λήθαργο που είχε πέσει εδώ και επτά GP. Στο Ουγγαρόρινγκ άλλωστε πέρυσι, πανηγύρισε την 200ή εκκίνηση στα GP και μαζί τη δεύτερη νίκη στο πρωτάθλημα. Ο Λιούις Χάμιλτον από την άλλη πλευρά αναζητά εναγωνίως ένα θετικό αποτέλεσμα μετά τη νίκη του στον Καναδά. Ένα αποτέλεσμα που θα τον ξαναβάλει για τα καλά στο κυνήγι του φετινού τίτλου. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η ομάδα του Γουόκινγκ σε οκτώ GP που έχουν γίνει από το 2005 και έπειτα, έχει υπερισχύσει στα πέντε. Μία λεπτομέρεια που αποδεικνύει ότι η συγκεκριμένη πίστα ίσως και να της… ταιριάζει.
Μετά την αναπάντεχη τρίτη θέση στην Γερμανία (λόγω της ποινής στον Φέτελ), η Lotus επέστρεψε έστω κι έτσι στο βάθρο των νικητών μετά από δύο GP. Η ομάδα του Ενστοουν ετοιμάζει βελτιώσεις για την E20, στην Ουγγαρία και το μόνο που θέλει είναι μία καλή θέση στις κατατακτήριες που θα την βοηθήσει να βοηθήσει να επιτύχει το στόχο, ο οποίος δεν είναι τίποτα άλλο από την πρώτη φετινή νίκη.
Για την Mercedes η κατάσταση δεν είναι τόσο ευχάριστη καθώς οι αγώνες δεν εξελίσσονται όπως θα ήθελε. Παρά το γεγονός ότι το φετινό μονοθέσιο είναι αξιόπιστο, τα αποτελέσματα δεν έρχονται και η ομάδα βρίσκεται πλέον στην πέμπτη θέση της βαθμολογίας, κινδυνεύοντας μάλιστα και από την Sauber. Ακόμη και ο προηγούμενος εντός έδρας αγώνας, δεν τελεσφόρησε για τους δύο πιλότους της Γερμανικής ομάδας με τον Σουμάχερ να είναι τελικά έβδομο και τον Ρόσμπεργκ δέκατο.
Η Sauber αργά αλλά σταθερά συγκεντρώνει πολύτιμους βαθμούς. Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο μπορεί να μην ξεκίνησε θετικά για την ομάδα του Πέτερ Ζάουμπερ, αλλά ολοκληρώθηκε με τον καλύτερο τρόπο, αφού και οι δύο πιλότοι της τερμάτισαν στην πρώτη δεκάδα. Ο Καμούι Κομπαγιάσι ήταν τέταρτος, μία επίδοση που ήταν η καλύτερη φετινή (μέχρι στιγμής) και ο Σέρζιο Πέρεθ έκτος, αντίστοιχα. Η Ελβετική ομάδα αφού απομακρύνθηκε από τις Williams και Force India, έχει βάλει στόχο την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη και κυνηγάει πλέον τη Mercedes.
Η Williams που βρίσκεται μόλις έναν βαθμό μπροστά από την Force India έχει ετοιμάσει αναβαθμίσεις για την FW34. Η Βρετανική ομάδα θέλει μία καλή εμφάνιση, ιδίως από τον Παστόρ Μαλντονάτο. Ο πιλότος από την Βενεζουέλα δεν έχει καταφέρει μετά τη νίκη του στην Ισπανία, να βρεθεί ξανά στο βάθρο.
Η Force India γνωρίζει ότι θα έχει ένα δύσκολο διήμερο καθώς η συγκεκριμένη πίστα δεν ταιριάζει απόλυτα στο μονοθέσιο της . Η ομάδα του Βιτζάι Μαλάια δεν έχει καταφέρει ακόμη να τερματίσει υψηλότερα από την πέμπτη θέση του Νίκο Χούλκενμπεργκ στο GP της Ευρώπης.
Η Toro Rosso κινείται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας αφού έχει να κερδίσει βαθμούς από το GP της Μαλαισίας, δεύτερο αγώνα της χρονιάς. Τότε ο Ζαν-Ερίκ Βερνιέ είχε τερματίσει όγδοος, την καλύτερη φετινή επίδοσή του. Παράλληλα, η ιταλική ομάδα είχε καταφέρει έναν αγώνα πριν, στην πρεμιέρα του πρωταθλήματος, να πάρει δύο βαθμούς από την ένατη θέση του Ντανιέλ Ρικιάρντο. Στο σύνολο λοιπόν έχουμε έξι και έκτοτε καμία θετική παρουσία.
Η Caterham παρά τις αναβαθμίσεις που είχε ετοιμάσει εξακολουθεί να μένει στο απόλυτο μηδέν και να αναζητά τους πρώτους βαθμούς στο πρωτάθλημα. Ούτε ο Χέικι Κοβαλάινεν ούτε ο Βιτάλι Πετρόφ έχουν καταφέρει να παρουσιάσουν κάτι θετικό. Για τον Φινλανδό πάντως ο συγκεκριμένος αγώνας έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς το 2008 εδώ πέτυχε τη μία και μοναδική (μέχρι στιγμής) νίκη στην καριέρα του με την McLaren.
Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη για τις λεγόμενες «μικρές» ομάδες με την HRT και τη Marussia να δίνουν το δικό τους αγώνα. Προς το παρόν φαίνεται να βρίσκεται ένα βήμα εμπρός η Marussia, αλλά θα δείξει.
Ελπίδα όλων είναι μετά από δύο σαββατοκύριακα με βροχή, ο καιρός στην Ουγγαρία να είναι καλός και ζεστός. Οι κατατακτήριες δοκιμές το Σάββατο και ο αγώνας της Κυριακής θα γίνουν στις 15:00.
Οι νικητές του αγώνα
2011 Τζένσον Μπάτον - McLaren-Mercedes
2010 Mαρκ Γουέμπερ - Red Bull-Renault
2009 Λιούις Χάμιλτον – McLaren-Mercedes
2008 Χέικι Κοβαλάινεν – McLaren-Mercedes
2007 Λιούις Χάμιλτον – McLaren-Mercedes
2006 Τζένσον Μπάτον – Honda
2005 Kίμι Ραικόνεν – McLaren-Mercedes
2004 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
2003 Φερνάντο Αλόνσο – Renault
2002 Ρούμπενς Μπαρικέλο – Ferrari
2001 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
2000 Mίκα Χάκινεν – McLaren-Mercedes
1999 Mίκα Χάκινεν – McLaren-Mercedes
1998 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
1997 Ζακ Βιλνέβ – Williams-Renault
1996 Ζακ Βιλνέβ – Williams-Renault
1995 Ντέιμον Χιλ – Williams-Renault
1994 Mίκαελ Σουμάχερ – Benetton-Ford
1993 Ντέιμον Χιλ – Williams-Renault
1992 Aιρτον Σένα – McLaren-Honda
1991 Aιρτον Σένα – McLaren-Honda
1990 Tιερί Μπουτσέν – Williams-Renault
1989 Nάιτζελ Μάνσελ – Ferrari
1988 Aιρτον Σένα – McLaren-Honda
1987 Nέλσον Πικέ – Williams-Honda
Κάτοχοι πολ ποζίσιον
2011Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2010 Σεμπάστιαν Φέτελ - Red Bull-Renault
2009 Φερνάντο Αλόνσο Renault
2008 Λιούις Χάμιλτον – McLaren-Mercedes
2007 Λιούις Χάμιλτον – McLaren-Mercedes
2006 Kίμι Ραικόνεν – McLaren-Mercedes
2005 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
2004 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
2003 Φερνάντο Αλόνσο – Renault
2002 Ρούμπενς Μπαρικέλο – Ferrari
2001 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
2000 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
1999 Mίκα Χάκινεν – McLaren-Mercedes
1998 Mίκα Χάκινεν – McLaren-Mercedes
1997 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
1996 Mίκαελ Σουμάχερ – Ferrari
1995 Ντέιμον Χιλ – Williams-Renault
1994 Mίκαελ Σουμάχερ – Benetton-Ford
1993 Aλαίν Προστ – Williams-Renault
1992 Ρικιάρντο Πατρέζε – Williams-Renault
1991 Aιρτον Σένα – McLaren-Honda
1990 Tιερί Μπουτσέν – Williams-Renault
1989 Ρικιάρντο Πατρέζε – Williams-Renault
1988 Aιρτον Σένα – McLaren-Honda
1987 Nάιτζελ Μάνσελ – Williams-Honda
1986 Aιρτον Σένα – Lotus-Renault
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]