Το αυτοκίνητο αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην καθημερινότητά μας, έστω κι αν μας στοιχίζει πολύ, δεδομένων και των φόρων ή των δαπανών για βενζίνη και συντήρηση που το συνοδεύουν. Σύμφωνα ωστόσο με τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας γερμανών επιστημόνων, τα αυτοκίνητα έχουν κι ένα επιπρόσθετο, εξωτερικό κόστος, που δεν υπολογίζουμε. Ένα κόστος που επιβαρύνει ακόμη κι όσους δεν οδηγούν.
Το αυτοκίνητο αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην καθημερινότητά μας, έστω κι αν μας στοιχίζει πολύ, δεδομένων και των φόρων ή των δαπανών για βενζίνη και συντήρηση που το συνοδεύουν. Σύμφωνα ωστόσο με τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας γερμανών επιστημόνων, τα αυτοκίνητα έχουν κι ένα επιπρόσθετο, εξωτερικό κόστος, που δεν υπολογίζουμε. Ένα κόστος που επιβαρύνει ακόμη κι όσους δεν οδηγούν.
Οι ερευνητές από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δρέσδης, στη Γερμανία, υποστηρίζουν ότι τα τροχαία ατυχήματα, η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση από τα αυτοκίνητα επιβαρύνουν κάθε πολίτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με εκατοντάδες ευρώ το χρόνο.
Συγκεκριμένα υπολόγισαν ότι, αφήνοντας στην άκρη τα ασφάλιστρα που καταβάλλουν οι οδηγοί, οι ανωτέρω παράγοντες στοιχίζουν στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης 373 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ποσό που ισοδυναμεί με περίπου το 3% του συνολικού ΑΕΠ ή με 750 ευρώ για κάθε πολίτη, είτε διαθέτει είτε δεν διαθέτει αυτοκίνητο.
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν επίσης ότι κάθε αυτοκίνητο που κυκλοφορεί στους ευρωπαϊκούς δρόμους συνοδεύεται από εξωτερικό κόστος ύψους 1.600 ευρώ το χρόνο. Με δεδομένο ότι η μέση διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη είναι τα 10 έτη, οι πολίτες των «27» επιβαρύνονται με 16.000 ευρώ για κάθε όχημα. Από τις δαπάνες αυτές, το 41% συνδέεται με τα ατυχήματα, το 37% με την κλιματική αλλαγή και το 22% με άλλους παράγοντες, όπως η ρύπανση και η ηχορύπανση.
«Ο πληθυσμός θα πρέπει να πληρώνει για να οδηγεί», υποστηρίζει ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Ούντο Μπέκερ. «Τότε όλοι θα έχουν επιλογή: μπορούν κάποιες φορές να χρησιμοποιούν ποδήλατο ή το τρένο, να οδηγούν πιο αργά, να σκεφτούν το ενδεχόμενο να ζήσουν πιο κοντά στη δουλειά τους».
Οι συντάκτες της έκθεσης, η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό των Πρασίνων του Ευρωκοινοβουλίου, απορρίπτουν την πεποίθηση πολλών οδηγών ότι φορολογούνται πολύ. «Αντιθέτως, πρέπει να επισημανθεί ότι η κίνηση των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιχορηγείται σε μεγάλο βαθμό από τους υπόλοιπους ανθρώπους [όσους δεν οδηγούν] και από άλλες περιοχές, ενώ θα συνεχίσει να επιχορηγείται από τις επόμενες γενιές», σημειώνουν.
«Οι κάτοικοι περιοχών κατά μήκος οδικών αρτηριών, οι φορολογούμενοι, οι ηλικιωμένοι που δεν έχουν αυτοκίνητα, οι γειτονικές χώρες, αλλά και τα παιδιά και τα εγγόνια και όλες οι επόμενες γενιές επιδοτούν τη σημερινή κίνηση».