Πολιτιστικά
Παρασκευή, 20 Μαΐου 2011 10:41

Φεστιβάλ ινδικής μουσικής

Το 2ο φεστιβάλ ινδικής μουσικής «Τούντζι Μέλα» πραγματοποιείται το Σάββατο 4 Ιουνίου και την Παρασκευή 10 Ιουνίου στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης αντίστοιχα.

Το 2ο φεστιβάλ ινδικής μουσικής «Τούντζι Μέλα» θα διεξαχθεί το Σάββατο 4 Ιουνίου και την Παρασκευή 10 Ιουνίου στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης αντίστοιχα, με την συμμετοχή διάσημων δεξιοτεχνών του είδους.

Για δύο βραδιές, ορισμένοι από τους σημαντικότερους Ινδούς μουσικούς εκπροσώπους των δύο κορυφαίων ειδών της παραδοσιακής ινδικής μουσικής, της Ντρούπαντ και της Καγιάλ θα μας μεταφέρουν στον πυρήνα του Ινδικού Πολιτισμού μέσω μιας μοναδικής εμπειρίας πνευματικής και συναισθηματικής αναγέννησης. Ανάμεσά τους ο Ουντάι Μπαβαλκάρ, πασίγνωστος τραγουδιστής της Ντρούπαντ και ο Παντίντ Ραμκουμάρ Μίσρα, δεξιοτέχνης της τάμπλα και ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους εκπροσώπους της Καγιαλ σ' ολόκληρο τον κόσμο.

Η Ινδική μουσική είναι κυρίως πνευματική και είναι συνδεδεμένη με την ψυχή. Ο κάθε μουσικός που βρίσκεται μπροστά στο κοινό λαμβάνει υπόψη του το χώρο όπου βρίσκεται, το χρόνο που έχει στη διάθεσή του να παίξει, τα συναισθήματα του καθώς και τα συναισθήματα που θέλει να επικοινωνήσει στο κοινό του. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι, καθώς η ινδική μουσική προκύπτει από μια έντονη προσωπική σχέση με το Θείο, ο καλλιτέχνης στοχεύει στην κατάκτηση της πνευματικής και όχι της αυστηρά καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

Το φεστιβάλ «Τούντζι Μέλα» (το πανηγύρι του Τούντζι) έχει δυο ενότητες:

1η ενότητα Μουσική Ντρούπαντ (Dhrupad)

Η Ντρούπαντ είναι η κατεξοχήν διαλογιστική μουσική της Ινδίας, την ονομάζουν προκλασσική, ενώ χρονολογείται από το 2500 π.Χ. Η μουσική αυτή ερμηνεύεται με βάση τρία στοιχεία. Το σουρ (κούρδισμα – νότα), το ταλ (παλμός) και το λάγια (μετακίνηση). Για να επιτευχθεί η σωστή ερμηνεία πρέπει ο ερμηνευτής να κινείται με εξαιρετική δεξιότητα ανάμεσα στις νότες και τους παλμούς με απόλυτη ακρίβεια και σταθερότητα. Η ερμηνεία της μουσικής αυτής συνιστά μια από τις πιο αρχαίες μορφές διαλογισμού. Στην ντρούπαντ, η πρώτη νότα αντικατοπτρίζει το κενό συναίσθημα, ενώ η μετακίνηση ανάμεσα στις νότες προκαλεί την εναλλαγή των συναισθημάτων. Αυτή η σχεδόν θρησκευτική κατάνυξη προϋποθέτει την απόλυτη αφιέρωση του ακροατή αλλά και την απόλυτη δεξιότητα του μουσικού και του ερμηνευτή.

Στην ενότητα τραγουδά ένας από τους διασημότερους Ινδούς τραγουδιστές της Ντρούπαντ ο Ουντάι Μπαβαλκάρ, ενώ τον συνοδεύει με το κρουστό πακάγουατζ ο Γιώργος Γληνός.

2η ενότητα Μουσική Καγιάλ (Khayal)

Καγιάλ θεωρείται η κλασσική μουσική της Ινδίας. Πρόκειται για το πιο δημοφιλές είδος μουσικής στην χώρα, ενώ εκπρόσωποι της την έχουν ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Η μουσική αυτή, ακολουθώντας τις τρεις βασικές αρχές που ακολουθεί και η Ντρούπαντ, δίνει έμφαση στην μελωδική και ρυθμική δομή, έχει πολλά διαφορετικά στυλ μουσικά και μπορεί να εκφραστεί και να ερμηνευτεί με πάρα πολλούς τρόπους. Ένας από τους διασημότερους διεθνώς μουσικούς καγιάλ είναι ο Ραβί Σανκάρ, ενώ το είδος της μουσικής που ακούγεται στις ταινίες του Μπόλυγουντ είναι αρκετές φορές καγιάλ.

Στην ενότητα αυτή ερμηνεύουν οι δεξιοτέχνες Ραμ Κουμάρ Μίσρα (τάμπλα), Γκοβίντα Γκοσγουάμι (σιτάρ), Ερίκ Αλσεν (σενάι) και συνοδεύει ο Γιάννης Ζάννης (τάμπλα).

Αναλυτικό Πρόγραμμα

Σάββατο 4 Ιουνίου 21:00, Νέο Μουσείο Μπενάκη

Uday Bhawalkar (τραγούδι), Γιώργος Γληνός (πακάγουατζ) , Govinda Goswami (σιτάρ), Eric Alsen (σενάι), Γιάννης Ζάννης (τάμπλα), Uday Bhawalkar (Ουντάι Μπαβαλκάρ)

Παρασκευή 10 Ιουνίου 21.00, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ram Kumar Mishra (τάμπλα), Uday Bhawalkar (τραγούδι), Γιώργος Γληνός (πακάγουατζ),Pandit Ramkumar Mishra (Παντίντ Ραμκουμάρ Μίσρα)

Πληροφορίες

Σάββατο 4 Ιουνίου, 21.00, Μουσείο Μπενάκη

Παρασκευή 10 Ιουνίου, 21.00, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206 (ύψος Χαμοστέρνας)