Για πελατειακές σχέσεις, που -όπως είπε- επικρατούσαν στον τομέα των αποσπάσεων, με αποτέλεσμα να αποσπώνται στα ελληνόγλωσσα σχολεία εκπαιδευτικοί με ειδικότητα στα καλλιτεχνικά μαθήματα, μουσική κ.λπ. ή στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν γνώριζαν επαρκώς τη γλώσσα των χωρών όπου αποσπώνταν έκανε λόγο η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Φώφη Γεννηματά
Για πελατειακές σχέσεις, που -όπως είπε- επικρατούσαν στον τομέα των αποσπάσεων, με αποτέλεσμα να αποσπώνται στα ελληνόγλωσσα σχολεία εκπαιδευτικοί με ειδικότητα στα καλλιτεχνικά μαθήματα, μουσική κ.λπ. ή στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν γνώριζαν επαρκώς τη γλώσσα των χωρών όπου αποσπώνταν έκανε λόγο η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Φώφη Γεννηματά, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση.
Σύμφωνα με την κ. Γεννηματά, το 2004 «οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί ήταν περίπου 1.650 και η συνολική δαπάνη των επιμισθίων τους ανερχόταν σε περίπου 38.000.000 ευρώ ενώ το 2009 ο αριθμός τους εκτινάχθηκε σε περίπου 2.350 και η συνολική δαπάνη των επιμισθίων τους περίπου στα 46.000.000 ευρώ. Επιπλέον, αν συνυπολογισθεί και το κόστος μισθοδοσίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που αντικατέστησαν αυτούς που αποσπάστηκαν στο εξωτερικό, η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού το έτος 2009, σε σχέση με το έτος 2004, αγγίζει τα 22.000.000 ευρώ».
Η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας υπογράμμισε πως δεν υπάρχει αξιόπιστο σύστημα παρακολούθησης της λειτουργίας των σχολικών μονάδων της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η χάραξη αποτελεσματικής πολιτικής και η άσκηση ορθολογικής διαχείρισης και ελέγχου σε αυτές.
Επίσης τα αμιγή ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, όπως πρόσθεσε, δεν παρέχουν ισότιμους τίτλους σπουδών με τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά ιδρύματα των χωρών όπου είναι εγκατεστημένα και οι μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν στα ανώτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα των χωρών αυτών, παρά μόνο -ως ειδική κατηγορία- να εισαχθούν στα ελληνικά ΑΕΙ.
Ανέφερε μάλιστα παράδειγμα συντονιστή εκπαίδευσης το 2007-2008 σε ευρωπαϊκή χώρα, παρήγγειλε 132.799 τόμους σχολικών βιβλίων με αποτέλεσμα να προκληθεί ζημία περίπου 100.000 ευρώ για το ελληνικό δημόσιο.
Σημείωσε δε ότι στην περιοχή ευθύνης του συγκεκριμένου συντονιστή υπήρχαν 271 μαθητές σε σχολεία και 1.052 σε τμήματα μητρικής γλώσσας. Ο ίδιος συντονιστής, το 2005, ανέθεσε έργο επισκευής ελληνικού σχολικού συγκροτήματος ύψους 110.000 ευρώ, σε αμφιλεγόμενες εταιρείες, με απευθείας ανάθεση, παραβιάζοντας την νομοθεσία περί αναθέσεως δημοσίων έργων. Μάλιστα το 2010 ξεκίνησε ΕΔΕ και η συγκεκριμένη απόφαση εξετάζεται από το υπηρεσιακό συμβούλιο.
Η κατάστασ αυτή, την οποία περιέγραψε η κ. Γεννηματά, οδηγεί το Υπουργείο Παιδείας σε μια ριζική αναδιάρθρωση, διοικητική και οικονομική στον τομέα αυτό. Το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης θα έχει ολοκληρωθεί ως τις αρχές Μαρτίου, ώστε ως τον Μάιο να έχει καταρτισθεί και το σχετικό νομοσχέδιο με τις αλλαγές που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον εξορθολογισμό τόσο των αποσπάσεων όσο και των κονδυλίων.
Όπως επεσήμανε η αναπληρώτρια υπουργός, δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί για την επόμενη χρονιά, αφού θα προβλέπεται μεταβατική περίοδος.
Τα σημεία διαλόγου με στόχο τη στήριξη και διάδοση της ελληνικής γλώσσας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι δέκα: η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, η διοικητική αναδιάρθρωση των σχολείων των ομογενών, η διαφάνεια, η επιδίωξη συνεργασίας των ομογενών και αποσπασμένων εκπαιδευτικών, η προώθηση μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα (κάθε) χώρας, η ανάπτυξη πολιτιστικών κέντρων ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού, η κοινωνική δικτύωση, η ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ταυτότητας ομογενών, η ενίσχυση ελληνικών σπουδών και έρευνας στα ΑΕΙ εξωτερικού, και η εφαρμογή προσχολικών προγραμμάτων στα ελληνικά.
Σημειώνεται πως αυτή τη στιγμή η ελληνική γλώσσα διδάσκεται σε 72 χώρες και σε 57 υπάρχουν έδρες ελληνικών σπουδών.
«Αυστηρά παιδαγωγικά» τα κριτήρια για τις συνενώσεις σχολείων
Στην ίδια συνέντευξη Τύπου η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου επανέλαβε ότι τα κριτήρια που διέπουν τις συνενώσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων είναι αυστηρά παιδαγωγικά.
Αναφερόμενη σε δημοσιεύματα περί κατάργησης ή υποβάθμισης του σχολικού αθλητισμού, επεσήμανε ότι τα πρωταθλήματα ανεστάλησαν για μικρό χρονικό διάστημα, καθώς ο σχολικός αθλητισμός πρέπει να επαναπροσδιοριστεί συνολικά.
Μόλις επιτευχθεί αυτό, υπογράμμισε, τα πρωταθλήματα θα συνεχίσουν κανονικά με το σκεπτικό ότι ο σχολικός αθλητισμός υπάρχει για να αθλούνται τα παιδιά γιατί τους αρέσει να αθλούνται.
Σχετικά με την αναστάτωση που παρατηρήθηκε σε ορισμένα Τεχνολογικά Ιδρύματα, που ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω οικονομικών προβλημάτων, η υπουργός ανέφερε ότι δόθηκε οικονομική ενίσχυση και η λειτουργία των συγκεκριμένων ΤΕΙ συνεχίζεται κανονικά.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ