Αμερικανοί ερευνητές ανέπτυξαν ένα σύστημα καιρικών προβλέψεων, το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει αεροσκάφη που εκτελούν υπερωκεάνιες πτήσεις να αποφεύγουν μεγάλες καταιγίδες.
Αμερικανοί ερευνητές ανέπτυξαν ένα σύστημα καιρικών προβλέψεων, το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει αεροσκάφη που εκτελούν υπερωκεάνιες πτήσεις να αποφεύγουν μεγάλες καταιγίδες.
Συνδυάζοντας δορυφορικά δεδομένα και υπολογιστικά μοντέλα, το σύστημα δημιουργεί «χάρτες» των καταιγίδων σε όλους τους ωκεανούς. Οι προβλέψεις ανανεώνονται κάθε τρεις ώρες και αφορούν τις επόμενες οκτώ ώρες. Είναι ειδικά σχεδιασμένες για πιλότους, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και για τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους σε υπερωκεάνιες πτήσεις.
Αφορμή για την ανάπτυξη του πρωτότυπου συστήματος αποτέλεσε δυστύχημα, τον Ιούνιο του 2009, στην πτήση 447 της Air France από το Ρίο ντε Ζανέιρο με προορισμό το Παρίσι. Το Airbus A330 διέσχιζε τον Ατλαντικό, όταν έπεσε σε σφοδρή καταιγίδα και κατέπεσε στον ωκεανό, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 228 επιβαίνοντες.
Η τελική έκθεση «έδειχνε» ανθρώπινο λάθος και προβλήματα σε αισθητήρες του αεροσκάφους, όμως οι συντάκτες τόνιζαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πιλότοι υπερωκεάνιων πτήσεων, καθώς δεν γνωρίζουν ακριβώς πού μπορεί να μαίνονται καταιγίδες.
«Οι νέες προβλέψεις μπορούν να βοηθήσουν στο να συμπληρωθεί ένα μεγάλο κενό στο σύστημα αεροπορίας», δήλωσε η Κάθι Κέσιντζερ, επικεφαλής της ομάδας του αμερικανικού Κέντρου Ατμοσφαιρικών Ερευνών (NCAR) που ανέπτυξε το πρόγραμμα. «Οι πιλότοι είχαν στη διάθεσή τους περιορισμένες πληροφορίες γύρω από τις ατμοσφαιρικές συνθήκες, καθώς πετούν πάνω από τον ωκεανό. Δίνοντάς τους μια εικόνα για το πού μπορεί να μαίνονται μεγάλες καταιγίδες, για μία περίοδο οκτώ ωρών, το σύστημα μπορεί να συμβάλει στην ασφάλεια και στην άνεση των επιβατών κατά τη διάρκεια των πτήσεων».
Το NCAR συνεργάστηκε με το MIT, το Ναυτικό Ερευνητικό Εργαστήριο και το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν στο Μάντισον των ΗΠΑ. Οι έρευνες και η ανάπτυξη του συστήματος χρηματοδοτήθηκαν από πρόγραμμα της NASA, το οποίο υποστηρίζει προσπάθειες αξιοποίησης των επιστημονικών και δορυφορικών παρατηρήσεών της σε καινοτόμες και πρακτικές εφαρμογές.