Έχοντας προσφέρει επί 65 νύχτες πολύμορφες εκδηλώσεις που παρακολούθησαν 132.000 θεατές, ολοκληρώθηκε για φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σε μια χρονιά δύσκολη που σφραγίστηκε από τις πολύπλευρες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης.
Έχοντας προσφέρει επί 65 νύχτες πολύμορφες εκδηλώσεις που παρακολούθησαν 132.000 θεατές, ολοκληρώθηκε για φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σε μια χρονιά δύσκολη που σφραγίστηκε από τις πολύπλευρες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Αναμφίβολα, οι δυσκολίες ήταν πολλές φέτος για τους διοργανωτές, καθώς απευθύνονταν σε ένα τόσο οικονομικά όσο και ψυχολογικά πιεσμένο κοινό, όμως αφήνει μια γεύση γλυκιά και αποτελεί ένα καλό οδηγό για μελλοντικές επιτυχημένες διοργανώσεις.
Στοιχεία αποτίμησης
Το Φεστιβάλ ήταν μικρότερο σε διάρκεια (8/6 - 11/8), περιελάμβανε λιγότερες εκδηλώσεις (57) και ήταν χωροταξικά πιο περιορισμένο, ενώ οι εισπράξεις ανήλθαν στο ποσό των 2.325.000 ευρώ. Τις παραστάσεις παρακολούθησαν 132.000 θεατές και ενώ η επισκεψιμότητα στην Πειραιώς 260 ήταν αυξημένη - σε σχέση με πέρυσι-, ο αριθμός των θεατών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, ήταν μειωμένος.
Θέατρο
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους Έλληνες δημιουργούς, παρουσιάζοντας, στο σύνολο των 25 θεατρικών παραστάσεων, 19 ελληνικές παραγωγές και μόνο 6 ξένες. Οι θεατές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν καταξιωμένους σκηνοθέτες που άφησαν άριστες εντυπώσεις (Katie Mitchell, David Marton, Claudio Tolcachir, Phyllida Lloyd) και να παρακολουθήσουν τις προτάσεις γνώριμών τους σκηνοθετών που συζητήθηκαν πολύ (Rodrigo Garcia, Δημήτρης Λιγνάδης, Γιάννης Καλαβριανός, Ομάδα Blitz, Cesaris Grauzinis, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Λένα Κιτσοπούλου, Λευτέρης Βογιατζής, Νίκος Μαστοράκης, Σταμάτης Φασουλής, Δημήτρης Καραντζάς).
Σχεδόν όλες οι παραστάσεις ενθάρρυναν τη συνομιλία του θεάτρου με τις νέες τεχνολογίες, τον κινηματογράφο, τις εικαστικές τέχνες. Δύο σκηνοθέτες - οι Λιγνάδης και Katie Mitchell- ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο τη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, ενώ τέσσερα έργα του Αριστοφάνη («Νεφέλες», «Ιππείς», «Εκκλησιάζουσες», «Όρνιθες») και δύο τραγωδίες του Σοφοκλή («Οιδίπους Τύραννος», «Αντιγόνη») παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου.
Μουσική
Πραγματοποιήθηκαν 13 συναυλίες που κάλυψαν ένα ευρύτατο φάσμα ειδών μουσικής - συμφωνική, όπερα, οπερέτα, ρεμπέτικο, ελληνική παραδοσιακή και μελοποιημένη ποίηση.
Η συναυλία που διηύθυνε ο Θεόδωρος Κουρεντζής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με 3 encore που καταχειροκροτήθηκαν, θεωρήθηκε καλλιτεχνικό γεγονός, ενώ αίσθηση προκάλεσαν οι δύο συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, στις 28/6 υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου με σολίστ το Βασίλη Βαρβαρέσο και στις 5/7 υπό τη διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή και σολίστ το Διονύση Γραμμένο. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στη συναυλία του «Canto General» του Μίκη Θεοδωράκη, που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 17/7, και καταχειροκροτήθηκε από τους χιλιάδες θεατές που γέμισαν ασφυκτικά το Ωδείο.
Εικαστικά - κινηματογράφος
Στην ενότητα των εικαστικών τεχνών, πραγματοποιήθηκαν ένα αφιέρωμα (Θωμαδάκη / Κλωνάρη), τρεις ατομικές εκθέσεις (Ίντυ Φέργκουσον, Γιάννης Κουνέλλης, Ούγκο Ροντινόνε), δύο ομαδικές («Ευρώπη Κρίση ή Δύση», «A gathering»), ενώ σε επανάληψη προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Σκευά «Γυμνά χέρια», αφιερωμένο στον Δημήτρη Μητρόπουλο.