Για κατάργηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης κάνει λόγο ο πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), Γιάννης Μυλόπουλος, αναφορικά με το νέο νόμο του υπουργείου Παιδείας, για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για κατάργηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης κάνει λόγο ο πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), Γιάννης Μυλόπουλος, αναφορικά με το νέο νόμο του υπουργείου Παιδείας, για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μάλιστα για τη διαχείριση της κρίσης ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ύστερα από απόφαση συστάθηκε συντονιστικό όργανο το οποίο αποτελείται από τους πρυτάνεις των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Πελοποννήσου, Κρήτης και Ιωαννίνων.
Αποτελείται επίσης τους Πρυτάνεις του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Σε δήλωσή του ο πρύτανης του Α.Π.Θ σχετικά με την προτεινόμενη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επισημαίνει πως:
- Αντί να διαθέτει ένα συνεκτικό ιστό μέτρων με όραμα για την παιδεία, εξαντλείται σε σειρά αποσπασματικών ρυθμίσεων που στην πλειοψηφία τους αποτελούν άκριτη αντιγραφή από διεθνή μοντέλα ιδιωτικών ιδρυμάτων, με μοναδικό σκοπό τη χειραγώγηση και την κηδεμόνευση των ΑΕΙ.
- Από τα προτεινόμενα ταχύρρυθμα προγράμματα σπουδών αποδεικνύεται ότι στερείται στρατηγικής για την εκπαίδευση.
- Στερείται στρατηγικής για τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα καθώς
δεν υπάρχει καμία αναφορά για την υποχρέωση της πολιτείας να χρηματοδοτεί την έρευνα στα πανεπιστήμια.
- Καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα των πανεπιστημίων μέσα από τη θεσμοθέτηση ανεξάρτητης αρχής και την εισαγωγή προϋποθέσεων για τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων. Ακυρώνεται έτσι η συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση της πολιτείας να χρηματοδοτεί τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας.
- Καταργεί τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων με
α) τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από τα αιρετά σήμερα συλλογικά όργανα σ' ένα ολιγομελές σώμα, το διοικητικό συμβούλιο, που κατά το ήμισυ αποτελείται από διορισμένα εξωτικά μέλη,
β) τη συγκέντρωση των διοικητικών και οικονομικών αρμοδιοτήτων στο συμβούλιο και στον διορισμένο και υποχρεωτικά εξωτικό πρόεδρό του,
γ) το διορισμό των πανεπιστημιακών αρχών (πρύτανης, κοσμήτορες) από το ίδιο ολιγομελές σώμα και
δ) το γεγονός ότι ο ακαδημαϊκός ηγέτης των ιδρυμάτων, ο πρύτανης, δεν προέρχεται κατ΄ ανάγκη από την ίδια την αυτοδιοικούμενη κοινότητα
Η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ υπαγορεύει την άμεση εκλογή της διοίκησης από το ίδιο το αυτοδιοικούμενο σώμα, καθώς και την αυτονόητη υποχρέωση οι διοικητές του να προέρχονται από αυτό.
- Καταργεί την εσωτερική δημοκρατία στα πανεπιστήμια και ακυρώνει την ισότιμη συμμετοχή των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στην εκλογή των πανεπιστημιακών αρχών και στη λήψη των αποφάσεων
- Δημιουργεί ένα αυταρχικό και ολοκληρωτικό μοντέλο διοίκησης, με την κατάργηση της άμεσης εκλογής των πανεπιστημιακών αρχών και την υιοθέτηση της πρακτικής του διορισμού τους από ένα ολιγομελές
Σώμα
- Υποβαθμίζει τις σπουδές, εισάγοντας ταχύρρυθμα, τριετή προγράμματα σπουδών, χωρίς κανένα διάλογο με τα πανεπιστήμια και χωρίς καμία ακαδημαϊκή τεκμηρίωση. - Καθιστά τη διοίκηση των πανεπιστημίων αναποτελεσματική. Η απουσία δημοκρατικής νομιμοποίησης των πανεπιστημιακών αρχών είναι σαφές ότι καθιστά προβληματική την εφαρμογή των αποφάσεών τους σε μια απαιτητική κοινότητα όπως είναι η ακαδημαϊκή.
- Ο απόλυτος έλεγχος της διοίκησης των πανεπιστημίων από ένα ολιγομελές σώμα θα ενισχύσει τη συναλλαγή, τον κομματισμό και τη διαφθορά στα πανεπιστήμια.