Πολιτιστικά
Πέμπτη, 04 Οκτωβρίου 2012 10:59

Ευχάριστος πονοκέφαλος και απουσία γέλιου

Ευχάριστο πονοκέφαλο θα προκαλέσει στους σινεφίλ ο καταιγισμός από νέες ταινίες που θα δεχτούν αυτή την εβδομάδα, με αρκετές δελεαστικές προτάσεις να δυσκολεύουν τη διαδικασία επιλογής προβολής.

Ευχάριστο πονοκέφαλο θα προκαλέσει στους σινεφίλ ο καταιγισμός από νέες ταινίες που θα δεχτούν αυτή την εβδομάδα, με αρκετές δελεαστικές προτάσεις να δυσκολεύουν τη διαδικασία επιλογής προβολής. Τρόμος, δραματικές σκηνές, εγχώρια παραγωγή, κινούμενο σχέδιο και ένας κατάσκοπος που αγαπήσαμε περιλαμβάνονται στο νέο κινηματογραφικό μενού, που αν και πλούσιο, στερείται χιουμοριστικών στιγμών.

«Η κληρονομιά του Μπορν»

Ο δημοφιλής κατάσκοπος Τζέισον Μπορν, που γεννήθηκε από τον συγγραφέα Ρόμπερτ Λάντλαμ, επανέρχεται κινηματογραφικά για τέταρτη φορά από τον σεναριογράφο των τριών προηγούμενων ταινιών της σειράς, Τόνι Γκίλροϊ, που αυτήν τη φορά υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Αναλαμβάνοντας -12 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του Μπορν στη μεγάλη οθόνη- να δημιουργήσει έναν εντελώς καινούργιο και πιο «εξελιγμένο» ήρωα, του οποίου η ζωή ή ο θάνατος εξαρτάται από τα γεγονότα των τριών πρώτων ταινιών, αναθέτει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον 41χρονο Τζέρεμι Ρένερ, μετά την αντικατάσταση του Ματ Ντέιμον, λόγω διαφωνίας.

Οι προηγούμενες περιπέτειες του Μπορν, έχοντας στον «λογαριασμό» τους σχεδόν ένα δισεκατομμύριο δολάρια από την παγκόσμια εισπρακτική τους επιτυχία, δίνουν τη σκυτάλη σε αυτήν την κατασκοπευτική περιπέτεια καταιγιστικής δράσης, με τον - πέντε φορές υποψήφιο για Όσκαρ- Άλμπερτ Φίνεϊ και τους Έντουαρντ Νόρτον, Ρέιτσελ Βάις, Τζόαν Άλεν, Ντέιβιντ Στράθερν, Σκοτ Γκλεν, Όσκαρ Aιζακ και Στέισι Κιτς.

«Αγάπη»

Η γαλλική δραματική ταινία του Μίκαελ Χάνεκε απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο 65ο Φεστιβάλ Καννών, συγκλονίζοντας κοινό και κριτικούς με το σπαρακτικό της θέμα και τις ερμηνείες του ογδονταδυάχρονου Ζαν Λουί Τρεντινιάν και της ογδονταπεντάχρονης Εμανουέλ Ριβά, στους ρόλους ενός αγαπημένου ζευγαριού που βλέπει την κοινή ζωή του να γκρεμίζεται, όσο πλησιάζει ο θάνατος. Το καστ συμπληρώνουν οι Ιζαμπέλ Ιπέρ, Αλεξάντρ Ταρόντ και Γουίλιαμ Σίμελ. Ο σκηνοθέτης, αναφερόμενος στην ταινία, τονίζει: «Παρότι έχω χαρακτηριστεί σαν υμνητής της φιλμικής βίας, δεν θα ήθελα να με συμπεριλαμβάνουν σε αυτόν τον κατάλογο. Νοιώθω πως, καθώς μεγαλώνεις, βρίσκεσαι όλο και περισσότερο σε θέση να αρχίζεις να αναγνωρίζεις, να συναισθάνεσαι τον διαρκή επερχόμενο πόνο. Είσαι έτοιμος να το κατανοήσεις αυτό στους άλλους. Ήθελα για πάρα πολύ καιρό να κάνω μια απλή ταινία, μέσα σε έναν περιορισμένο χώρο. Μια απλή ταινία που να λέει τα πράγματα ακριβώς όπως είναι, σαν μια... ιστορία αγάπης. Είναι αλήθεια πως τα κατάφερα. Από την άλλη μεριά, το να μιλήσω για τον πόνο μέσα στο περιβάλλον ενός νοσοκομείου, θα ήταν πολύ συνηθισμένο. Έτσι, επέλεξα να μιλήσω για όλα αυτά μέσα σε ένα σπίτι».

«Matching Jack»

Από την Αυστραλία έρχεται η δραματική ταινία της Νάντια Τας - με τους Τζασίντα Μπάρετ, Τζέιμς Νέσμπιτ, Ρίτσαρντ Ρόξμπεργκ, Τομ Ράσελ και Κόντι Σμιτ Μακφί. Ο βραβευμένος με Όσκαρ Μαρκ Γουόρνερ υπογράφει το μοντάζ, ενώ τη μουσική έχει γράψει ο διάσημος τζαζ πιανίστας και συνθέτης Πολ Γκραμπόβσκι, με διάχυτη την προσωπική του ευαισθησία επί του θέματος, καθώς έχει βιώσει μια παρόμοια ιστορία. Η ευτυχισμένη ζωή μιας μητέρας ανατρέπεται εντελώς, όταν ο γιος της νοσεί από λευχαιμία και ανακαλύπτει, ταυτόχρονα, πως ο άντρας της την απατά. Όμως αυτή η απιστία είναι η μόνη ελπίδα σωτηρίας για το άρρωστο παιδί της.

«Σιωπηλό σπίτι»

Η ταινία τρόμου των Κρις Κέντις και Λόρα Λάου βασίζεται στην ταινία «La casa muda» (2010) από την Ουρουγουάη, και είναι εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα. Με πρωταγωνιστές τους Ελίζαμπεθ Όλσεν, Aνταμ Τρες, Έρικ Σέφερ Στίβενς, Τζούλια Τέιλορ Ρος και Χέιλι Μέρφι, μια νεαρή γυναίκα που μένει σε ένα ερημωμένο βικτωριανό σπίτι στην εξοχή με τον πατέρα της και το θείο της, ενώ προσπαθούν να το επιδιορθώσουν, αρχίζει να ακούει παράξενους θορύβους.

Η μία εκ των σεναριογράφων και των σκηνοθετών, Λόρα Λάου, αναφέρει για την ιδιαίτερη παρουσίαση της ταινίας: «Ολόκληρη η ταινία είναι η εμπειρία αυτής της γυναίκας, είναι η πραγματικότητά της, η δική της μοναδική οπτική γωνία. Άφησα –εσκεμμένα- ανοιχτά για ερμηνεία, κάποια σημεία στο σενάριο. Καθώς το έγραφα, έκανα εκτεταμένη έρευνα για την παιδική κακοποίηση και το μετατραυματικό στρες σε νεαρά άτομα».

«H κόρη»

Η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του Θάνου Αναστόπουλου - με τους Σαβίνα Αλιμάνι, Aγγελο Παπαδήμα, Γιώργο Συμεωνίδη, Ιερώνυμο Καλετσάνο, Όρνεα Καπετάν και Θεοδώρα Τζήμου- χαρακτηρίζεται από τον ίδιο τον σκηνοθέτη ως «ένα είδος εμφυλίου πολέμου στα ενδόμυχα της οικογένειας», με «πρωταγωνιστές» ένα δεκατετράχρονο κορίτσι, ένα οκτάχρονο αγόρι και μία χρεωκοπημένη ξυλαποθήκη στη σημερινή Αθήνα.

«Φθινόπωρο»

Το τούρκικο δράμα του 2008 είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του -πολλά υποσχόμενου- σκηνοθέτη Οζκάν Αλπέρ, ο οποίος δημιούργησε μια τολμηρή ταινία, που μιλά για την αγάπη, τον θάνατο και την πολιτική και έχει συμμετάσχει σε πολλά Φεστιβάλ, αποσπώντας αρκετές διακρίσεις. Η ταινία εκθέτει με ειρωνεία την πολιτικοκοινωνική κατάσταση στην Τουρκία της δεκαετίας του '90, μέσα από την ιστορία του Γιουσούφ, ο οποίος, ύστερα από δέκα χρόνια εγκλεισμού για διαδηλώσεις εναντίον της κυβέρνησης, αποφυλακίζεται. Με τους πνεύμονες του σε πολύ κακή κατάσταση, μετά από μία σειρά απεργιών πείνας, επιστρέφει στο πατρικό του, σε ένα απομονωμένο χωριό στα βουνά, όπου συναντά την αγάπη, υπό αντίξοες, όμως, συνθήκες.

«Barbie: Η πριγκίπισσα και η ποπ σταρ»

Η διάσημη κούκλα επιστρέφει με τη νέα της ταινία κινουμένων σχεδίων, ένα μιούζικαλ, στο οποίο η Barbie είναι μια πριγκίπισσα, που ονειρεύεται να ξεφύγει από τα καθήκοντα της και τη ζωή στο κάστρο, και να ζει όπως η αγαπημένη της ποπ σταρ.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης