Πολιτική
Τρίτη, 15 Μαρτίου 2011 11:54

Αντιδράσεις για τις προωθούμενες συγχωνεύσεις σχολείων

Με έντονα κριτική διάθεση υποδέχθηκαν τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τις συγχωνεύσεις σχολείων τόσο τα κόμματα της αντιπολίτευσης -πλην της ΔΗΜΑΡ- όσο και οι εκπαιδευτικοί. Αννα Διαμαντοπούλου: Οι αντιδρώντες δρουν με λαϊκισμό.

Με έντονα κριτική διάθεση υποδέχθηκαν τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για συγχωνεύσεις συνολικά 1933 σχολείων κατά το σχολικό έτος 2011-2012 τόσο τα κόμματα της αντιπολίτευσης όσο και οι εκπαιδευτικοί.

Σε σημερινή της συνέντευξη η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου διαβεβαίωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η σωστή εφαρμογή των προγραμμάτων της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Μιλώντας στο ρ/σ Real fm παραδέχθηκε πάντως ότι ρόλο παίζει και το οικονομικό στοιχείο, ωστόσο, επέμεινε ότι όλες οι αποφάσεις, ελήφθησαν με παιδαγωγικά κριτήρια.

Η κ. Διαμαντοπούλου επεσήμανε ακόμη ότι όπου υπάρξει πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί αμέσως, ενώ ξεκαθάρισε πως δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή σε νησιά και απομακρυσμένες περιοχές. Παράλληλα υποστήριξε ότι δεν μπορεί να υπάρξει διάλογος, όταν οι αντιδρώντες δρουν με λαϊκισμό, χρησιμοποιώντας το ΔΝΤ ως αιτία για τη λήψη των αποφάσεων.

Σημειώνεται ότι αποφάσεις της υπουργού τυγχάνουν πλήρους στήριξης από την κυβέρνηση, με τον Γιώργο Πεταλωτή να επαναλαμβάνει ότι ο νέος σχολικός χάρτης δημιουργήθηκε κατά βάση με παιδαγωγικά - εκπαιδευτικά κριτήρια και δευτερευόντως με οικονομικά.

Ερωτηθείς εάν θα καταργηθούν θέσεις εκπαιδευτικών και θα δημιουργηθούν σχολεία «μαμούθ», ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σημείωσε ότι «οι εκπαιδευτικοί δεν διατρέχουν κανέναν κίνδυνο» και πως «όσοι χρειάζονται, θα διορίζονται».

Κινητοποιήσεις από τους εκπαιδευτικούς

Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας ενάντια θα πραγματοποιήσουν την Παρασκευή στις 12.30 στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας εκπαιδευτικοί και γονείς, μετά από κάλεσμα της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ .

Για τη διευκόλυνση των καθηγητών και δασκάλων που θα συμμετέχουν στην κινητοποίηση τόσο η ΟΛΜΕ όσο και η ΔΟΕ κήρυξαν δίωρες στάσεις εργασίας τις δυο τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου ή τις δύο πρώτες του απογευματινού κύκλου.

Η ΔΟΕ καλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «να επανεξετάσει το όλο θέμα και οι όποιοι υποβιβασμοί, συγχωνεύσεις και καταργήσεις να γίνουν όντως με αμιγώς παιδαγωγικά κριτήρια, ακολουθώντας τη νόμιμη διαδικασία, αφού ληφθούν σοβαρά υπόψη οι πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης των παιδιών του ελληνικού λαού».

Σε εγρήγορση καλεί η ΟΛΜΕ τους καθηγητές, ώστε, σε συνεργασία με τους γονείς, να αντιδράσουν στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, ενώ μαθητές σχολείου, υπό συγχώνευση, στην Κοζάνη, προχώρησαν ήδη σε κατάληψη.

Οι εκπρόσωποι των καθηγητών δηλώνουν «ανήσυχοι» και κατηγορούν το υπουργείο ότι χρησιμοποιεί προσχηματικά το διάλογο και τη διαβούλευση, προκειμένου να επικυρώσει ειλημμένες αποφάσεις.

«Δεν θα ανεχτούμε για λογιστικούς λόγους να θυσιαστεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Με το στοίβαγμα των μαθητών σε 30άρια τμήματα, με την ταλαιπωρία των παιδιών των υποβαθμισμένων περιοχών και με την εργασιακή ανασφάλεια των εκπαιδευτικών, δηλαδή με τη λογική των επιχειρούμενων συγχωνεύσεων, δεν υποστηρίζεται σε καμία περίπτωση η δημόσια δωρεάν παιδεία. Δεν θα ανεχτούμε να θυσιάζεται η δημόσια εκπαίδευση στην πολιτική της διάλυσης των κοινωνικών αγαθών που επιβάλλει το ΔΝΤ και η τρόικα», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.

Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση

Για «τσουνάμι» στην εκπαίδευση έκανε λόγο ο τομεάρχης Εκπαίδευσης της ΝΔ, Αρης Σπηλιωτόπουλος, επισημαίνοντας πως το σχέδιο του υπουργείο Παιδείας για τις συνενώσεις σχολείων έχει καθαρά λογιστικό στόχο και καταρτίστηκε «χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη ή διάλογο».

Μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό Real, ο κ. Σπηλιωτόπουλος κατηγόρησε την Άννα Διαμαντοπούλου ότι με την κατάργηση 800 περίπου σχολείων «επέστρεψε την Ελλάδα σε προηγούμενες δεκαετίες δημιουργώντας μαθητές δύο ταχυτήτων», καταλογίζοντας παράλληλα στην ηγεσία του υπουργείου ότι εφαρμόζει τη λογική Χότζα «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι».

Σε ξεσηκωμό ενάντια στις καταργήσεις σχολείων κάλεσε από την πλευρά του γονείς εκπαιδευτικούς και συνδικάτα το ΚΚΕ . Το Κομμουνιστικό Κόμμα χαρακτηρίζει τις συνενώσεις ισχυρό πλήγμα στο δικαίωμα των παιδιών του λαού να μορφώνονται και αποφασιστικό βήμα στη διαμόρφωση του σχολείου της αγοράς.

«Η μείωση των σχολείων κατά περίπου 60% είναι σίγουρο ότι θα μειώσει την αποτελεσματικότητα του λόγου για τον οποίο δημιουργήθηκαν», τόνισε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ Κ. Αϊβαλιώτης και συμπλήρωσε: «Το σπουδαιότερο, όμως, είναι να δούμε στα εναπομείναντα σχολεία τι δάσκαλοι θα διδάσκουν και τι θα διδάξουν στα παιδιά μας».

«Κάποιοι», τόνισε σε νεότερη δήλωσή του, «έψαχναν αφορμή για τη φετινή βαβούρα. Τους την παρείχε ευκόλως και καθόλου ευφυώς η κυβέρνηση».

«Όλα αυτά που γίνονται δεν είναι εκπαιδευτική πολιτική, αλλά καθαρά μνημονιακή, βαθιά αντιλαϊκή», σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλης Κριτσοτάκης. Υποστήριξε ακόμη ότι «το Υπουργείο Παιδείας προχωρεί σε συγχωνεύσεις με μοναδικό κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων, την περικοπή δημόσιων δαπανών με μείωση των οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών».

Επικρίσεις κατά της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας διατύπωσε χθες και ο Συνασπισμός χαρακτηρίζοντας «σαθρό» το επιχείρημα ότι «δήθεν τα κριτήρια των συγχωνεύσεων είναι κυρίως παιδαγωγικά».

Κριτική στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας άσκησε και η Δημοκρατική Συμμαχία. «Είναι προφανές ότι η αναβαθμισμένη και αποτελεσματική λειτουργία της Μέσης Εκπαίδευσης χρειάζεται πολύ πιο θεσμικές, ουσιαστικές και μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις από αυτές που ανακοινώνει το υπουργείο Παιδείας με τη συγχώνευση και κατάργηση 1.933 σχολείων σε όλη την Ελλάδα», δήλωσε ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας του κινήματος Γιώργος Κοντογιάννης.

Καταλήγοντας, ο κ. Κοντογιάννης σημείωσε ότι «η απόφαση αυτή, για την οποία ακολουθήθηκε η πάγια τακτική της Κυβέρνησης -προσχηματική διαβούλευση χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς- ανοίγει τον ασκό του Αιόλου καθώς δημιουργεί τεράστια κοινωνικά και εκπαιδευτικά προβλήματα».

ΔΗΜ.ΑΡ.: Ναι στις συγχωνεύσεις

Θετικά αντιμετωπίζει η Δημοκρατική Αριστερά την αναδιάταξη του εθνικού σχολικού χάρτη, θέτοντας ως αναγκαία προϋπόθεση ότι «τα κριτήρια των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων δεν θα εξαντλούνται απλώς στην εξοικονόμηση πόρων, αλλά πρωτίστως θα προτάσσουν το στόχο της αναβάθμισης των συνθηκών παροχής των εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε όλη τη χώρα».

«Χωρίς αμφιβολία», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, «πέρα από τις γενικές τοποθετήσεις, είναι ανάγκη το όλο σχέδιο των συγχωνεύσεων να μελετηθεί τοπικά και στις λεπτομέρειές του».

Η ΔΗΜ.ΑΡ. υποστηρίζει ότι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι αποφασιστικής σημασίας και καταλήγει: «Συμμεριζόμαστε την ανάγκη να αποφευχθεί η ερήμωση των κτηρίων που στεγάζονται αυτά τα σχολεία, για το λόγο αυτό καλούμε τις δυνάμεις της τοπικής αυτοδιοίκησης να πάρουν πρωτοβουλίες που θα μετατρέψουν τα κτήρια αυτά σε κυψέλες πολιτισμού και συλλογικής δράσης γενικότερα».