Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 04 Οκτωβρίου 2012 17:07

Παραχώρηση χρήσης περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες

Το πλαίσιο της πολιτικής του υπουργείου για την αξιοποίηση και λειτουργία των αεροδρομίων παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.

Το πλαίσιο της πολιτικής του υπουργείου για την αξιοποίηση και λειτουργία των αεροδρομίων παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης. Όπως ανέφερε, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για τη μακροχρόνια παραχώρηση χρήσης ενός σημαντικού αριθμού αεροδρομίων σε ιδιώτες επενδυτές. Διευκρίνισε πως το ελληνικό δημόσιο διατηρεί την ιδιοκτησία των αεροδρομίων, καθώς επίσης την εποπτεία και τον έλεγχο.

Αναλυτικά, παρουσιάζοντας τις βασικές αρχές για την αξιοποίηση και τη λειτουργία των αεροδρομίων, ανέφερε πως αυτή τη στιγμή, στην ελληνική επικράτεια, εξαιρουμένων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και του αεροδρομίου Ηρακλείου, λειτουργούν 37 περιφερειακά αεροδρόμια. Όπως είπε, στόχος είναι να διαμορφωθούν συστάδες αεροδρομίων, το πιθανότερο δύο ή τρεις σε αριθμό, προκειμένου μαζί με τα μεγάλα αεροδρόμια να παραχωρηθούν και κάποια μικρότερα. Έτσι, σύμφωνα με το υπουργείο, δεν θα επηρεασθεί αρνητικά η λειτουργία των αεροδρομίων που ενώ σήμερα δεν παρουσιάζουν έντονο εμπορικό ενδιαφέρον, έχουν μελλοντικά τη δυνατότητα να αναπτυχθούν.

Τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών , θα τα αναλάβει ένα αρμόδιο κρατικό νομικό πρόσωπο που είτε θα τα διαχειρίζεται το ίδιο είτε κατόπιν διαγωνισμού, θα εκχωρεί το μάνατζμεντ σε τρίτο φορέα.

Ακομη θα αξιοποιηθεί η μέθοδος dual-till, βάσει της οποίας ορισθεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για τα αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου. Επιπλέον, σε περίπτωση που το επιτρεπόμενο αυτό περιθώριο υπερβαίνει τον μέσο όρο των χρεώσεων αντίστοιχων αεροδρομίων, τότε θα αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω.

Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι θα δεσμευθούν από τη σχετική σύμβαση για το ύψος και το είδος των επενδύσεων στις οποίες θα προβούν, ενώ θα διατηρθούν όλα τα αεροδρόμια σε όλα τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, προκρίνεται η παραχώρηση στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας των αεροδρομίων της Κοζάνης και της Καστοριάς, σε εύλογο χρονικό διάστημα και μετά απο σχετική συνεννόηση προκειμένου να τα αξιοποιήσει ανάλογα.

Επίσης, σε σχέση με τις υποδομές και τα έργα που είναι σε προγραμματισμό: η ΥΠΑ, μέχρι το πέρασμα στην επόμενη φάση, θα εκτελεί τις αναγκαίες παρεμβάσεις διορθωτικού χαρακτήρα. Ωστόσο, σύμφωνα με το υπουργείο, πρέπει να γίνει εξορθολογισμός των επενδύσεων της, προκειμένου να μην γίνονται δαπάνες σήμερα, για υποδομές που θα πρέπει αύριο να επανασχεδιαστούν.

Παράλληλα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα αναδιοργανωθεί κατά τα ευρωπαϊκά πρότυτα. Δηλαδή, θα γίνει διαχωρισμός μεταξύ: των εποπτικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων από τη μία πλευρά και της εμπορικής λειτουργίας από την άλλη, ως προς τα περιφερειακά αεροδρόμια. Στο πλαίσιο του νέου ρόλου της, η ΥΠΑ θα ασκεί όλα τα ελεγκτικά και κανονιστικά καθήκοντα. Θα γίνει φυσικά διαβούλευση με τους εργαζόμενούς της. Το σχετικό νομοσχέδιο θα παρουσιασθεί μέχρι τέλους του έτους, και συμπληρώνει το πλαίσιο αναδιοργάνωσης που είχε θέσει ο Ν.3913/2011.

Ακόμη, στο πλαίσιο της τήρησης των κανόνων εθνικής ασφάλειας και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια “μικτής χρήσης”, δηλαδή, όσα χρησιμοποιούνται τόσο από την πολιτική όσο και από την πολεμική αεροπορία: Στα αεροδρόμια αυτά θα παραχωρούνται στον διαχειριστή μονάχα οι απολύτως αναγκαίες υποδομές των αεροσταθμών. Σε περίπτωση που χρειάζονται αναβάθμιση, επέκταση ή τροποποίηση των υποδομών αυτό γίνεται από τον διαχειριστή του αεροδρομίου και πάντα σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο Εθνικής 'Αμύνας.

Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο του Καστελλίου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά το τελευταίο διάστημα, ανοίγουν το δρόμο για δύο διαφορετικές επιλογές: Η μία είναι η ένταξή του σε κάποια συστάδα αεροδρομίων, η άλλη αφορά έναν ξεχωριστό διαγωνισμό, όπως προβλεπόταν μέχρι τώρα. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το υπουργείο, η απόφαση θα ληφθεί εντός του έτους και το έργο θα προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις.

Για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, επισημανε πως είναι καιρός να επενεξετασθεί το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, καθώς, όπως είπε, τα τέλη είναι πολύ υψηλά. Πρόσθεσε πάντως πως αυτό εναπόκειται στη διαπραγμάτευση που θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση με το μέλλον της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.