Παρά το γεγονός ότι το παγκόσμιο πρωτάθλημα του 2012 έχει μόλις μερικές ημέρες που ολοκληρώθηκε, οι εναπομείναντες θέσεις πιλότων στην Formula 1 είναι πολύ λίγες.
Ηδη, οι μεγάλες, λεγόμενες, ομάδες, έχουν «κλειδώσει» τους οδηγούς τους για το 2013 με μοναδική ίσως εξαίρεση τη Lotus που αμφιταλαντεύεται για το αν θα κρατήσει ή όχι τον Ρομάν Γκροσεάν.
Από τις 24 θέσεις που ήδη υπάρχουν, μόλις οι επτά είναι ανοιχτές με τους πιθανούς μνηστήρες να είναι παρά πολλοί. Και φέτος, σημαντικά ονόματα θα μείνουν εκτός του χώρου καθώς κάποιες ομάδες αποφάσισαν να διατηρήσουν το υπάρχον δυναμικό, κάποιες να δώσουν τόπο στα νιάτα και κάποιες να επιλέξουν δοκιμασμένες λύσεις. Μοναδική ίσως εξαίρεση είναι η Force India που ακόμη δεν έχει ανακοινώσει ούτε τον ένα τουλάχιστον πιλότο της.
Ας δούμε όμως διεξοδικά τι συμβαίνει σε κάθε ομάδα.
Red Bull: Συνταγή που είναι επιτυχημένη, δεν την αλλάζεις. Αυτή τη φιλοσοφία ακολούθησαν στην τρεις φορές παγκόσμια πρωταθλήτρια, η οποία «κρατάει» μέχρι το 2014 με συμβόλαιο τον Σεμπάστιαν Φέτελ. Παράλληλα, αποφάσισε να διατηρήσει για έναν ακόμη χρόνο και τον Μαρκ Γουέμπερ, βάζοντας τέλος στο φλερτ του Αυστραλού με την Ferrari. Παρά το γεγονός ότι ακούγεται πως αυτή θα είναι και η τελευταία του χρονιά στην Formula 1, ο Γουέμπερ δηλώνει ότι δεν θα αναλωθεί σε δευτερεύοντα ρόλο στην ομάδα και θα προσπαθήσει να κερδίσει τον teammate, όπως θα ήθελαν και οι υπόλοιποι 22 πιλότοι.
Πάντως η συνύπαρξη τους στη Red Bull θα φτάσει πλέον τα πέντε χρόνια.
Ferrari: Το σήριαλ για το ποιος θα είναι ο δεύτερος πιλότος της Scuderia το 2013 κράτησε αρκετό καιρό και όσο η απόδοση του Μάσα ήταν κάτω του μετρίου, «φούντωναν» οι φήμες περί μη ανανέωσης του συμβολαίου του στο τέλος του χρόνου. Τελικά, ο Βραζιλιάνος έκανε για μία ακόμη φορά, τη μεγάλη ανατροπή και με την απόδοσή του στη Νότια Κορέα, έπεισε τους ανθρώπους της Ferrari να του δώσουν μία ακόμη ευκαιρία. Για αυτόν τον λόγο υπέγραψαν μονοετές συμβόλαιο μαζί του, παρατείνοντας για έναν χρόνο την αγωνία για το ποιος θα είναι ο teammate του Αλόνσο το 2014. Οι σειρήνες αναφέρουν τον Φέτελ, αλλά ακόμη είναι άγνωστο…
Σε ό,τι αφορά τον Φερνάντο Αλόνσο μετράει ήδη τρία χρόνια στη Scuderia και σίγουρα θέλει να κερδίσει έναν τίτλο μαζί της. Φέτος, παρά το γεγονός ότι είχε στα χέρια ένα όχι και τόσο καλό μονοθέσιο, έφτασε πολύ κοντά στον στόχο του. Το σίγουρο είναι ότι μέχρι το 2016 που λήγει το συμβόλαιο του έχει καιρό. Τις περγαμηνές αν μη τι άλλο τις έχει όπως επίσης και το οδηγικό ταλέντο.
McLaren: Ένα ακόμη σήριαλ που εκτυλίχθηκε κατά την διάρκεια της φετινής σεζόν ήταν αν θα παραμείνει ο Χάμιλτον στη McLaren καθώς στο τέλος του 2012 έληγε το συμβόλαιο του. Η λύση στον γρίφο αυτό δόθηκε με την απόφαση του Βρετανού να αλλάξει για πρώτη φορά στην καριέρα του επαγγελματική στέγη και να επιλέξει τη Mercedes. Πολλοί αναφέρουν ότι με την αποχώρησή του αποδυναμώνεται η McLaren που αποφάσισε να ρισκάρει και να επενδύσει στον Σέρζιο Πέρεθ. Ο Μεξικανός είχε μία πολύ καλή χρονιά με την Sauber, εντυπωσιάζοντας τους πάντες. Δύο φορές έφτασε πολύ κοντά στην πρώτη νίκη της καριέρας του, χωρίς ωστόσο να θεωρούνται ήσσονος σημασίας οι τρεις παρουσίες του στο βάθρο.
Σταθερή αξία για την McLaren αποτελεί ο Τζένσον Μπάτον που βρίσκεται πλέον τρία χρόνια στην ομάδα. Το σίγουρο ότι το μεγαλύτερο φορτίο θα πέσει επάνω του στην επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων, μέχρι το 2013 τουλάχιστον.
Lotus: Η επάνοδος του Κίμι Ραϊκόνεν στην Formula 1 στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Ο Φινλανδός τερμάτισε μόλις τρίτος στο πρωτάθλημα, μία θέση που όπως έχει δηλώσει, ούτε ο ίδιος περίμενε. Η συνεργασία του με την Lotus κρίθηκε απολύτως επιτυχημένη, για αυτό άλλωστε τον λόγο αποφάσισε να την επεκτείνει για έναν ακόμη χρόνο. Η αλήθεια είναι ότι αυτός συνέβαλε τα μέγιστα στην κατάκτηση της τέταρτης θέσης από την Lotus στους κατασκευαστές.
Ανοιχτό παραμένει ποιος θα είναι ο δεύτερος πιλότος στην ομάδα του Ενστοουν. Το μέλλον του Ρομάν Γκροσεάν δεν είναι ξεκάθαρο καθώς οι μεταπτώσεις στην απόδοσή του και οι έξοδοι του στον πρώτο γύρο σε αρκετά GP, φαίνεται ότι επισκιάζουν στη συνεργασία του με τη Lotus και δημιουργούν αρκετές αμφιβολίες.
Mercedes: Ο Μίκαελ Σουμάχερ είναι παρελθόν και ο Λιούις Χάμιλτον το μέλλον. Ο Βρετανός αποφάσισε να αφήσει την McLaren, την ομάδα που ανδρώθηκε οδηγικά και στην ουσία την πρώτη ομάδα στην καριέρα του, για τη Mercedes. Το ρίσκο είναι αδιαμφισβήτητο, αλλά το σίγουρο είναι ότι με την παραμονή του Νίκο Ρόζμπεργκ, η Mercedes θα παρουσιαστεί πολύ ισχυρή στο γκριντ. Το θέμα όμως είναι να έχει και ένα εξίσου καλό μονοθέσιο.
Sauber: H Sauber είναι η μόνη το παρόν ομάδα που αποφάσισε να κάνει ριζική ανανέωση στο οδηγικό της δίδυμο. Για να καλύψει τη φυγή του Σέρζιο Πέρεθ, συμφώνησε με τον Νίκο Χούλκενμπεργκ, ο οποίος τερμάτισε φέτος στο πρωτάθλημα πίσω από τον Μεξικανό με μόλις τρεις βαθμούς διαφορά.
Για τον δεύτερο πιλότο επέλεξε τον νεαρό Εστεμπαν Γκουτιέρεζ, λύνοντας μετά από τρία χρόνια τη συνεργασία της με τον Καμούι Κομπαγιάσι. Ο Γκουτιέρεζ στην ουσία πήρε προαγωγή καθώς εκτελούσε χρέη τρίτου πιλότου στην Ελβετική ομάδα. Στην επιλογή του βέβαια, συνετέλεσε και η υποστήριξη προς το πρόσωπό του της εταιρείας τηλεπικοινωνιών TelMex, η οποία είναι βασικός χορηγός της Sauber.
Williams: Η φετινή χρονιά για την Williams ήταν μακράν καλύτερη από πέρυσι. Η ομάδα του Γκρόουβ θέλησε να κρατήσει τον Παστόρ Μαλντονάτο, ο οποίος θα μετράει πλέον τρεις χρονιές στις τάξεις της. Στην προοτπική αυτή συνέβαλλε η νίκη του στην Βαρκελώνη, αν και οι απόδοσή του φέτος χαρακτηρίζεται από πολλές διακυμάνσεις.
Η επιλογή του Μπρούνο Σένα δεν αποδείχθηκε επιτυχημένη κι έτσι η Williams αποφάσισε να δώσει μία ευκαιρία στον Βάλτερι Μπότας, τρίτο πιλότο της, ο οποίος σημείωνε μερικούς καλούς χρόνους με το μονοθέσιο στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής, όταν αντικαθιστούσε τον Σένα.
Toro Rosso: Ακρως ευχαριστημένοι με το δίδυμο των Βερνιέ-Ρικιάρντο ήταν οι άνθρωποι της Toro Rosso για αυτόν άλλωστε τον λόγο θέλησαν να τους κρατήσουν για μία ακόμη σεζόν. Ο Γάλλος αν και ήταν ο πιο άπειρος από τους δύο, κατάφερε με τρεις όγδοες θέσεις μέσα στην χρονιά να τερματίσει τρεις βαθμούς πιο ψηλά από τον teammate του.
Ο Αυστραλός ήταν πολύ σταθερός στην απόδοσή του και σαφώς ταχύτερος του Βερνιέ στις κατατακτήριες δοκιμές. Και οι δύο θα έχουν την ευκαιρία να δείξουν στην πίστα το ταλέντο τους και ίσως να κερδίσουν μία θέση στη «μαμά» Red Bull ως πιθανοί αντικαταστάτες του Γουέμπερ (γιατί όχι).
Force India: Μπορεί φέτος η Force India να συγκέντρωσε τους περισσότερους βαθμούς, αλλά σίγουρα θα ήθελε να ανέβει για μία φορά στο βάθρο των νικητών, μιμούμενη τη Sauber. Μετά τη συμφωνία του Νίκο Χούλκενμπεργκ με την Ελβετική ομάδα, χήρεψε η μία θέση χωρίς ωστόσο και εκείνη του Πολ ντι Ρέστα να θεωρείται σίγουρη. Ναι, μεν ο Βρετανός έχει μεγάλες πιθανότητες να παραμείνει για τέταρτο χρόνο στην ομάδα (τρίτο ως οδηγός), αλλά ακόμη τίποτα δεν έχει γίνει επισήμως γνωστό.
Στο τραπέζι πάντως έχουν πέσει και τα ονόματα των Αντριαν Σούτιλ, Χάιμε Αλγκουερσουάρι, Μπρούνο Σένα αλλά και του τρίτου πιλότου Ζιλς Μπιανκί, χωρίς βέβαια να αποκλειστεί και κάποια έκπληξη από την πλευρά του Βιτζάι Μαλάια. Για τον πρώτο ο Ινδός επιχειρηματίας τον γνωρίζει καλά καθώς έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν. Ο Αλγκουερσουάρι έχει επίσης δώσει οδηγικά δείγματα στην Toro Rosso ενώ φέτος εκτελούσε χρέη δοκιμαστή για την Pirelli. Ο Σένα έχει μείνει χωρίς ομάδα αφού η Williams επέλεξε τον Μπότας και ο Ζιλς Μπιανκί αποτελεί το νέο αίμα και ρίσκο για το μέλλον.
Caterham:: Η Caterham έσπευσε στο περιθώριο του GP της Βραζιλίας να ανακοινώσει τη συνεργασίας τη με τον Τσαρλς Πικ, o οποίος άφησε τη Marussia. Ακόμη ωστόσο δεν είναι γνωστό ποιον αντικαθιστά ο νεαρός πιλότος, τον Χέικι Κοβαλάινεν ή τον Βιτάλι Πετρόφ. Ο Ρώσος κέρδισε μερικούς πόντους έναντι του Φινλανδού καθώς η ενδέκατη θέση του στη Βραζιλία, έφερε την Caterham δέκατη στους κατασκευαστές, γεγονός που έχει άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στην ομάδα.
Marussia: Στη Marussia το σίγουρο χαρτί είναι ο Τίμο Γκλοκ ενώ για τη δεύτερη θέση ακούγεται έντονα το όνομα του Μαξ Τσίλτον, ο οποίος προήχθη πρόσφατα σε τρίτο οδηγό της ομάδας. Το μόνο που μένει είναι να ακολουθήσουν οι επίσημες ανακοινώσεις.
HRT: Το μέλλον της HRT στη Formula 1 δεν είναι και τόσο ευοίωνο καθώς είναι γνωστό ότι οι τωρινοί ιδιοκτήτες της έχουν βάλει πωλητήριο. Οι προοπτικές όμως δεν είναι τόσο θετικές ιδίως με την οικονομική κρίση που μαστίζει την Ισπανία, έδρα της ομάδας. Κατά συνέπεια ρευστή και αβέβαιη παραμένει και η κατάσταση των πιλότων της με τον Πέδρο Ντε λα Ρόσα να έχει συμβόλαιο μέχρι και το 2013, αλλά αν η ομάδα αποχωρίσει, τότε αυτό δεν θα έχει καμία αξία.
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να κλείσουν όλες οι θέσεις σε ό,τι αφορά στους πιλότους καθώς ήδη έχει ξεκινήσει η προετοιμασία των ομάδων για το επόμενο παγκόσμιο πρωτάθλημα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]