Αθλητικά
Παρασκευή, 02 Δεκεμβρίου 2011 23:30

Formula 1: Εκτός FOTA Ferrari και Red Bull

Δυσοίωνο φαντάζει το μέλλον της FOTA, η οποία αρχίζει να αποδυναμώνεται μετά την αποχώρηση των Ferrari και Red Bull, αντίστοιχα.

Η μη εξεύρεση λύσης και οι διαφωνίες των ομάδων της Ενωσης πάνω στη Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών (RRA) ώθησε και τις δύο ομάδες στην απόφαση να πάψουν να είναι μέλη της. Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουν γίνει αρκετές συναντήσεις κατά την διάρκεια της χρονιάς με τις ομάδες να αδυνατούν να έρθουν σε μια συμφωνία. Αποκορύφωμα ήταν η τελευταία συνάντηση στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας όπου αποφασίστηκε να μην τεθεί το ζήτημα αυτό σε ψήφηση προς το παρόν, αφού δεν υπάρχει σύμπνοια απόψεων και να τεθεί εκτός FOTA, προς το παρόν.

Το αδιέξοδο που υπάρχει στις τάξεις της Ένωσης ήταν και η αιτία που οδήγησε τη Ferrari τουλάχιστον, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία του Μαρανέλο, στην απόφαση φυγής από τη FOTA. Η Red Bull από την άλλη πλευρά δεν διασαφήνισε τους λόγους που την οδήγησαν σε αυτή της τη στάση άλλα τόνισε πως θα «παραμείνει πιστή στην εξεύρεση λύσης σχετικά με τον περιορισμό δαπανών στη Formula 1».

Σύμφωνα, βέβαια με το καταστατικό της FOTA και οι δύο ομάδες θα πρέπει να δώσουν δίμηνη προειδοποίηση στην Ένωση πριν αποχωρίσουν, κάτι που σημαίνει ότι επίσημα δεν θα είναι μέλη της από τον Φεβρουάριο του 2012, αν βέβαια, εξακολουθούν να έχουν την ίδια άποψη.

Οπως αποκαλύπτει το Autosport και οι δύο στις αρχές τις εβδομάδας είχαν στείλει στην Ενωση σχετική επιστολή στην οποία ανέφεραν την πρόθεσή τους να αποχωρίσουν.

Αυτό ανέφερε και ο εκπρόσωπος της Ενωσης, χωρίς όμως αρχικά να αποκαλύψει την ταυτότητα των ομάδων. Στη συνέχεια, τόσο η Ferrari όσο και η Red Bull με ανακοινώσεις που εξέδωσαν, επιβεβαίωσαν ότι πρόκειται για αυτές.

Τα πρώτα δείγματα είχαν διαφανεί εδώ και καιρό, όσο δεν λύνονταν το θέμα του δίκαιου και διαφανούς ελέγχου του κόστους υπό τη Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών. Στο περιθώριο του GP της Κορέας ο Στέφανο Ντομενικάλι είχε αμφισβητήσει το ρόλο της Ενωσης, κάνοντας λόγο για δυσπιστία. «Εάν αυτή η δυσπιστία φανερωθεί από τη δραστηριότητα της FOTA, τότε ποιο είναι το μέλλον της Ενωσης; Γνωρίζουμε το λόγο που ξεκίνησε η FOTA και τώρα πρέπει να καταλάβουμε εάν εξακολουθεί να είναι απαραίτητη. Ποιο θα είναι το αντικείμενο της στο μέλλον, εάν υπάρχει μέλλον για την Ενωση. Θα πρέπει να το κάνουμε αυτό με πολύ εποικοδομητικό τρόπο, πολύ ανοιχτό τρόπο. Αυτή κατά την γνώμη μου θα πρέπει να είναι η συζήτηση που θα είναι η σημαντικότερη τις επόμενες εβδομάδες», είχε δηλώσει ο Ντομενικάλι, φωτογραφίζοντας τη στάση της Ferrari. Αλλωστε, για την Scuderia, η επίτευξη κοινώς αποδεκτής λύσης στη Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών ήταν το κλειδί για το μέλλον της Ενωσης.

Από την πλευρά της Red Bull, ο Κρίστιαν Χόρνερ είχε αναφέρει στον αγώνα της Νότιας Κορέας ότι η FOTA βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. «Νομίζω ότι η Ενωση έχει φτάσει σε ένα σταυροδρόμι, όπως χρειάζεται να ασχοληθεί με θέματα-«κλειδιά» πηγαίνοντας μπροστά, διαφορετικά θα σταματήσουμε. Είναι τόσο απλό. Οι βασικοί όροι της Συμφωνίας Ομονοίας και η κατεύθυνση που θα έχει και κατά κύρια βάση η Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών. Αν δε μπορούμε να βρούμε μια λύση στις τάξεις της FOTA πάνω σε αυτό, τότε ποιός είναι ο σκοπός της Ενωσης;», είχε διερωτηθεί τότε ο Κρίστιαν Χόρνερ, για να έρθει σήμερα η απόφαση παραίτησης από την Ενωση.

Η Ferrari στην ανακοίνωση που εξέδωσε, δικαιολογώντας τη στάση της, θεωρεί ότι η FOTA έχει πλέον κάνει την πορεία της και ότι για την Ιταλική εταιρεία ήταν μια πολύ δύσκολη απόφαση.

«Ηταν μια δύσκολη απόφαση και έγινε μετά από πολύ σκέψη. Πάρθηκε απρόθυμα μετά από ανάλυση της τρέχουσας κατάστασης και το αδιέξοδο στη συζήτηση μερικών θεμάτων που αποτελούσαν τον πυρήνα του γιατί δημιουργήθηκε η Ενωση, με τη Ferrari και τον Λούκα ντι Μοντετζέμολο πραγματικά να είναι ο κύριος υποκινητής και υποστηρικτής ιδεών.

Δεν είναι τυχαίο που ο πρόεδρος της εταιρείας του Μαρανέλο διατηρούσε την ίδια θέση και αξίωμα στη FOTA μέχρι το τέλος του 2009.

Κατά την διάρκεια αυτών των ετών, κάποια από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της Ενωσης βρήκαν λύση από κοινού με την FIA, εστιάζοντας στη μείωση του κόστους, το οποίο ήταν σημαντικό όφελος για όλους, τις μεγάλες και τις μικρές ομάδες.

Η Ferrari ήταν πάντα στην πρώτη γραμμή σε αυτό το θέμα, ακόμη και πριν τη δημιουργία της FOTA και προτίθεται να συνεχίσει στον ίδιο δρόμο για να εξασφαλίσει την μακροχρόνια ανάπτυξη του αθλήματος. Τώρα, ωστόσο, είναι αναγκαίο να βρεθεί νέα ώθηση για να προχωρήσουμε, επειδή η FOTA έχει ολοκληρώσει πλέον τον δρόμο της, παρά την εξαιρετική δουλειά του τρέχοντος προέδρου, Μάρτιν Γουίτμαρς, στην προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας μεταξύ πολλών θέσεων για το κοινό καλό.

Η Ferrari θα εξακολουθήσει να εργάζεται μαζί με άλλες ομάδες για να κάνει την τρέχουσα Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών που στοχεύει στη μείωση του κόστους, πιο αποτελεσματική, να την τροποποιήσει κάνοντας την πιο αυστηρή σε τομείς-«κλειδιά» όπως η αεροδυναμική, να επαναζυγίσεις κάποιους τομείς όπως οι δοκιμές και να την επεκτείνει σε άλλους που μέχρι στιγμής δεν καλύπτονται όπως οι κινητήρες.

Η Formula 1, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, περνάει μια εύθραυστη περίοδο. H Ferrari θέλει να συνεργαστεί με όλες τις πλευρές για το μέλλον του αθλήματος που εκφράζει το υψηλότερο επίπεδο τεχνολογίας στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Πρέπει να επιστρέψουμε στην κατάσταση όπου η Formula 1 είναι το καλύτερο πεδίο δοκιμών για ανεπτυγμένη τεχνολογική έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας μπορούν να μεταφερθούν στα αυτοκίνητα Granturismo.

Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό το άθλημα πρέπει να γίνει πιο φιλικό προς τον κόσμο και πιο προσβάσιμο. Δε μπορεί επίσης να είναι το μοναδικό επαγγελματικό άθλημα όπου πρακτικά είναι αδύνατον να κάνεις προπόνηση: οι ημέρες δοκιμών θα πρέπει να αυξηθούν για να μπορούν οι ομάδες και οι οδηγοί, κυρίως οι νέοι που στερούνται εμπειρίας, να είναι ικανοποιητικά προετοιμασμένοι. Ετσι θα τους δοθούν ευκαιρίες να έρθουν σε επαφή με θεατές και χορηγούς», αυτά αναφέρει η Ferrari στη σημερινή ανακοίνωσή της.

Σύμφωνα με το Autosport οι τέσσερις «μεγάλες» ομάδες της Formula 1, Ferrari, McLaren, Mercedes GP και Red Bull αναμένεται να συναντηθούν μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο σε μια προσπάθεια να λύσουν τις διαφορές του και να έλθουν σε συμφωνία πάνω στη Συμφωνία Περιορισμού Δαπανών.

Οπως και έχει οι πρώτες σοβαρές ρωγμές στα θεμέλια της FOTA ξεκίνησαν και ίσως να αποβούν μοιραίες για την επιβίωση της.