Παρατείνεται έως 24 Μαρτίου 2011 η έκθεση «Κωνσταντινούπολη 1900. Φωτογραφικό οδοιπορικό του T. Γουάιλντ» στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Παρατείνεται έως 24 Μαρτίου 2011 η έκθεση «Κωνσταντινούπολη 1900. Φωτογραφικό οδοιπορικό του T. Γουάιλντ» στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς.
Βρισκόμαστε στο 1900, πάνω στην αλλαγή του αιώνα, ανάμεσα σε δυο ηπείρους, η Πόλη, είναι η πρωτεύουσα μιας αυτοκρατορίας που βαθμιαία καταρρέει. Το 1900 αριθμεί περίπου ένα εκατομμύριο κατοίκους, συνταράσσεται από το Μακεδονικό Ζήτημα και τη μετανάστευση των Μουσουλμάνων των Βαλκανίων. Εκτελούνται τα μεγάλα έργα του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β΄ (1876–1908), ο οποίος ετοιμάζει το 25ο ιωβηλαίο του, την επέκταση του δικτύου ύδρευσης της Κωνσταντινούπολης, την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου καθώς και τη χρόνια χρεωκοπία του κράτους. Μόλις έχει ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός των προκυμαιών του Γαλατά, ενώ ξεκινά παράλληλα η ανέγερση των αντίστοιχων του Σταθμού της Ασίας (Haydarpasa). Πάνω σε αυτή τη μεταβατική στιγμή, λίγο πριν τα κύματα της επανάστασης του 1908 και των Βαλκανικών Πολέμων σαρώσουν τα τελευταία υπολείμματα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ο φωτογραφικός φακός του Άγγλου περιηγητή συλλαμβάνει το μωσαϊκό μιας πολυπολιτισμικής, ανεκτικής, και πολύχρωμης κοινωνίας.
Κι όμως, αυτό το φωτογραφικό οδοιπορικό των 110 φωτογραφιών, που διασώθηκε και παρουσιάζεται εδώ μετά από 110 χρόνια αποκαλύπτει μέσα από την ρομαντική, τρυφερή αλλά και διερευνητική ματιά του δυτικού, μια πόλη σε μετασχηματισμό: πολυάνθρωπη, πολύβουη, πολυεπίπεδη. Μια πόλη όπου συνυπάρχουν από τη μια η ανατολίτικη ραστώνη, τα κάρα, οι πλανόδιοι, κι από την άλλη ο ευρωπαϊκός εκσυγχρονισμός, τα τραμ, η γέφυρα του Γαλατά στον Κεράτιο, οι μεγάλες τράπεζες. Γυναίκες καλυμμένες από την κορφή ως τα νύχια, ρασοφόροι παπάδες, ναυτικοί και τελωνοφύλακες, έμποροι κι αχθοφόροι, αργόσχολοι στα καφενεία και βιαστικοί υπάλληλοι, άνθρωποι ντυμένοι με τα παραδοσιακά ρούχα αλλά και με τα ευρωπαϊκά, φέσια και παναμάδες, ρόμπες και κρινολίνα, μαντίλες και διακοσμημένα καπέλα.
Η συλλογή του T. Γουάιλντ ξεχωρίζει για τη διεισδυτική ματιά, τη σημασία που δίνει στη ζωή της καθημερινότητας, την προσοχή με την οποία εστιάζει στους απλούς ανθρώπους του δρόμους και της αγοράς.
Πληροφορίες
Βίλα Καπαντζή, Βασ. Όλγας, Θεσσαλονίκη
Ελεύθερη είσοδο