Τεχνολογία-Επιστήμη
Παρασκευή, 31 Αυγούστου 2012 16:25

Ο «Watson» έρχεται στα smartphones

Έγινε διάσημος χάρη στις επιδόσεις του στο τηλεπαιχνίδι «Jeopardy!», μελετάται το ενδεχόμενο της χρήσης του για ιατρικούς σκοπούς και τώρα ενδεχομένως να βρίσκει το δρόμο του προς τα smartphones: ο υπερυπολογιστής Watson της ΙΒΜ φαίνεται πως ήρθε για να μείνει.

Έγινε διάσημος χάρη στις επιδόσεις του στο τηλεπαιχνίδι «Jeopardy!», μελετάται το ενδεχόμενο της χρήσης του για ιατρικούς σκοπούς και τώρα ενδεχομένως να βρίσκει το δρόμο του προς τα smartphones: ο υπερυπολογιστής Watson της ΙΒΜ φαίνεται πως ήρθε για να μείνει.

Ουσιαστικά, η φορητή/ smartphone έκδοση του Watson θα αποτελεί έναν φωνητικά ελεγχόμενο «βοηθό» σαν το Siri της Apple - μόνο σε μία πολύ «ενισχυμένη» έκδοση. Ο φορητός Watson δέχεται το ερώτημα του χρήστη, κάνει τις αναζητήσεις του στις βάσεις δεδομένων του (εάν είναι απαραίτητο, λαμβάνει υπόψιν και δεδομένα όπως η τοποθεσία όπου βρίσκεται ο χρήστης εκείνη τη στιγμή) και δίνει την απάντηση.

Η εναλλακτική χρήση του Watson εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο προσπαθειών της ΙΒΜ να εισέλθει σε νέες αγορές και να αυξήσει τα έσοδά της από τις εφαρμογές επιχειρηματικού χαρακτήρα: στο ίδιο πνεύμα εξετάζονται οι δυνατότητες του Watson πάνω στην επεξεργασία οικονομικών δεδομένων. Ο απώτερος στόχος είναι κάποια στιγμή ο αποκαλούμενος Watson 2.0 να βρει κάποια στιγμή τη θέση του στους «βασιλείς» των φορητών συσκευών, τα smartphones και τα tablets.

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ΙΒΜ έγκειται στις ενεργειακές απαιτήσεις μίας τέτοιας εφαρμογής: επί της παρούσης, ο «εγκέφαλος» του Watson αποτελείται από μία μικρή «στρατιά» από servers Power 750, με υπολογιστική ισχύ που αντιστοιχεί σε 6.000 «συμβατικούς» desktop υπολογιστές. Επίσης, για να μπορεί ο Watson να λειτουργήσει ως «βοηθός», πρέπει πρώτα να «μάθει»: να απορροφήσει τεράστιες ποσότητες δεδομένων, στις οποίες θα μπορεί να ανατρέξει όταν του τίθεται κάποιο ερώτημα. Ακόμη, πρέπει να «προικιστεί» με τεχνολογίες αναγνώρισης φωνής , αλλά και εικόνας, καθώς ένας πραγματικά «πλήρης» βοηθός θα πρέπει να μπορεί να «βλέπει» και το περιβάλλον του.

Ο προσανατολισμός της ΙΒΜ πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο διαφέρει πολύ από αυτόν της Apple και του Siri, καθώς η εταιρεία του εκλιπόντος Στιβ Τζομπς στοχεύει στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό, με το Siri να έχει να κάνει με αρκετά «γενικές» ερωτήσεις, ενώ η ΙΒΜ σκοπεύει να επικεντρωθεί σε πελάτες από τον εταιρικό/ επιχειρηματικό χώρο, που απαιτούν εξειδίκευση πάνω σε συγκεκριμένους τομείς και δυνατότητα απάντησης σε σύνθετες, εξαιρετικά συγκεκριμένες ερωτήσεις.