Ανάκαμψη στην καταναλωτική αγορά σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ μετά την απότομη πτώση το 2009 καταγράφει ο εαρινός πίνακας αποτελεσμάτων που δημοσιεύτηκε σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ανάκαμψη στην καταναλωτική αγορά σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ μετά την απότομη πτώση το 2009 καταγράφει ο εαρινός πίνακας αποτελεσμάτων που δημοσιεύτηκε σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ειδικότερα, ο δείκτης για το 2010 αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτικές συνθήκες ανέκαμψαν και στις περισσότερες χώρες έφτασαν στα επίπεδα του 2008 ή και τα ξεπέρασαν.
Οι χώρες με τις καλύτερες καταναλωτικές συνθήκες είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία, η Φινλανδία, οι Κάτω χώρες, η Ιταλία, η Δανία, η Γερμανία, το Βέλγιο και η Σουηδία.
Σημειώνεται ότι ο πίνακας αποτελεσμάτων δίνει στοιχεία αναφορικά με τις επιδόσεις της ενιαίας αγοράς για τους καταναλωτές της Ε.Ε. ως προς τις επιλογές, τις τιμές και την ικανοποίηση. Ο δείκτης καταναλωτικών συνθηκών καθορίζεται από παράγοντες όπως η αποτελεσματικότητα στην επίλυση των διαφορών και τον χειρισμό των καταγγελιών, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις αρχές, τους εμπόρους λιανικής, καθώς και από την ποιότητα των κανονισμών.
Xάσμα μεταξύ εγχώριου και διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου
Ο πίνακας επιβεβαιώνει ότι το χάσμα μεταξύ εγχώριου και διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου μεγαλώνει. Συγκεκριμένα, παρατηρείται συνεχής αύξηση του εγχώριου ηλεκτρονικού εμπορίου, αφού το 36% των καταναλωτών της ΕΕ έχει προβεί σε αγορές μέσω διαδικτύου από εγχώριους πωλητές το 2010 (το ποσοστό αυτό ήταν 34% το 2009).
Με αργούς ωστόσο ρυθμούς αυξάνεται το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο (9% το 2010, σε σύγκριση με 8% το 2009), παρά τα καθαρά οφέλη από άποψη ποικιλίας επιλογών και εξοικονόμησης χρημάτων, όπως φαίνεται σε προηγούμενες μελέτες.
Σημαντικό εμπόδιο για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται πως αποτελούν οι προκαταλήψεις των καταναλωτών, αφού χαρακτηριστικά το 62% των πολιτών φοβούνται μήπως πέσουν θύμα απάτης και το 59% αναφέρουν ότι δεν θα ξέρουν τι να κάνουν αν προκύψει πρόβλημα.
Ενθαρρυντικό είναι παρ’ όλα αυτά το γεγονός ότι οι ανησυχίες αυτές είναι λιγότερο διαδεδομένες στους καταναλωτές που έχουν ήδη κάνει μια διασυνοριακή αγορά (34%, 30% και 20% αντίστοιχα). Την ίδια ώρα όπως προκύπτει από τον πίνακα, το διασυνοριακό εμπόριο φαίνεται να έχει τον ίδιο τουλάχιστον βαθμό αξιοπιστίας με το εγχώριο ή και μεγαλύτερο, όσον αφορά σ τους καταναλωτές που έχουν ήδη κάνει μια διασυνοριακή αγορά.
Αποκλίσεις στην προσιτότητα της κατανάλωσης
Μεγάλες αποκλίσεις εντός της ΕΕ καταγράφονται την ίδια ώρα, όσον αφορά στην ικανότητα των καταναλωτών να αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες, λαμβανομένων υπ’ όψιν των μέσων εισοδημάτων και των επιπέδων των τιμών.
Την ίδια ώρα, η αναλογία των ευάλωτων καταναλωτών διαφέρει πολύ, αλλά στις περισσότερες χώρες η κατάστασή τους δεν φαίνεται να επιδεινώθηκε σημαντικά το 2009 παρά την κρίση.