Αθλητικά
Παρασκευή, 23 Νοεμβρίου 2012 20:02

Formula 1: Τα φώτα στην Βραζιλία

Το Παγκόσμιο πρωτάθλημα Formula 1 έφτασε στο τέλος του και ρίχνει αυλαία αυτό το τριήμερο 23-25 Νοεμβρίου στην Βραζιλία. Η πίστα «Autodromo Jose Carlos Pace», γνωστή όμως με την παλαιότερη ονομασία της, Ιντερλάγκος, θα φιλοξενήσει τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς.

To GP δεν έχει καμία σχέση με το περυσινό, όπου το πρωτάθλημα είχε ήδη πάει στα χέρια του Σεμπάστιαν Φέτελ. Φέτος τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά και η αδρεναλίνη έχει «χτυπήσει» κόκκινο καθώς μαίνεται η μάχη των Φέτελ-Αλόνσο για την ανάδειξη του φετινού νικητή.

Ο Γερμανός έχει ένα προβάδισμα 13 βαθμών που αποτελεί σημαντικό μαξιλαράκι για τον επερχόμενο αγώνα. Το μόνο που χρειάζεται είναι τερματίσει στην πρώτη τετράδα για να πανηγυρίσει τον τρίτο συνεχόμενο τίτλο και επίσης τρίτο νταμπλ για την Red Bull. Αν τα καταφέρει, τότε θα είναι ο μικρότερος σε ηλικία πιλότος που έχει στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής σε τρεις διαδοχικές χρονιές.

Προς το παρόν τα προγνωστικά είναι με το μέρος του και το μόνο που φοβούνται στην Red Bull είναι τα απρόοπτα. Ο,τι συνέβη δηλαδή στον Μαρκ Γουέμπερ στο Οστιν με τον ελαττωματικό εναλλάκτη και τον ανάγκασε να εγκαταλείψει τον αγώνα.

Στο άλλο στρατόπεδο, ο Φερνάντο Αλόνσο προσπαθεί τις τελευταίες ημέρες να ρίξει τους τόνους και να απομακρύνει το άγχος από τους ανθρώπους της Ferrari. Ανέφερε μάλιστα ότι ο τίτλος δεν εξαρτάται από την Scuderia αλλά υπεισέρχονται κι άλλοι παράγοντες, αλλά το σίγουρο είναι πως η ομάδα του Μαρανέλο θα παλέψει, διότι, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Ισπανός, δεν έχει τίποτα να χάσει.

Ο αγώνας στην Βραζιλία μπορεί να σηματοδοτεί το τέλος της φετινής χρονιάς, αλλά έχει ιδιαίτερη σημασία για κάποιους πιλότους και μερικές ομάδες.

Αρχής γενομένης από τον Μίκαελ Σουμάχερ που θα πει για δεύτερη φορά αντίο μετά από τρία χρόνια παραμονής στην Mercedes, τα οποία δεν χαρακτηρίστηκαν και από απόλυτη επιτυχία. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι ο Γερμανός είναι ένας από τους σημαντικότερους πιλότους στην ιστορία της Formula 1. Ευχής έργον για εκείνον θα ήταν να συνδυάσει τον τελευταίο του αγώνα στο σπορ με μία δυνατή και θετική εμφάνιση.

Οι αποχαιρετισμοί έχουν συνέχεια καθώς στη Βραζιλία ο Λιούις Χάμιλτον θα πραγματοποιήσει την τελευταία του εμφάνιση με την McLaren. Επειτα από έξι χρόνια ως επίσημος πιλότος της ομάδας του Γουόκινγκ (εκεί όπου ανδρώθηκε οδηγικά) και έναν παγκόσμιο τίτλο, ο Βρετανός αποφάσισε να ρισκάρει και να αλλάξει επαγγελματική στέγη, μετακομίζοντας στη Mercedes.

Και υπάρχει συνέχεια, καθώς ο Νίκο Χούλκενμπεργκ αφήνει τη Force India για τη Sauber, όπως και ο Τσαρλς Πικ τη Marussia για την Caterham.

Σε επίπεδο ομάδων τώρα, ο αγώνας στο Ιντερλάγκος έχει ιδιαίτερη σημασία και κυρίως οικονομική για την γενική κατάταξη. Μπορεί βέβαια η Red Bull να έχει κατακτήσει τον τρίτο συνεχόμενο τίτλους στους κατασκευαστές, αλλά οι υπόλοιπες θέσεις παραμένουν ανοιχτές. Η Ferrari είναι μεν δεύτερη, αλλά καταδιώκεται από την McLaren Mercedes, η οποία υπολείπεται 14 βαθμούς της Scuderia.

Η Sauber έχει βάλει στο στόχαστρο της την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη και τη Mercedes που στους τελευταίους αγώνες παραπαίει. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελβετική ομάδα βρίσκεται μόλις οκτώ βαθμούς πίσω από την Γερμανική.

Πίσω τους η Force India που μπορεί να έχει συγκεντρώσει φέτος τους περισσότερους βαθμούς των τελευταίων ετών, αλλά θέλει να διασφαλίσει την έβδομη θέση στην γενική κατάταξη και να αποδεσμευτεί από την πίεση της Williams που επιθυμεί διακαώς να ολοκληρώσει την χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Στον αγώνα των… ουραγών, Marussia και Caterham δίνουν τη δική τους μάχη για την κατάκτηση ενός βαθμού στο τελευταίο GP της χρονιάς.

Σε ό,τι αφορά στην Lotus, η τέταρτη θέση θεωρείται επιτυχία, αλλά πιστεύουν ότι έχουν τη δυνατότητα να διπλασιάσουν φέτος τις νίκες τους, με μία ακόμη στην Βραζιλία. Η χρονιά άλλωστε εξελίχθηκε πολύ καλά για τον Κίμι Ραϊκόνεν που θα παραμείνει και το 2013 στην ομάδα, αφού βρίσκεται ήδη στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης. Ο Φινλανδός δείχνει να έχει εγκληματιστεί πλήρως στην F1 και την Lotus παρά την απουσία των δύο ετών από το άθλημα.

Λίγα για την πίστα

Ο αγώνας επί Βραζιλιάνικου εδάφους θεωρείται ένας από τους πιο αγαπημένους και θεαματικούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος και έχει χαρίζει μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές.

Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η «παθιασμένη» ατμόσφαιρα που δημιουργούν οι χιλιάδες φανατικοί φίλοι του αθλήματος που συρρέουν κάθε χρόνο για να απολαύσουν από κοντά τους ομοεθνείς τους που αγωνίζονται, αλλά και τους σημαντικότερους πιλότους.

Η αλήθεια είναι ότι πέραν του Αϊρτον Σένα, ο Φελίπε Μάσα είναι ο μοναδικός πιλότος που έχει κερδίσει το GP της πατρίδας του (το 2006 και 2008) και σίγουρα ο Βραζιλιάνος θα ήθελε να το επαναλάβει και φέτος.

Η πίστα που βρίσκεται στο Σάο Πάολο, πήρε το όνομά της από τον «ντόπιο» οδηγό Χοσέ Κάρλος Πάκε, ο οποίος το 1975 είχε πετύχει τη μοναδική του νίκη, πριν χάσει τη ζωή του δύο χρόνια αργότερα σε αεροπορικό δυστύχημα.

Το Ιντερλάγκος, όπως είναι η παλαιότερη ονομασία της, φιλοξενεί αγώνες F1 από το 1972 ενώ την επόμενη χρονιά εντάχθηκε επισήμως στο καλεντάρι της FIA. Την δεκαετία του 1980 το βραζιλιάνικο GP μετακόμισε από το Σάο Πάολο στο Ρίο ντε Τζανέιρο και την Ζακαρεπαγκούα, για λόγους ασφαλείας. Από το 1990 όμως επέστρεψε και πάλι στο Ιντερλάγκος και έκτοτε διεξάγεται εκεί με μεγάλη επιτυχία. Φέτος συμπληρώνονται 29 αγώνες στη συγκεκριμένη πίστα και συνολικά 40 στην Βραζιλία.

Το σικρουΐ αν και είναι το μικρότερο στο πρόγραμμα της Formula 1 (4.309 χλμ.) είναι ένα από τις πιο απαιτητικά και πιο τεχνικά. Χαρακτηρίζεται από ένα μείγμα γρήγορων και αργών στροφών και σημαντικών υψομετρικών διαφορών. Είναι κατασκευασμένο μόλις 786 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας, γεγονός που έχει επίδραση στην ισχύ των κινητήρων καθώς τη μειώνει περίπου 8%, λόγω της χαμηλότερης ατμοσφαιρικής πίεσης. Οι συνθήκες αυτές δυσκολεύουν ιδιαίτερα τις οι ομάδες και τους μηχανικοί τους στις αεροδυναμικές ρυθμίσεις που χρειάζεται να βρουν στα μονοθέσια τους και ειδικότερα στο σωστό συνδυασμό της μεσαίας και υψηλής αεροδυναμικά παραγόμενης κάθετης δύναμης (downforce).

Το πιο γρήγορο κομμάτι της πίστας είναι το τελευταίο και αποτελεί το σημείο-κλειδί στην επίτευξη του καλύτερου χρόνου, όλο το τριήμερο. Αντιθέτως το πρώτο κομμάτι και ιδιαίτερα το πρώτο σικέιν που φέρει το όνομα του Αϊρτον Σένα αποτελεί μία πρόκληση για τους πιλότους, καταπονώνοντας αρκετά το σύστημα πέδησης του μονοεθσίου. Το μεσαίο τμήμα της πίστας χαρακτηρίζεται ως πολύ κλειστό με σημαντικές τεχνικές στροφές. Χαρακτηριστικό δείγμα των τεχνικών προκλήσεων που κρύβει το Ιντερλάγκος είναι η στροφή 14 που είναι και η πιο αργή της πίστας. Οι πιλότοι αναγκάζονται να φρενάρουν δυνατά ενώ ανεβαίνουν και στην έξοδο της στροφής είναι πολύ προσεκτικοί γιατί εμφανίζονται έντονα φαινόμενα ολίσθησης των τροχών.

Κι εδώ τα ελαστικά δυσκολεύονται αρκετά, ιδίως τα πίσω που καταπονούνται ιδιαίτερα. Το Ιντερλάγκος ωστόσο δεν ανήκει σε εκείνες τις πίστες, οι οποίες φθείρουν τα ελαστικά όπως π.χ. η Σουζούκα. Επομένως η επιλογή της σκληρής και της μεσαίας γόμας είναι λίγο συντηρητική. Θα μπορούσε ίσως να δικαιολογηθεί από τις αυξημένες θερμοκρασίες που μπορεί να αναπτυχθούν αν ο καιρός είναι καλός. Πάντως είναι η πέμπτη φορά εφέτος που η Ιταλική εταιρεία επιλέγει αυτό τον συνδυασμό ελαστικών και η δεύτερη συνεχόμενη. Το σίγουρο είναι ότι οι ομάδες θα επιλέξουν τη μεσαία γόμα για την επίτευξη καλών χρόνων.

Οι καιρικές συνθήκες είναι ένας αστάθμητος και απρόβλεπτος παράγοντας που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Και αυτό γιατί στο παρελθόν έχουν παρατηρηθεί αρκετές εναλλαγές ποτ επηρέσαν την εξέλιξη του αγώνα. Για το τριήμερο αυτό πάντως και ιδίως το Σαββατοκύριακο οι καιρικές προβλέψεις κάνουν λόγο και για βροχή.

Ένας ακόμη παράγοντας που ταλανίζει πιλότους και ομάδες στην Βραζιλία είναι η ανομοιομορφία του οδοστρώματος και ειδικότερα τα πολλά σαμαράκια που υπάρχουν, τα οποία μειώνουν δραματικά την πρόσφυση και επιβαρύνουν σωματικά τον πιλότο, ο οποίος χρειάζεται αρκετές φορές να διορθώνει με το τιμόνι για να επαναφέρει το μονοθέσιο.

Υπό αυτή την έννοια το Ιντερλάγκος είναι από τις πιο απαιτητικές για τους πιλότους που καλούνται να το γυρίσουν 71 φορές, διανύοντας 305.909 χλμ. Στην αύξηση του δείκτη δυσκολίας συμβάλει και το γεγονός ότι η πίστα είναι αριστερόστροφη. Απαρτίζεται συνολικά από 15 στροφές εκ των οποίων οι 10 έχουν αριστερή φορά και οι πέντε δεξιά.

Στον αγώνα έχει θεσπιστεί μονή ζώνη DRS στην πίσω ευθεία της πίστας με σημείο ανίχνευσης τη στροφή 2 και ενεργοποίησης τη στροφή 3, αντίστοιχα.

Οι κατατακτήριες δοκιμές θα ξεκινήσουν στις έξι το απόγευμα (ώρα Ελλάδας) και ο αγώνας την ίδια την Κυριακή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]