Αμετακίνητος στις θέσεις του για το θέμα της απελευθέρωσης του επαγγέλματος των ιδιοκτητών ταξί, παρέμεινε ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Ραγκούσης, μετά και τη μαραθώνια συνεδρίαση του ΚΤΕ Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ. Σε υψηλούς τόνους η συνεδρίαση.
Αμετακίνητος στις θέσεις του για το θέμα της απελευθέρωσης του επαγγέλματος των ιδιοκτητών ταξί, παρέμεινε ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Ραγκούσης, μετά και τη μαραθώνια και κατά διαστήματα θυελλώδη συνεδρίαση του ΚΤΕ Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης οι τόνοι ανέβηκαν αρκετές φορές και οι φωνές ακούγονταν μέχρι έξω από την αίθουσα, ειδικά όταν η κ. Τόνια Αντωνίου ζητούσε μετ' επιτάσεως από τον γραμματέα της Κ.Ο. Βασίλη Έξαρχο, να καλέσει σε συνεδρίαση του ΚΤΕ και τον πρώην υπουργό Δημήτρη Ρέππα, προκειμένου να εξηγήσει γιατί επέλεξε τη ρύθμιση που δεν δέχθηκε ο κ. Ραγκούσης.
«Είμαστε στη διαδικασία συγκέντρωσης και επεξεργασίας των προτάσεων των ενδιαφερόμενων φορέων. Είμαστε έτοιμοι και σύντομα θα κάνουμε οργανωμένο διάλογο με όλους. Περιμένω και τις δικές σας προτάσεις» ανέφερε μεταξύ άλλων ο υπουργός κατά την ομιλία του στον αρμόδιο Κοινοβουλευτικό Τομέα Εργασίας του κόμματος, την ώρα που έξω από τη Βουλή είχαν συγκεντρωθεί χιλιάδες ιδιοκτήτες ταξί, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εκπεφρασμένη πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει σε πλήρη απελευθέρωση του κλάδου.
«Ο Δ. Ρέππας είναι φίλος μου»
Έχοντας δεχθεί τις έντονες επικρίσεις βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος για τους χειρισμούς του στο θέμα, ο κ. Ραγκούσης έσπευσε να διαβεβαιώσει πως δεν υπάρχει κανένα προσωπικό πρόβλημα με τον προκάτοχό του Δημήτρη Ρέππα: «Ο Δημήτρης είναι φίλος μου κι επειδή έχει γίνει πολύ σπέκουλα, πρέπει να ξεκαθαριστεί το εξής: Όπως εκείνος δεν με πίεσε να υπογράψω το ΠΔ για τα ταξί, έτσι κι εγώ δεν μπορώ να τον υποχρεώσω να εφαρμόσει την πρότασή μου για το μισθολόγιο, ή το νεό πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων». Στο σημείο αυτό επανέλαβε πως ο νόμος 3919 για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων «αποτελεί βασική κυβερνητική πολιτική και μας δεσμεύει όλους».
Στο ερώτημα γιατί δεν εφαρμόζεται ό,τι ισχύει και στην Ευρώπη, ο υπουργός επανέλαβε τη θέση του ότι «δεν υπάρχουν κανόνες που να ισχύουν ενιαία σε όλη την Ευρώπη. Κάθε χώρα διαθέτει το δικό της πλαίσιο λειτουργίας στο θέμα των ταξί».
Ο κ. Ραγκούσης επέκρινε για άλλη μία φορά τη στάση των ιδιοκτητών των ταξί: «Εγώ από την αρχή ήμουν ξεκάθαρος. Είμαι ανοιχτός στο διάλογο. Ενώ είχαμε συμφωνήσει για διάλογο, οι ιδιοκτήτες προχωρούν σε γενική συνέλευση, αποφασίζουν κλείσιμο αεροδρομίων, δρόμων, λιμανιών και αρχαιολογικών χώρων. Όταν απέναντι μας είχαν δεσμευθεί ότι θα κάνουνε διάλογο, τη στιγμή που δεν έχουν ακούσει ποιες είναι οι προτάσεις μας. Δεν μπορούν να εξηγήσουν λογικά το πώς τη μία μέρα κατέθεσαν προτάσεις και την επόμενη, χωρίς δική μας απάντηση, προχώρησαν στους αποκλεισμούς αεροδρομίων και λιμανιών με αποφάσεις που έλαβαν».
Παράλληλα έστρεψε τα βέλη του και κατά της ΝΔ: «Εδώ έχουμε δύο στρατηγικές: Από την μία βρίσκεται η ρύθμιση των κανόνων της απελευθέρωσης του επαγγέλματος, πάντα με διάλογο. Από την άλλη υπάρχει η στάση που κρατά η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία στηρίζοντας την τακτική του εκβιασμού, ζητάει να μην εφαρμοστεί ένας νόμος που το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε».
Αποχωρώντας από τη συνεδρίαση ο κ. Ραγκούσης ήταν κατηγορηματικός λέγοντας πως «δεν αλλάζει τίποτα».
Ωστόσο, σύμφωνα με ενημέρωση από τον εισηγητή του ΚΤΕ Μεταφορών Γιάννη Αμοιρίδη, ο κ. Ραγκούσης δεσμεύθηκε ενώπιον των βουλευτών του ΚΤΕ ότι δεν πρόκειται να δοθεί καμία άδεια ταξί μέχρι να ρυθμιστεί νομοθετικά το όλο θέμα. Ο ίδιος ο κ. Αμοιρίδης εκτίμησε ότι αυτό μπορεί να γίνει μέσα σε 20 ημέρες.
Ο εισηγητής του ΚΤΕ απηύθυνε, εκ μέρους των συναδέλφων του, πρόταση προς τους ιδιοκτήτες ταξί, να ζητήσουν συνάντηση και χρονοδιάγραμμα από τον κ. Ραγκούση, εκτιμώντας πως ο υπουργός Μεταφορών, «αύριο το πρωί» θα ικανοποιήσει το αίτημα. Ταυτόχρονα απηύθυνε και έκκληση να τερματιστεί η απεργία, ώστε να «ελευθερωθεί η χώρα».
Σε δηλώσεις της στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega, η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σοφία Γιαννακά χαρακτήρισε δύσκολη τη συνεδρίαση του ΚΤΕ, επισημαίνοντας πως ο κ. Ραγκούσης «δεν φάνηκε διατεθειμένος να δώσει εδώ και τώρα μία λυση, δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα ούτε κατεύθυνση, δεν άνοιξε τα χαρτιά του».
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, από τους βουλευτές πήρα το λόγο, ο κ. Μιχάλης Τζελέπης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η αμφισβήτηση της συμφωνίας του πρώην υπουργού Δ. Ρέππα με τους αυτοκινητιστές δημιουργεί πολιτικό θέμα εμπιστοσύνης στις πολιτικές συμφωνίες της κυβέρνησης. Επίσης, υποστήριξε ότι κοινωνικά δίκαιο είναι η ισχύς των ίδιων μέτρων και σταθμών για όλες τις επαγγελματικές ομάδες, προσθέτοντας ότι δεν πρέπει να ισχύουν άλλα μέτρα για τους φαρμακοποιούς, συμβολαιογράφους και δικηγόρους, που η απελευθέρωση του επαγγέλματός τους έγινε με πληθυσμιακά κριτήρια, και άλλα μέτρα για τους αυτοκινητιστές ταξί. Απευθυνόμενος στον κ. Ραγκούση του είπε ότι έπρεπε να προλάβει την πυροδότηση ακραίων αντιδράσεων στην συγκυρία αυτή, λόγω του τουρισμού.
Ενιαία αντιμετώπιση όλων των επαγγελμάτων ζήτησε και ο Μιχάλης Κατρίνης σημειώνοντας ότι ο νόμος για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων προβλέπει και εξαιρέσεις.
Την άμεση σύγκληση της Κυβερνητικής Επιτροπής ώστε να αποφασίσει η κυβέρνηση για το ζήτημα αυτό ζήτησε ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος.
Την ύπαρξη μεγάλου πολιτικού προβλήματος διαπίστωσε ο Νίκος Σαλαγιάννης, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση άνοιξε μέτωπο χωρίς να έχει θέση ενώ πρόσθεσε ότι το «άδειασμα» μεταξύ υπουργών χαλάει την εικόνα συνοχής της κυβέρνησης.
Απελευθέρωση με πληθυσμιακά και πανευρωπαϊκά κριτήρια ζήτησε ο Δημήτρης Κουσελάς.
Να τεθεί τέρμα στις προσωπικές στρατηγικές, ζήτησε η Τόνια Αντωνίου, ενώ εκτίμησε ότι η δήλωση του κ. Ραγκούση περί αυτορύθμισης της αγοράς «άρχισε το έργο».
Τη λήψη από μέρους του κ. Ραγκούση νομοθετικής πρωτοβουλίας ώστε να εκτονωθεί η κατάσταση και να σταματήσει η απεργία και στη συνέχεια να γίνει διάλογος με πλαίσιο που θα θέσει το υπουργείο ζήτησε ο Βασίλης Κεγκέρογλου
«Έχουμε καταρρακωθεί ως Κοινοβουλευτική Ομάδα, πρέπει να βάλουμε πάτο στο βαρέλι», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Βούρος.
Από την στιγμή που το Προεδρικό Διάταγμα δεν ήταν έτοιμο στις 2 Ιουλίου υπάρχει νομικό κενό και ως εκ τούτου το ζήτημα λύνεται με καινούργιο συμπληρωματικό νόμο, είπε ο Χρήστος Μαγκούφης, προτείνοντας διάλογο και διαβούλευση που θα καταλήξει σε καινούργιο νόμο. Ο ίδιος βουλευτής πρότεινε οι νέες άδειες να έχουν ισχύ 40 ετών και μετά να επιστρέφονται στο κράτος, ενώ για τις παλιές πρότεινε να υπάρχει η δυνατότητα μεταβίβασής τους στα παιδιά των αυτοκινητιστών άπαξ και με διάρκεια 40 ετών.
«Προσωρινή ανακωχή» πρότεινε από την μεριά της η Αννα Νταλάρα, ώστε να δοθεί χρόνος εκατέρωθεν για την υποβολή και μελέτη προτάσεων και αντιπροτάσεων. Επισήμανε επίσης ότι η απόλυτη απελευθέρωση χωρίς μεταβατικές διατάξεις ίσως δημιουργήσει προβλήματα και πρόσθεσε ότι πρέπει να τεθούν κριτήρια καθώς ελλοχεύει το ενδεχόμενο δημιουργίας καρτέλ.
Σημάδια εκτόνωσης;
Σε ό,τι αφορά τους απεργούς, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος ενημερώνοντας τους συγκεντρωμένους διαπίστωσε «θετικό κλίμα» στη διάρκεια των συναντήσεων, που όπως ανέφερε, είχε το απόγευμα με κορυφαία κυβερνητικά στελέχη στη Βουλή, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχουν περιθώρια εκτόνωσης της έντασης. Όμως, τόνισε «δεν μας αρκεί αυτό. Θέλουμε γραπτές διαβεβαιώσεις και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του διαλόγου».
Ο κ. Λυμπερόπουλος κάλεσε τους αυτοκινητιστές της επαρχίας να επιστρέψουν την Τετάρτη στις θέσεις τους, ώστε να μη δοθεί η εντύπωση χαλάρωσης των κινητοποιήσεων.
Αντίθετα άλλοι συνάδελφοί του φέρονται αποφασισμένοι να τραβήξουν το σκοινί της αντιπαράθεσης στα άκρα, προαναγγέλλοντας «ανεξέλεγκτες καταστάσεις και αναρχία» σε περίπτωση που ο κ. Ραγκούσης δεν πάρει πίσω τις προτάσεις του και διατύπωσαν θέσεις του τύπου «από αύριο θα δει η κυβέρνηση ποιοι πραγματικά είμαστε».
ΝΔ: Αιχμάλωτος στις προσωπικές βεντέτες υπουργών ο Πρωθυπουργός
Η ΝΔ πάντως διά του εκπροσώπου της Γιάννη Μιχελάκη επιτέθηκε και πάλι στην κυβέρνηση και προσωπικά στον Πρωθυπουργό: «Το γεγονός ότι στο (σ.σ. χθεσινό) Υπουργικό Συμβούλιο, δεν ελήφθη καμία απόφαση για το θέμα των ταξί δείχνει μια κυβέρνηση ανήμπορη να ανταποκριθεί στις περιστάσεις. Και έναν πρωθυπουργό που, αιχμάλωτος στις προσωπικές βεντέτες των υπουργών του, παριστάνει τον Πόντιο Πιλάτο. Είναι, όμως, ο ίδιος που ενέκρινε, στην αρχή, τη ρύθμιση Ρέππα. Είναι ο ίδιος που ενέκρινε, στη συνέχεια, την ακύρωσή της από τον κ. Ραγκούση. Είναι ο ίδιος που άδειασε, χθες, με δήλωση του εκπροσώπου του, τον κ. Ραγκούση. Και είναι ο ίδιος που παριστάνει, σήμερα, τον ανεύθυνο παρατηρητή. Αδιαφορώντας για τις συνέπειες που προκαλεί η ασυνέπεια και η αλλοπρόσαλλη στάση της κυβέρνησής του στην Οικονομία, την κοινωνία και τον τουρισμό μας».