Κόσμος
Δευτέρα, 05 Σεπτεμβρίου 2011 10:39

Κίνα: «Φόρος μποτιλιαρίσματος» για περιορισμό της ρύπανσης

Στην επιβολή ειδικού «φόρου κυκλοφοριακής συμφόρησης» προορίζονται οι αρχές του Πεκίνου σε μια προσπάθεια να βάλουν τέλος στα παροιμιώδη μποτιλιαρίσματα και να περιορίσουν το νέφος που αμαυρώνει τη φήμη και κυρίως την ατμόσφαιρα της κινεζικής πρωτεύουσας.

Στην επιβολή ειδικού «φόρου κυκλοφοριακής συμφόρησης» προορίζονται οι αρχές του Πεκίνου σε μια προσπάθεια να βάλουν τέλος στα παροιμιώδη μποτιλιαρίσματα και να περιορίσουν το νέφος που αμαυρώνει τη φήμη και κυρίως την ατμόσφαιρα της κινεζικής πρωτεύουσας.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του κινεζικού Τύπου, οι φόροι θα επιβληθούν στους οδηγούς ΙΧ που χρησιμοποιούν συγκεκριμένους δρόμους, όμως δεν διευκρινίζεται πώς θα γίνει κάτι τέτοιο, εάν δηλαδή ο φόρος θα εισαχθεί με τη μορφή διοδίων, κάποιας ειδικής κάρτας ή ακόμη και προστίμου. Στόχος του μέτρου πάντως είναι να ενθαρρύνει τους κατοίκους του Πεκίνου να χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

«Έως το 2015, στόχος μας είναι τα μέσα μεταφοράς να διαχειρίζονται το 50% της κίνησης μέσα στον 5ο περιφερειακό δακτύλιο, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 10% σε σχέση με το 2010», διευκρίνισε ο Ουανγκ Γινγκτζιάν, αρμόδιος αξιωματούχος της δημοτικής αρχής.

Στο πακέτο μέτρων περιλαμβάνονται κίνητρα για την αγορά υβριδικών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως η εγκατάσταση νέων σταθμών φόρτισης. Άγνωστο παραμένει ωστόσο εάν οι αρχές σκοπεύουν να δελεάσουν τους οδηγούς και με οικονομικά κίνητρα.

Το Πεκίνο έχει ήδη λάβει μέτρα για τον περιορισμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2008, εισήγαγε μέτρο ρύθμισης της κυκλοφορίας τύπου δακτυλίου, με βάση τον αριθμό των πινακίδων, αύξησε τα τιμολόγια στάθμευσης, κατασκεύασε νέους σταθμούς μετρό κ.ο.κ. Από τον περασμένο Ιανουάριο επέβαλε πλαφόν στις άδειες κυκλοφορίας που εκδίδονται ανά μήνα. Ιδιαίτερα το τελευταίο μέτρο ωστόσο όχι μόνο δεν έφερε αποτέλεσμα, αντιθέτως εξαγρίωσε όσους περίμεναν υπομονετικά να αγοράσουν αυτοκίνητο.

Τι θα πρέπει λοιπόν να κάνει η κινεζική πρωτεύουσα για να αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα που επιτείνεται χρόνο με το χρόνο; «Ούτε οι περιορισμοί ούτε οι φόροι μπορούν να βάλουν τέλος στα μποτιλιαρίσματα, γιατί δεν αντιμετωπίζουν την ουσία του προβλήματος», λέει ο Ζανγκ Τσανγκίνγκ, ειδικός σε θέματα νομοθεσίας οδικής κυκλοφορίας. Όπως λέει, η μοναδική βιώσιμη λύση θα είναι η επέκταση των δρόμων και οι επενδύσεις στα μέσα μεταφοράς.

Από το 2009, η Κίνα έχει «εκθρονίσει» τις ΗΠΑ ως η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων – μια πρωτιά που οι οδηγοί σε πολλές κινεζικές μεγαλουπόλεις ευχαρίστως θα αντάλλασσαν για άδειους δρόμους. Αρκεί να αναφερθεί ότι μέσα στους επόμενους μήνες, τα οχήματα που κυκλοφορούν στο Πεκίνο αναμένεται να ξεπεράσουν τα επτά εκατομμύρια.