Αθλητικά
Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012 12:57

Πολ Χέμπερι: Θέλουμε να βοηθήσουμε στην αύξηση του θεάματος

Τα ελαστικά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην Formula 1 και στην εξέλιξη ενός αγώνα. Η Pirelli δύο χρόνια που έχει αναλάβει τον ρόλο του αποκλειστικού προμηθευτή στο άθλημα, έχει ως κύριο μέλημα την αύξηση του ανταγωνισμού.

Φέτος, ιδίως στην έναρξη του πρωταθλήματος, ακούστηκαν πολλά παράπονα κυρίως από τους οδηγούς για τις γόμες, δημιουργώντας αρκετή φιλολογία γύρω από αυτό το ζήτημα.

Ο Πολ Χέμπερι, αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, ξεκαθαρίζει ότι κύριος στόχος είναι να γίνονται όλο και πιο συναρπαστικοί αγώνες. Παραδέχεται ωστόσο ότι μετά από κάθε GP θα υπάρχει ένας ευχαριστημένος πιλότος και 23 λιγότερο ικανοποιημένοι.

Για τα ελαστικά του 2013, αναφέρει ότι θα στηριχθούν στη φετινή φιλοσοφία, τέσσερις δηλαδή γόμες για τα σλικ καθώς αυτό έχει ζητηθεί ενώ τονίζει ότι θα υπάρξουν μερικές βελτιώσεις.

Τέλος, για μία ακόμη φορά προσκαλεί τον Μίκαελ Σουμάχερ να αναλάβει χρέη δοκιμαστή στην Ιταλική εταιρεία ενώ εκφράζει την προτίμησή του και στον Ρόμπερτ Κουμπίτσα.

Ερώτηση: Κύριε Χέμπερι, θα θέλαμε την γνώμη σας για αυτή την χρονιά. Μία μικρή περίληψη της αγνωστικής σεζόν σε ό,τι αφορά στον ανταγωνισμό (μεταξύ πιλότων και ομάδων) αλλά και στην Pirelli, ως το μοναδικό προμηθευτή ελαστικών της Formula 1.

Πολ Χέμπερι: Προσωπικά πιστεύω ότι ήταν μία πολύ καλή και ανταγωνιστική χρονιά. Εάν δείτε τα στατιστικά στοιχεία, ήταν μία από τις πιο ανταγωνιστικές όλων των εποχών: Δεν είχαμε δει πριν επτά διαφορετικούς νικητές στους πρώτους επτά αγώνες, κάτι που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον του κόσμου ενώ μέχρι στιγμής έχουμε οκτώ διαφορετικούς νικητές κατά την διάρκεια της χρονιάς. Μία από τις πιο κοινές επικρίσεις που δέχθηκε η Formula 1 στο παρελθόν ήταν ότι είχε γίνει λίγο προβλέψιμη, αλλά νομίζω ότι τώρα δόθηκε και σε αυτό μία απάντηση. Πρέπει να πιστωθεί στον επαγγελματισμό των ομάδων το γεγονός ότι όλοι πιέζουν στα όρια της απόδοσης και έτσι τα αποτελέσματα βρίσκονται πολύ κοντά.

Ερ: Θα θέλαμε την γνώμη σας για τους Σεμπάστιαν Φέτελ και Φερνάντο Αλόνσο.

Π.Χ.: Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά να προσθέσω σε αυτά που ήδη έχουν αναφέρει εκείνοι που είναι πολύ πιο ειδικοί στο να κρίνουν. Και οι δύο είναι εξαιρετικοί πιλότοι και είναι προνόμιό μας να συνεργαζόμαστε τόσο στενά μαζί τους. Σε ό,τι αφορά στα ελαστικά, έχουν και οι δύο ξεκάθαρα καταλάβει από πολύ νωρίς πως να τα εκμεταλλεύονται στο μέγιστο και να χρησιμοποιούν αυτή τη γνώση προς όφελός τους για να φτάσουν στην κορυφή του πρωταθλήματος.

Ερ: Σε ό,τι αφορά στα ελαστικά της Pirelli, φέτος και πιο συγκεκριμένα στην αρχής της χρονιάς υπήρξαν αρκετά παράπονα από τους πιλότους ότι τα φετινά ελαστικά δεν τους βοηθούν να πιέσουν στο όριο το μονοθέσιο τους. Ποιά είναι η γνώμη σας πάνω σε αυτό;

Π.Χ.: Αυτό ουσιαστικά έχει να κάνει με το τι θέλουν να δουν οι άνθρωποι από την Formula 1. Ιστορικά, η Formula 1 ήταν κάτι περισσότερο από το να κρατάς το γκάζι κολλημένο στο πάτωμα, γύρο με γύρο. Προφανώς μπορούμε να κατασκευάσουμε ελαστικά που διαρκούν ολόκληρο το Σαββατοκύριακο του αγώνα ή ακόμη και αρκετά Σαββατοκύριακα αγώνων, αλλά είναι σίγουρο ότι από αυτό θα προκύψει ένας συναρπαστικός αγώνας; Δεχθήκαμε κριτική μετά το Ινδικό GP για παράδειγμα, όπου τα επίπεδα φθοράς ήταν πολύ χαμηλά, διότι ο κόσμος είναι συνηθισμένος να βλέπει πολλές προσπεράσεις. Στο τέλος κάθε αγώνα πάντα θα έχεις έναν άνθρωπο που θα είναι πολύ ευχαριστημένος που είναι αυτός ο οποίος κέρδισε το GP και 23 άλλους λιγότερο ευχαριστημένους σε διαφορετικό βαθμό. Και αυτοί, για τους οποίους τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν τόσο καλά, πάντα θα αναζητούν τους λόγους, διότι η φύση του αθλήματος είναι πολύ ανταγωνιστική.

Ερ: Τι έχει μάθει η Pirelli (εάν έχει μάθει) από αυτά τα δύο χρόνια ως αποκλειστικός προμηθευτής της Formula 1;

Π.Χ.: Μαθαίνουμε συνεχώς και συγκεντρώνουμε όλο και περισσότερα στοιχεία, αλλά θα ήταν δίκαιο να πω ότι η καμπύλη εκμάθησης πιθανόν να μην είναι τόσο απότομη όσο ήταν την πρώτη χρονιά, όταν όλα ήταν κάτι το καινούργιο. Ενα από αυτά που μάθαμε αυτή την χρονιά ήταν ποια ακριβώς επίδραση είχαν οι νέοι αεροδυναμικοί κανονισμοί, ιδίως η απαγόρευση των blown diffusers. Αυτό είναι που στην ουσία μείωσε την απόσταση μεταξύ των ομάδων, ειδικά στις μεσαίου επιπέδου και τόνισε περισσότερο τη συμπεριφορά των ελαστικών, τη στιγμή που αυτά έχουν γίνει μία πιο σημαντική μεταβλητή παράμετρος, τώρα που οι επιδόσεις έχουν φέρει πολύ πιο κοντά μεταξύ τους τα μονοθέσια.

Ερ: Οπως γνωρίζουμε δώσατε στις ομάδες την ευκαιρία να δοκιμάσουν στην Βραζιλία ένα πρωτότυπο ελαστικό, ως δείγμα των νέων του 2013. Ποιές πραγματικά είναι οι διαφορές μεταξύ των φετινών ελαστικών και εκείνων του 2013; Θα παρουσιάσετε νέες γόμες; Μπορείτε να μας δώσετε μερικές πληροφορίες για αυτές και πότε προτίθεστε να τις παρουσιάσετε;

Π.Χ.: Οι γόμες και ο σκελετός θα είναι εντελώς νέες, αν και προφανώς θα ήταν ενδιαφέρον να παρουσιάσουμε νέες γόμες του χρόνου, μας ζητήθηκε να παραμείνουμε στην υπάρχουσα λογική των τεσσάρων γομών σε ό,τι αφορά στα σλικ ελαστικά, ένα ενδιάμεσο και ένα βρόχινο. Οι διαφορές δεν είναι μεγάλες, αλλά θα υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις στα χαρακτηριστικά και γενικές βελτιώσεις. Θέλουμε να αυξήσουμε το εύρος της μέγιστης απόδοσης, την ενίσχυση της διάταξης προθέρμανσης και την βελτίωση της συνδυασμένης πρόσφυσης, κάτι που συμβαίνει όταν τα μονοθέσια πηγαίνουν από την επιβράδυνση στην επιτάχυνση και αντίστροφα. Θα παρουσιάσουμε επισήμως όλη τη νέα σειρά τον Ιανουάριο.

Ερ: Πιστεύετε ότι τα νέα ελαστικά θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του 2013; Κι αν ναι από ποιά άποψη;

Π.Χ.: Είναι μία ισορροπία: Θέλουμε να συνδράμουμε περισσότερο στην βελτίωση του θεάματος του χρόνου, αλλά οι πιλότοι και τα μονοθέσια ανέκαθεν ήταν οι πραγματικοί αστέρες της Formula 1, όχι τα ελαστικά και εμείς δεν θέλουμε να αλλάξει αυτό. Επομένως ελπίζουμε ότι θα παρουσιάσουμε το 2013 ελαστικά που θα επιτρέπουν στους πιλότους να προβάλουν το ταλέντο τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και αυτό φυσικά θα οδηγήσει στην αύξηση του ανταγωνισμού.

Ερ: Ποιός είναι ο κανόνας πάνω στον οποίο η Pirelli βασίστηκε ή θα βασιστεί για την παραγωγή των νέων ελαστικών το 2013;

Π. Χ.: Ακολουθούμε τις ίδιες αρχές που πάντα είχαμε. Θέλουμε να επιστρέψουμε τους αγώνες στους αγωνιζόμενους, να παράγουμε ελαστικά που προβάλουν την τεχνολογία αιχμής και την τεχνογνωσία που καθιστούν την Pirelli τον παγκόσμιο ηγέτη στα ελαστικά πολύ Υψηλών επιδόσεων, τόσο στον δρόμο όσο και στην πίστα.

Ερ: Τί προτιμάτε περισσότερα ή λιγότερα πιστόπ σε έναν αγώνα;

Π.Χ.: Μέχρι στιγμής ήταν λογικά, εάν παρακολουθήσει κανείς την πορεία του πρωταθλήματος. Εχουμε δύο με τρία πιστόπ σε κάθε αγώνα και περίπου 100 χλμ. για κάθε σετ ελαστικών. Πέρυσι είχαμε μέσο όρο 2,25 πιστόπ ανά μονοθέσιο σε κάθε αγώνα, φέτος είναι ελαφρώς λιγότερα, επομένως είμαστε ευχαριστημένοι με το γενικό σχέδιο κάθε αγώνα. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι έχουμε περισσότερο πιστόπ στην αρχή της χρονιάς, τα οποία στην πορεία λιγοστεύουν, όσο οι ομάδες εξοικειώνονται με τα ελαστικά.

Ερ: Αυτή τη χρονιά, σε ορισμένους αγώνες, η Pirelli έχει επιλέξει μία πιο συντηρητική πολιτική στις επιλογές της γόμας. Θα κάνετε το ίδιο και την επόμενη χρονιά, τώρα που έχετε εξοικειωθεί περισσότερο με τις πίστες;

Π.Χ.: Οχι, το αντίθετο. Τώρα που μάθαμε τις πίστες καλύτερα, έχουμε τη δυνατότητα να είμαστε λιγότερο συντηρητικοί. Είναι αναπόφευκτο σε ένα άθλημα με τόση πολλή τεχνολογία αιχμής και εξαιρετικά ταλαντούχους ανθρώπους, οι ομάδες να εξοικειωθούν με κάθε καινοτομία νωρίτερα αντί για αργότερα. Επομένως, αυτή κατά πολλές έννοιες είναι η πρόκληση: συνεχώς χρειάζεται να επαναεφευρίσκουμε τους εαυτούς μας για να προσφέρουμε κάτι το καινούργιο.

Ερ: Ποιά είναι για την Pirelli η πιο δύσκολη και απαιτητική πίστα στο αγωνιστικό πρόγραμμα της F1;

Π.Χ.: Εξαρτάται τι εννοείτε δύσκολη. Τα ελαστικά μας είναι σχεδιασμένα να ανταπεξέλθουν στις τεράστιες απαιτήσεις, αλλά οι πιο πιεστικές είναι το Σπα, η Σουζούκα, η Βαρκελώνη και η Μαλαισία. Ωστόσο η πιο μεγάλη μηχανολογική πρόκληση που αντιμετωπίσαμε εφέτος ήταν το Οστιν, αφού ήταν μία νέα πίστα. Εντούτοις, η τεχνολογία που έχουμε τη διάθεσή μας διευκόλυνε στο να κάνουμε πολύ ακριβές προβλέψεις, χωρίς καν να έχουμε τρέξει στην πίστα, κυρίως χάρη στην προετοιμασία των μηχανικών μας.

Ερ: Είστε ευχαριστημένοι με το μονοθέσιο που έχετε για δοκιμές; Η’ σκέφτεστε να το αλλάξετε;

Π.Χ.: Οχι, είμαστε ευχαριστημένοι με την Renault RE30 που χρησιμοποιούμε και σκοπεύουμε να συνεχίσουμε με αυτή. Εάν χρησιμοποιείς το πιο πρόσφατο μονοθέσιο-κάτι που είναι αδύνατο-, δεν θα μπορείς ποτέ να αναπαράγεις τα ακριβή χαρακτηριστικά, επομένως είμαστε ευχαριστημένοι που έχουμε έναν καλό συμβιβασμό. Εχουμε κάνει μερικές μικρές αλλαγές στο μονοθέσιο από την αρχική του κατάσταση, για να συμβαδίζει με τους τελευταίους κανονισμούς.

Ερ: Θα αλλάξετε δοκιμαστή εάν αυτός βρει ομάδα στην Formula 1; Εχετε υπόψη σας κάποια ονόματα ή ποιός νομίζετε ότι είναι ο πιο κατάλληλος;

Π.Χ.: Οι δοκιμαστές μας είναι και οδηγοί αγώνων και πάντα λέμε ότι δεν θα σταθούμε εμπόδιο στην καριέρα τους εάν τη δυνατότητα να αγωνιστούν την επόμενη χρονιά. Κατά κάποιο τρόπο κάνουμε καλή δουλειά, διότι η εμπειρία που συλλέγουν οι δοκιμαστές μας τους κάνει πολύ ελκυστικούς στόχους για κάθε ομάδα, και αυτός είναι ο λόγος που επιστρέφουν στην αγωνιστική δράση κάποια στιγμή. Θα θέλαμε να είχαμε σαν δοκιμαστή τον Μίκαελ Σουμάχερ, αλλά θα απολαύσει την αποχώρησή του και θα ήταν υπέροχο να βλέπαμε τον Ρόμπερτ Κουμπίτσα σε μονοθέσιο, αλλά προς το παρόν αυτός δείχνει να ενδιαφέρεται προς το παρόν περισσότερο για τα ράλι...

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]