Πολιτιστικά
Τρίτη, 30 Οκτωβρίου 2012 14:03

Ονειρική διείσδυση στον λυτρωτικό κόσμο της φαντασίας

Η πρώτη μικρή πρωταγωνίστρια της παγκόσμιας δραματουργίας ζωντανεύει στην Κεντρική Σκηνή του νέου χώρου του 104, με το έργο του Γερμανού νομπελίστα συγγραφέα Γκέρχαρτ Χάουπτμαν, «Hannele», που παρουσιάζεται από τις 23 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.30 το βράδυ.

Η πρώτη μικρή πρωταγωνίστρια της παγκόσμιας δραματουργίας ζωντανεύει στην Κεντρική Σκηνή του νέου χώρου του 104, με το έργο του Γερμανού νομπελίστα συγγραφέα Γκέρχαρτ Χάουπτμαν, «Hannele», που παρουσιάζεται από τις 23 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.30 το βράδυ.

Περνώντας την πύλη του θανάτου

Το ποιητικό ονειρόδραμα - που γράφτηκε το 1893- βυθίζεται στις επιθανάτιες φαντασιώσεις ενός βασανισμένου 14χρονου κοριτσιού, που επιζητεί τη δικαίωση και τη λύτρωση από τη σκληρή πραγματικότητα.

Σε σκηνοθεσία του Θάνου Τοκάκη, οι «σκουριασμένοι» ήρωες της σύντομης ζωής της Hannele παίζουν ένα «φάλτσο μιούζικαλ» ελαττωματικών χαρακτήρων, στο δωμάτιο του πτωχοκομείου ενός ορεινού χωριού της Γερμανίας, όπου μεταφέρεται το κορίτσι, μετά το «ατύχημά» της στη λίμνη του χωριού.

Καθώς αποκαλύπτεται πως η ζωή του μικρού κοριτσιού είναι ανυπόφορη, αφού η μητέρα της πέθανε λίγες εβδομάδες πριν και ο πατριός της την κακοποιεί συνέχεια, η ετοιμοθάνατη Hannele ομολογεί μέσα στο παραλήρημά της ότι έπεσε μόνη της στη λίμνη, μιας και είναι σίγουρη πως την περιμένει μια καλύτερη «μετά θάνατον» ζωή. Και εκεί, στο κατώφλι του θανάτου, ξεκινά ο χορός των οραμάτων, που δίνουν απαντήσεις στα εφηβικά ερωτήματά της.

Το πιο ισχυρό όπλο

Ο ηθοποιός Θάνος Τοκάκης σημειώνει γι' αυτήν την πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα: «Η αρχική αίσθηση που μου προκάλεσε η πρώτη ανάγνωση της Hannele, ήταν η απόσταση. Απόσταση από την εποχή, από τους χαρακτήρες, από τον τρόπο ζωής τους και τα πιστεύω τους. Το ξαναέπιασα έπειτα από λίγες εβδομάδες και η δεύτερη ανάγνωση με εξέπληξε. Η απόσταση δεν ήταν τόσο μεγάλη όσο νόμιζα στην αρχή και είχε αντικατασταθεί από μια αίσθηση κοντινού, αλλά και παλιού ή, καλύτερα, φθαρμένου.

Οι εκάστοτε αξίες και η ιδεολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ανθρώπινη φύση, σχεδόν αναγκαίες. Συνειδητοποίησα πως ο φόβος σκιάζει, λίγο πολύ, όλους τους χαρακτήρες. Όχι ο τρόμος, αλλά ο φόβος για τον ανώτερο, είτε αυτός είναι πραγματικός, είτε φαντασιακός.

Ο συγγραφέας έχει βάλει ένα αθώο 14χρονο κορίτσι να παλεύει με τις ενοχές του, που το βασανίζουν ακόμα περισσότερο από τις κακουχίες της μίζερης ζωής του.

Η μοναδική διαφυγή της είναι η φυγή από την πραγματικότητα. Φτιάχνει, λοιπόν, το δικό της «παραμύθι», με τους δικούς της όρους και, μέσα σε αυτό, εκδικείται και αποθεώνεται. Καλεί όλους εμάς να ξεφύγουμε, χρησιμοποιώντας ένα - απεριόριστης χρήσης, μοναδικό για κάθε ανθρώπινο ον - ισχυρό όπλο: τη φαντασία. Αν μη τι άλλο, αυτή μάς ανήκει αποκλειστικά».

Ταυτότητα παράστασης: μετάφραση: Κωνσταντίνος Κρίτσης, σκηνοθεσία: Θάνος Τοκάκης, σκηνικά – κοστούμια: Χαράλαμπος Νικολάου, μουσική: Φώτης Σιώτας, σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Ταμπακάκης, επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου, βοηθός σκηνοθέτη: Έμη Πανουργιά. Παίζουν: Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Ειρήνη Μπούνταλη, Δημήτρης Ντάσκας, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ειρήνη Φαναριώτη, Βαγγέλης Ψωμάς.

Πληροφορίες

104 - Κεντρική Σκηνή, Ευμολπιδών 41 - Γκάζι (στάση μετρό Κεραμεικός), τηλ. 210 3455020. Τιμή εισιτηρίου: γενική είσοδος: 12 ευρώ.