Μία ακόμη «μεταμόρφωση» τολμά η Καμεράτα, που -με το ανήσυχο πνεύμα της- δεν διστάζει να αναμετρηθεί με «αντιφατικά» μουσικά είδη και να προτείνει πρωτοποριακές ιδέες.
Μία ακόμη «μεταμόρφωση» τολμά η Καμεράτα, που -με το ανήσυχο πνεύμα της- δεν διστάζει να αναμετρηθεί με «αντιφατικά» μουσικά είδη και να προτείνει πρωτοποριακές ιδέες.
Στη δεύτερη συναυλία του κύκλου «Μεταμορφώσεις», η Καμεράτα παρουσιάζει με τους σπουδαίους μουσικούς της και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, ένα πρόγραμμα με ροκοκό διάθεση και εναλλαγές οργάνων, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, απόψε στις 8.30.
Οι ήχοι των οργάνων εποχής έρχονται σε αντιπαράθεση με τους γνώριμους ήχους των σύγχρονων οργάνων, καθώς η Καμεράτα παρουσιάζει 4 εμβληματικά έργα των Χάυντν, Τσαϊκόφσκι και Σνίτκε, με ιδιαιτέρους συσχετισμούς.
Η συμφωνία «του αποχαιρετισμού»
Ολα άρχισαν το 1772, όταν ο Γιόζεφ Χάυντν, ως διευθυντής της ορχήστρας και αυλικός συνθέτης στο θερινό ανάκτορο του Ούγγρου πρίγκιπα Νικολάου Εστερχάζυ, έγραψε τη συμφωνία που έμεινε στην ιστορία με την ονομασία «Του Αποχαιρετισμού», για να διαμαρτυρηθεί και να εκφράσει τη δυσαρέσκεια των 13 μελών της ορχήστρας για τη σκληρή δουλειά και την παρατεταμένη απομάκρυνση από τις οικογένειές τους. Αφού εκτέλεσαν το έργο, οι μουσικοί έκαναν τη συμβολική κίνηση να σβήσουν το κερί του αναλογίου τους και να αποχωρήσουν από την αίθουσα, με αποτέλεσμα ο Νικόλαος να καταλάβει το μήνυμα και την επόμενη ημέρα να επιστρέψουν όλοι στο σπίτι τους.
Η Καμεράτα παρουσιάζει τη συμφωνία «Του Αποχαιρετισμού» με όργανα εποχής και με 13 μουσικούς, ακριβώς όσους είχε ο Χάυντν στη διάθεσή του κατά την πρώτη παρουσίαση του έργου.
«Παραλλαγές σε ένα θέμα ροκοκό για βιολοντσέλο και ορχήστρα»
Η ροκοκό διάθεση του Χάυντν επηρέασε και τον Τσαϊκόφσκι, ο οποίος, το 1877, χρησιμοποίησε ένα δικό του θέμα, παραλλάσσοντας το αριστοτεχνικά, για να δημιουργήσει τις «παραλλαγές σε ένα θέμα ροκοκό για βιολοντσέλο και ορχήστρα».
«Moz - ART à la Haydn»
Εμπνευσμένος από το μουσικό δρώμενο του Χάυντν, 200 σχεδόν χρόνια μετά, ένας από τους διασημότερους συνθέτες του 20ού αιώνα, ο Αλφρεντ Σνίτκε, χρησιμοποίησε με χιούμορ, ιδιαίτερο φωτισμό και κατάλληλες μετακινήσεις κάποια ημιτελή σκίτσα του Μότσαρτ, που προορίζονταν για μια παντομίμα και δημιούργησε το έργο «Moz - ART à la Haydn», αφού στο τέλος οι μουσικοί αποχωρούσαν ένας ένας, αφήνοντας μόνο του τον μαέστρο να διευθύνει το... κενό.
Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών - Κεντρική Σκηνή, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα. Τιμές εισιτηρίων: 28, 18, 15 ευρώ, μειωμένο: 15, 12, 10 ευρώ.