Στην ανάγκη ενίσχυσης των προσπαθειών για την προώθηση των ικανοτήτων ανάγνωσης στην Ευρώπη εστιάζει νέα μελέτη του δικτύου Eurydice που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην ανάγκη ενίσχυσης των προσπαθειών για την προώθηση των ικανοτήτων ανάγνωσης στην Ευρώπη εστιάζει νέα μελέτη του δικτύου Eurydice που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, ένας στους πέντε 15χρονους, αλλά και πολλοί ενήλικοι δεν μπορούν να διαβάσουν σωστά.
Με πεδίο μελέτης τα κράτη μέλη της Ε.Ε, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Τουρκία, η έρευνα αποκαλύπτει ότι ενώ οι περισσότερες από αυτές έχουν πραγματοποιήσει πρόοδο στην ανάπτυξη των πολιτικών σχετικά με τον αλφαβητισμό, συχνά υστερούν στην επικέντρωση στις ομάδες υψηλού κινδύνου.
Ως τέτοιες χαρακτηρίζονται τα αγόρια, τα παιδιά από λιγότερο ευνοημένα νοικοκυριά και τα παιδιά μεταναστών.
Οι υπουργοί Παιδείας της ΕΕ έθεσαν ως στόχο τη μείωση του ποσοστού των υστερούντων σε ικανότητες ανάγνωσης από 20% σε λιγότερο από 15% έως το 2020, ωστόσο μόνο το Βέλγιο, η Δανία, η Εσθονία , η Φινλανδία και η Πολωνία τον έχουν ήδη επιτύχει.
Επίσης σύμφωνα με τη μελέτη, μόνο οκτώ χώρες και συγκεκριμένα η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Ιρλανδία, η Μάλτα, ηΝορβηγία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, διαθέτουν στα σχολεία ειδικούς στην ανάγνωση που υποστηρίζουν δασκάλους και μαθητές.
Η έρευνα υποστηρίζει σθεναρά τη συνδυασμένη χρήση διαφόρων στρατηγικών για τη βελτίωση της κατανόησης κατά την ανάγνωση. Η μάθηση σε συνεργασία και η συζήτηση με ομότιμους εκτιμάται ότι μπορεί να βελτιώσει περαιτέρω την κατανόηση κατά την ανάγνωση και να ωφελήσει τους αδύναμους αναγνώστες.
Οι περισσότερες χώρες ωστόσο, ενώ έχουν θέσει στόχους σχετικούς με την κατανόηση κατά την ανάγνωση, συχνά υστερούν σε επαρκώς ευρείς στρατηγικές στις εθνικές κατευθυντήριες γραμμές, ιδίως στο επίπεδο της κατώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Όπως ανέφερε σε σχετικές της δηλώσεις η επίτροπος αρμόδια για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, Ανδρούλλα Βασιλείου, ο αναλφαβητισμός εκθέτει τους νέους σε κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ καθιστά δυσκολότερη την εξεύρεση εργασίας και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής τους.
Τόνισε επίσης πως από τον αναλφαβητισμό κινδυνεύουν «όλες οι ηλικίες και ιδιαίτερα τα άτομα που προέρχονται από μειονεκτούσες ομάδες».