Πολιτιστικά
Τρίτη, 08 Νοεμβρίου 2011 14:15

Μ. Φαραντούρη: Η μουσική μας, δείχνει την παγκόσμια διάστασή της

Η Μαρία Φαραντούρη ξανασυναντά τον «πατέρα της World Music Scene», τον σαξοφωνίστα της τζαζ Charles Lloyd, την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η Μαρία Φαραντούρη ξανασυναντά τον «πατέρα της World Music Scene», τον σαξοφωνίστα της τζαζ Charles Lloyd, την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η συναυλία αποτελεί αποκορύφωμα της γνωριμίας τους, που το περασμένο καλοκαίρι στο Ηρώδειο οδήγησε στην παρουσίαση ενός μοναδικού «Athens Concert». Πρόκειται για ένα σπάνιο «μουσικό συμπόσιο» στη διάρκεια του οποίου -οι δυο τους μαζί με τρεις ακόμη δεξιοτέχνες του «Charles Lloyd quartet» καθώς τους Έλληνες μουσικούς Τάκη Φαραζή και τον Σωκράτη Σινόπουλο- «μπόλιασαν» την ελληνική μουσική παράδοση με την τζαζ μετουσιώνοντάς την σ’ ένα πρωτόγνωρο άκουσμα.

Τα τραγούδια του Lloyd συνυφαίνονται μ’ έναν μοναδικό τρόπο με ελληνικά τραγούδια -από τον πρωτοχριστιανικό ύμνο του τρίτου αιώνα μέχρι τα πεντατονικά μοιρολόγια της Ηπείρου, τις αιγαιοπελαγίτικες μελωδίες και τα τραγούδια του Πόντου- υπογραμμίζοντας την ουσιαστική, εσωτερική ενότητα των διαφορετικών μουσικών ιδιωμάτων.

Αυτή η συνάντηση ήχων, εποχών, πολιτισμών και ανθρώπων κυριάρχησε στην κουβέντα που είχαμε με την μεγάλη Ελληνίδα ερμηνεύτρια.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τον Lloyd;

«Αγαθή τύχη! Και μεγάλη χαρά και τιμή να τραγουδώ με έναν ζωντανό θρύλο της τζαζ. Γνωριστήκαμε πριν μερικά χρόνια στο πανεπιστήμιο της Santa Barbara στην Καλιφόρνια, όπου έδινα ένα κοντσέρτο, και από τότε δημιουργήθηκε μεταξύ μας μια βαθιά, αληθινή φιλία. Η προσωπικότητα και το πνεύμα του μου έδωσαν έμπνευση για νέες μουσικές προκλήσεις. Το «Athens Concert» ήταν επιστέγασμα αυτής της συνεργασίας. Αυτό το έργο θα ακουστεί στο Mέγαρο Mουσικής Μουσικής στις 9 Νοεμβρίου με τον Charles Lloyd και το περίφημο κουαρτέτο του, Jason Moran, Eric Harland, Reuben Rogers».

Ποιο είναι το κοινό σας όνειρο;

«Το άνοιγμα, για πρώτη φορά, μιας γέφυρας μεταξύ της τζαζ μουσικής και του ελληνικού σύγχρονου και παραδοσιακού τραγουδιού. Και χαίρομαι, ιδιαιτέρως, που το αποτέλεσμα αυτό κυκλοφορεί από την ECM σ’ όλο τον κόσμο με εξαιρετική αποδοχή, που μας δίνει τη δυνατότητα να οργανώσουμε συναυλίες, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, την άνοιξη του 2012».

Τι περιλαμβάνει αυτή η ηχογράφηση;

«Η ηχογράφηση του κοντσέρτου στο Ηρώδειο περιέχει 3 τραγούδια μπαλάντες του Lloyd, 3 τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη με προεξάρχον το «Κράτησα τη ζωή μου», το «Ταξίδι στα Κύθηρα» της Ελένης Καραΐνδρου και ένα υπέροχο νανούρισμα του Νίκου Κηπουργού. Περιέχει, επίσης, μερικά από τα σπουδαιότερα τραγούδια της παράδοσής μας -από ηπειρώτικα, νησιώτικα, ποντιακά και άλλα- που αριστοτεχνικά συνέδεσε με την τζαζ ο Τάκης Φαραζής».

Ποιος είναι ο βασικός θεματικός ιστός της;

«Όλα τα παραδοσιακά τραγούδια που συγκροτούν την «Ελληνική σουίτα» συναντούν την αστείρευτη θεματολογία της Ελληνικής ψυχής. Την ξενιτιά, τον έρωτα, δηλαδή τη φυγή, πάντα μέσα από μια ηρωική στάση απέναντι στο απροσδόκητο της μοίρας.

Επίσης, η ποίηση του Σεφέρη στο «Kράτησα τη ζωή» μου, οι εξαίρετοι στίχοι της Νικολακοπούλου και της Αγαθής Δημητρούκα».

Ποια νέα δεδομένα θέτει στη διαπολιτισμική καλλιτεχνική δημιουργία;

«Ανοίγει ένα νέο δρόμο, που δίνει δυνατότητα για νέες δημιουργίες. Ζούμε στην εποχή των ανοιχτών συνόρων και της παγκοσμιοποίησης και στις τέχνες, και ιδιαίτερα στη μουσική, και μάλιστα σε μια εποχή δύσκολη. Η μουσική μας -όπως και ο πολιτισμός μας- δείχνει την παγκόσμια διάστασή της».

Ο Μιτεράν έγραψε για σας: «η Μαρία είναι σαν την ίδια την Ελλάδα: δυνατή, αγνή και άγρυπνη». Είναι έτσι η σημερινή Ελλάδα;

«Το είπε τον καιρό της δικτατορίας, όταν με άκουσε να τραγουδώ στο Παρίσι, και φαντάζομαι ότι εννοούσε την αιώνια διαχρονική Ελλάδα. Σήμερα, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τη χώρα μας, αλλά ελπίζω να ξαναβρούμε την περπατησιά μας. Δεν αξίζει στην Ελλάδα να είναι το μαύρο πρόβατο».

Η ασθένεια του πολιτικού μας συστήματος είναι ανίατη; Αν όχι, ποιο είναι το φάρμακο;

«Ανίατο δεν είναι τίποτα στη πολιτική, αρκεί να ξεπεράσουμε τα αμαρτήματα χρόνων, ν’ αλλάξουμε όλοι μυαλά -και πρώτοι απ’ όλους οι πολιτικοί-, και να ζούμε με αξίες και κανόνες. Να μην το παίζουμε πιο έξυπνοι και πιο καταφερτζήδες από τους άλλους, γιατί έρχεται η στιγμή της αλήθειας. Σήμερα πάντως, είναι άδικο οι πιο αδύναμοι της κοινωνίας να πληρώνουν την κρίση».

Ποιες είναι οι μαύρες σελίδες της ιστορίας μας;

«Προτιμώ να σκέφτομαι τα θετικά του Ελληνισμού και ότι προσέφερε στην ιστορία του πολιτισμού και της σκέψης σ’ όλο το κόσμο. Και δεν μιλώ μόνο για την αρχαία Ελλάδα που είναι η βάση της εξέλιξης, της Δημοκρατίας της φιλοσοφίας και των τεχνών, αλλά μιλώ και για άλλες περιόδους της ιστορίας μας όταν οι Έλληνες διακρίθηκαν τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό. Όσο για τις μαύρες σελίδες, για μένα οι χειρότερες είναι εκείνες των εμφυλίων πολέμων και των διχασμών, οι οποίες πάση θυσία δεν πρέπει να υπάρξουν ποτέ ξανά».

Πότε άνθισε τελευταία ένα όμορφο λουλούδι στους «παραδείσιους κήπους της καρδιάς σας»;

«Ανθίζει πάντα, όταν βλέπω το καθαρό πρόσωπο και το χαμόγελο των νέων παιδιών που έρχονται στις συναυλίες μου. Τότε χαίρομαι πολύ».

Πληροφορίες: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, ώρα: 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 8 (Φοιτητικά), 14, 25, 35, και 50, ευρώ.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ