Περισσότερες από 100 φωτογραφίες συνθέτουν το φωτογραφικό οδοιπορικό του Άγγλου περιηγητή T. Γουάιλντ που διασώθηκε και παρουσιάζεται μετά από 110 χρόνια στην έκθεση «Κωνσταντινούπολη 1900» από τις 10 Φεβρουαρίου έως τις 13 Μαρτίου 2011 στη Βίλα Καπαντζή.
Πάνω από 100 φωτογραφίες συνθέτουν το φωτογραφικό οδοιπορικό του Άγγλου περιηγητή T. Γουάιλντ που διασώθηκε και παρουσιάζεται μετά από 110 χρόνια στην έκθεση «Κωνσταντινούπολη 1900» από τις 10 Φεβρουαρίου έως τις 13 Μαρτίου 2011 στη Βίλα Καπαντζή.
Βρισκόμαστε στο 1900, πάνω στην αλλαγή του αιώνα, ανάμεσα σε δυο ηπείρους, η πρωτεύουσα μιας αυτοκρατορίας που βαθμιαία καταρρέει. Η Πόλη, που την εποχή αυτή αριθμεί περίπου ένα εκατομμύριο κατοίκους, συνταράσσεται από το Μακεδονικό Ζήτημα και τη μετανάστευση των Μουσουλμάνων των Βαλκανίων. Εκτελούνται τα μεγάλα έργα του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β΄ (1876–1908), ο οποίος ετοιμάζει το 25ο ιωβηλαίο του, την επέκταση του δικτύου ύδρευσης της Κωνσταντινούπολης, την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου καθώς και τη χρόνια χρεωκοπία του κράτους. Μόλις έχει ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός των προκυμαιών του Γαλατά, ενώ ξεκινά παράλληλα η ανέγερση των αντίστοιχων του Σταθμού της Ασίας (Haydarpasa). Πάνω σε αυτή τη μεταβατική στιγμή, λίγο πριν τα κύματα της επανάστασης του 1908 και των Βαλκανικών Πολέμων σαρώσουν τα τελευταία υπολείμματα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Ο φακός του Γουάιλτν παρουσιάζει το μωσαϊκό μιας πολυπολιτισμικής, ανεκτικής, και πολύχρωμης κοινωνίας ενώ αποκαλύπτει μέσα από την ρομαντική, τρυφερή αλλά και διερευνητική, ενίοτε περίεργη, ακόμη και έκπληκτη ματιά του δυτικού, μια πόλη σε μετασχηματισμό: πολυάνθρωπη, πολύβουη, πολυεπίπεδη. Μια πόλη όπου συνυπάρχουν από τη μια η ανατολίτικη ραστώνη κι από την άλλη ο ευρωπαϊκός εκσυγχρονισμός, τα τραμ, η νέα γέφυρα του Γαλατά στον Κεράτιο, οι μεγάλες τράπεζες. Γυναίκες καλυμμένες από την κορφή ως τα νύχια, ρασοφόροι παπάδες, ναυτικοί και περαματάρηδες, ζαπτιέδες και τελωνοφύλακες, έμποροι κι αχθοφόροι, αργόσχολοι στα καφενεία και βιαστικοί υπάλληλοι, άνθρωποι ντυμένοι με τα παραδοσιακά ρούχα αλλά και με «τα ευρωπαϊκά», φέσια και παναμάδες, ρόμπες και κρινολίνα, μαντίλες και διακοσμημένα καπέλα. Βόσπορος, Κεράτιος, Προποντίδα με τα χιλιάδες καΐκια, βάρκες, ιστιοφόρα και ατμόπλοια που πλημμυρίζουν κάθε σπιθαμή αυτών των στενών περασμάτων και μαρτυρούν την ένταση και την πυκνότητα που είχαν τότε τα δρομολόγια, τα αγώγια, οι μεταφορές και το εμπόριο.
Η συλλογή του T. Γουάιλντ ξεχωρίζει για τη διεισδυτική ματιά, τη σημασία που δίνει στη ζωή της καθημερινότητας, την προσοχή με την οποία εστιάζει στους απλούς ανθρώπους. Για όσους γνωρίζουν τη σημερινή Πόλη, η έκθεση είναι μια αποκάλυψη, τα γνωστά σημεία αναφοράς, τα μνημεία, απλώς υποδηλώνονται ή περνούν σε δεύτερο πλάνο, πολλοί τόποι είναι κυριολεκτικά αγνώριστοι, αφού η πόλη βρίσκεται ακόμα στις απαρχές της ανάπτυξής της.
Η έκθεση συνοδεύεται από ένα μεγάλο λεύκωμα 250 σελίδων, σχολιασμένο από τον Ζαν Φρανσουά Περούζ.
Πληροφορίες
Βίλα Καπαντζή, Βασ. Όλγας, Θεσσαλονίκη
Διάρκεια από τις 10 Φεβρουαρίου έως τις 13 Μαρτίου 2011
Ωάριο: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο και Κυριακή 10:00 - 18:00, Παρασκευή 10:00 -14:00 και 18:00 - 21:00 (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο