Πολιτική
Πέμπτη, 27 Ιανουαρίου 2011 13:43

Διορία δύο μηνών στην Ελλάδα για τα κολέγια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε σήμερα από τη χώρα μας να μεριμνήσει ώστε οι κανόνες της νομοθεσίας της σχετικά με την εγκατάσταση και τη λειτουργία ιδιωτικών κέντρων μεταλυκειακής εκπαίδευσης να είναι σύμφωνοι με τους κανόνες της ΕΕ για την ελευθερία εγκατάστασης και την ελεύθερη παροχή και αποδοχή υπηρεσιών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε σήμερα από τη χώρα μας να μεριμνήσει ώστε οι κανόνες της νομοθεσίας της σχετικά με την εγκατάσταση και τη λειτουργία ιδιωτικών κέντρων μεταλυκειακής εκπαίδευσης να είναι σύμφωνοι με τους κανόνες της ΕΕ για την ελευθερία εγκατάστασης και την ελεύθερη παροχή και αποδοχή υπηρεσιών.

Η Επιτροπή κρίνει ότι οι ισχύοντες κανόνες στην Ελλάδα είναι δυνατόν να οδηγήσουν σε στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το αίτημα της Επιτροπής προς την Ελλάδα υποβλήθηκε με τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Αν η Ελλάδα δεν δώσει ικανοποιητική απάντηση εντός δύο μηνών, η Επιτροπή ενδέχεται να παραπέμψει την υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Ποιος είναι ο σκοπός των σχετικών κανόνων της ΕΕ;

Όπως αναφέρει η Κομισιόν σε ανακοίνωσή της, οι κανόνες της συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ σχετικά με την ελευθερία εγκατάστασης (άρθρο 49) και την ελεύθερη παροχή και αποδοχή υπηρεσιών (άρθρο 56) υποχρεώνουν την Ελλάδα, όπως και όλα τα άλλα κράτη μέλη, να εξαλείψει από τη νομοθεσία της κάθε διάταξη που θα μπορούσε να αποτρέψει ή να εμποδίσει πάροχο υπηρεσιών νόμιμα εγκατεστημένο σε άλλο κράτος μέλος να δραστηριοποιηθεί στην επικράτειά της. Οι εν λόγω κανόνες αποτελούν τον πυρήνα της ενιαίας αγοράς της ΕΕ και διασφαλίζουν την ελεύθερη πρόσβαση των καταναλωτών σε ευρύ φάσμα ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, αφενός, και των επιχειρήσεων στην πανευρωπαϊκή αγορά, αφετέρου. Οι κανόνες αυτοί ισχύουν επίσης για τους παρόχους υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης που προτίθενται να παράσχουν τις υπηρεσίες τους στην ελληνική αγορά.

Με ποιον τρόπο η Ελλάδα δεν τηρεί τους ανωτέρω κανόνες;

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, τα ιδιωτικά κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης υπόκεινται σε διαδικασία αδειοδότησης για την ίδρυση και τη λειτουργία τους στη χώρα. Ορισμένες υποχρεώσεις στο πλαίσιο της αδειοδότησης αυτής δεν συμβιβάζονται με τη νομοθεσία της ΕΕ, όπως για παράδειγμα η υποχρεωτική κατάθεση από τους αιτούντες εγγυητικής επιστολής καθορισμένου ποσού (500.000 ευρώ), ανεξαρτήτως του αναμενόμενου αριθμού εγγραφών ή του αριθμού ατόμων του προσωπικού που προτίθενται να απασχολήσουν. Το καθορισμένο αυτό ποσό προορίζεται για την επιστροφή των διδάκτρων και των αμοιβών του προσωπικού, σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας του εν λόγω κέντρου μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Επίσης, η Επιτροπή διαπιστώνει ότι μια σειρά διατάξεων περιορίζουν το δικαίωμα των κέντρων μεταλυκειακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, καθώς και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που συνεργάζονται με αυτά και είναι εγκατεστημένα σε άλλα κράτη μέλη, να παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης στο πλαίσιο εκπαιδευτικών συμφωνιών δικαιόχρησης (δηλαδή, στις περιπτώσεις στις οποίες προγράμματα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, τα οποία οδηγούν στην απόκτηση τίτλου σπουδών της αλλοδαπής, προσφέρονται στην Ελλάδα από τα ελληνικά κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης). Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η εκπαίδευση που παρέχεται στο πλαίσιο συμφωνιών δικαιόχρησης αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος του κράτους μέλους στο οποίο ευρίσκεται το ίδρυμα που απονέμει το δίπλωμα.

Πώς θίγονται, στην προκειμένη περίπτωση, οι πολίτες ή/και οι επιχειρήσεις της ΕΕ;

Οι κανόνες αυτοί συνιστούν εμπόδιο τόσο για τους παρόχους υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης που είναι ήδη εγκατεστημένοι στην Ελλάδα, όσο και για εκείνους από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ που επιθυμούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα. Οι εν λόγω κανόνες αποτελούν επίσης εμπόδιο για εκπαιδευτικά ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα σε άλλα κράτη μέλη και προτίθενται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα στο πλαίσιο εκπαιδευτικών συμφωνιών δικαιόχρησης με ελληνικά κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Αυτό έχει, στη συνέχεια, αρνητικό αντίκτυπο στον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών και περιορίζει τις δυνατότητες επιλογής των ελλήνων σπουδαστών.