Πολιτιστικά
Παρασκευή, 19 Φεβρουαρίου 2010 18:51

Οι κινηματογραφικές ταινίες της εβδομάδας

«Μαξ και Μαίρη»

Φιλία εξ αποστάσεως

Ο βραβευμένος με Όσκαρ, σκηνοθέτης και σεναριογράφος ¶νταμ Έλιοτ υπογράφει το ρομαντικό “claymation” (animation από πηλό) «Μαίρη και Μαξ». Η ταινία περιγράφει τη σχέση δύο φίλων που αλληλογραφούν μεταξύ τους επί είκοσι χρόνια.

«Μαξ και Μαίρη»

Φιλία εξ αποστάσεως

Ο βραβευμένος με Όσκαρ, σκηνοθέτης και σεναριογράφος ¶νταμ Έλιοτ υπογράφει το ρομαντικό “claymation” (animation από πηλό) «Μαίρη και Μαξ». Η ταινία περιγράφει τη σχέση δύο φίλων που αλληλογραφούν μεταξύ τους επί είκοσι χρόνια. Η οκτάχρονη Μαίρη, είναι ένα παραμελημένο παιδί που μεγαλώνει στα προάστια της Μελβούρνης, στην Αυστραλία μαζί με την αλκοολική μητέρα της. Ο φίλος της, ο παχύσαρκος 44χρονος Μαξ Χόροβιτς, πάσχει από το σύνδρομο Asperger αλλά έχει όλες τις συνήθειες ενός τυπικού Νεϋορκέζου: κάνει ψυχανάλυση, συμμετέχει στις συναντήσεις των Ανώνυμων Φαγάδων κι έχει εθισμό στη σοκολάτα και τα hot dog. Παρότι η Μαίρη και ο Μαξ ζουν σε διαφορετικές ηπείρους, αναπτύσσουν μια ασυνήθιστη φιλία, ανταλλάσσοντας συνταγές μαγειρικής, όνειρα και μυστικά. Από τις πιο αστείες φιγούρες, ο γείτονας της Μαίρης και κρυφός της έρωτας, ο Ντέμιαν Παπαδόπουλος, ελληνικής καταγωγής. Ο αυστραλός σκηνοθέτης θίγει με χιούμορ και τρυφερότητα δύσκολα θέματα: τον αυτισμό, τον αλκοολισμό, τη μοναξιά, τη κλεπτομανία αλλά και τις θρησκευτικές διαφορές. Όπως είχε κάνει και με την προηγούμενη, βραβευμένη ταινία του «Ηarvie Krumpet», ο Έλιοτ αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες «συνηθισμένων» ανθρώπων, διερευνώντας ταυτόχρονα τα όρια της αποδοχής και της περιθωριοποίησης. Η κοινή θεματική των έργων του σχετίζεται με τις εμπειρίες του όπως έχει δηλώσει σε συνεντεύξεις του. Ο Έλιοτ υπήρξε εξίσου ντροπαλός με τους ήρωες του ενώ κληρονόμησε από τη μητέρα του το ψυχολογικό τρέμουλο που σφράγισε το καλλιτεχνικό του στυλ. Η ταινία «Μαξ και Μαίρη» είχε ανοίξει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance το 2009. Τους ήρωες ζωντανεύουν με τη φωνή τους, οι Τόνι Κολέρ, Φίλιπ Σέιμουρ Χόφαμν, Έρικ Μπάνα, Μπάρι Χάμφρις.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Οντεόν.

«Ένας άνδρας μόνος»

Τομ Φορντ: από τη μόδα στη μεγάλη οθόνη

Ο διάσημος σχεδιαστής μόδας Τομ Φορντ, εισέρχεται δυναμικά στην 7η Τέχνη, μεταφέροντας στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Κρίστοφερ Ίσεργουντ «Ένας άνδρας μόνος» που προκάλεσε αίσθηση τη δεκαετία του ΄60. Η πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια του Φορντ, στέφθηκε με επιτυχία: η ταινία «Ένας άνδρας μόνος» συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας και ο πρωταγωνιστής Κόλιν Φερθ, τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα ανδρικού ρόλου. Η ιστορία διαδραματίζεται στο Λος ¶ντζελες, με φόντο το αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, όταν η κρίση των πυραύλων της Κούβας έριχνε βαριά σκιά στην αμερικανική κοινωνία. Παρακολουθούμε το κρίσιμο 24ωρο του Τζορτζ Φάλκονερ, ενός 52χρονου Βρετανού καθηγητή κολλεγίου, ο οποίος προσπαθεί να βρει ένα λόγο για να ζήσει μετά το χαμό του αγαπημένου του συντρόφου του Τζιμ (Μάθιου Γκουντ) σε τροχαίο ατύχημα. Με συνεχόμενα φλας μπακ, ξετυλίγεται το ευτυχισμένο παρελθόν του Φάλκονερ, πλημμυρισμένο με λαμπερά χρώματα. Αντίθετα, το παρόν του πένθους και της απώλειας σκιαγραφείται με μελαγχολικές πινελιές. Ο Τομ Φορντ, «βλέπει» τη ζωή του Τζορτζ Φάλκονερ αλλά και τις αξίες της αμερικανικής κοινωνίας, μέσα από ένα ασπρόμαυρο πρίσμα. Ο Τζορτζ παραμένει κολλημένος στο παρελθόν και η αυτοκτονία φαντάζει ελκυστική διέξοδος. Προσπαθεί λοιπόν να κλείσει οριστικά όλες τις εκκρεμότητες και εμείς παρακολουθούμε, τις συμπτώσεις και τις συναντήσεις, που σημαδεύουν την τελευταία του μέρα. Τον Τζορτζ παρηγορεί η στενή του φίλη Τσάρλι (Τζουλιάν Μουρ), η οποία βιώνει κι η ίδια μια υπαρξιακή κρίση, καθώς στα 48 της χρόνια φοβάται να αντιμετωπίσει το αβέβαιο μέλλον και να παραδεχτεί τα αισθήματά της. Σημαντικό ρόλο παίζει και ο νεαρός μαθητής του Τζορτζ, ο Κένι (Νίκολας Χουλτ), καθώς ανακαλύπτει σταδιακά την ερωτική του ταυτότητα και μοιάζει να βρίσκει στο πρόσωπο του καθηγητή του, τον απόλυτο έρωτα.

Ο Τομ Φορντ έχει δηλώσει σε συνεντεύξεις του πως ταυτίστηκε με τον Τζορτζ Φάλκονερ, σε ένα μεταίχμιο της ζωής του. Διάβασε το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κρίστοφερ Ίσεργουντ σε ηλικία 20 ετών, όταν ζούσε ως ηθοποιός στο Λος ¶ντζελες και δεν τον είχε κερδίσει ακόμη η λαμπερή βιομηχανία της μόδας. Όταν απέκτησε τα δικαιώματα του βιβλίου προσπάθησε ανεπιτυχώς να βρει κάποιο σενάριο, αλλά οι περισσότερες προτάσεις του φαίνονταν επιφανειακές και ανούσιες. Αποφάσισε λοιπόν να γράψει ο ίδιος την ιστορία από την αρχή, προσθέτοντας την προσωπική του σφραγίδα. Το βιβλίο του Ίσεργουντ, κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια σε μετάφραση του Λουκά Θεοδωρακόπουλου, ενώ η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village Films.

«Στην άκρη του νήματος»

Η επιστροφή του Μελ Γκίμπσον

Η ταινία «Στην άκρη του νήματος» είναι ριμέικ της ομώνυμης τηλεοπτικής σειράς του ΒΒC, που είχε γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στα μέσα της δεκαετίας του Ά80 κι είχε τιμηθεί με το βραβείο BAFTA. Το σενάριο της σειράς αντανακλούσε τις ανησυχίες της κοινής γνώμης για τη διαχείριση της πυρηνικής ενέργειας. Ο Μελ Γκίμπσον, επέλεξε ένα θρίλερ με πολιτικές προεκτάσεις για να επιστρέψει στη μεγάλη οθόνη, μετά από οκτώ χρόνια απουσίας και αρνητικής δημοσιότητας. Ο διάσημος ηθοποιός ερμηνεύει τον Τόμας Κρέιβεν, βετεράνο του αστυνομικού τμήματος ανθρωποκτονιών στη Βοστώνη, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με την ξαφνική δολοφονία της κόρης του Έμμα (Μπογιάνα Νοβάκοβιτς). Αρχικά οι υποψίες για την εν ψυχρώ εκτέλεση της νεαρής κοπέλας στρέφονται προς τους ενδεχόμενους εχθρούς του Κρέιβεν, καθώς όλοι υποθέτουν ότι στην πραγματικότητα αυτός ήταν ο στόχος της επίθεσης. Ο πατέρας, προσπαθεί να βρει τις δικές του απαντήσεις και η παράλληλη έρευνά του καταλήγει στην αποκάλυψη ενός πολιτικού σκανδάλου. Οι κυβερνητικές διασυνδέσεις της εταιρείας, όπου εργαζόταν η Έμμα, οδηγούν τον ήρωα στα ίχνη του αινιγματικού κυβερνητικού αξιωματούχου Ντάριους Τζέντμπεργκ (Ρέι Γουίνστοουν). Κι ενώ τα αποδεικτικά στοιχεία για τη δολοφονία της κοπέλας εξαφανίζονται μυστηριωδώς, ο Κρέιβεν, προσπαθεί να ξεπεράσει την απώλεια της μοναχοκόρης του, αναλαμβάνοντας το ρόλο του τιμωρού-εκδικητή. Το φάντασμα της Έμμα εμφανίζεται σε διαφορετικές ηλικίες και στοιχειώνει τη μοναχική αναζήτηση του κεντρικού ήρωα. Θεωρίες συνομωσίας, κυβερνητικά σκάνδαλα και εντυπωσιακές σκηνές καταδίωξης, συνθέτουν την ταινία που σκηνοθέτησε ο Μάρτιν Κάμπελ («Casino Royal»). Την παραγωγή της ταινίας ανέλαβε ο βραβευμένος με Όσκαρ Γκράχαμ Κινγκ («The Departed») και ο συνεργάτης του, Τιμ Χέντιγκτον («The Young Victoria”), μαζί με τον Μάικ Γουέαρινγκ, παραγωγό της αρχικής μίνι σειράς. Το σενάριο του βραβευμένου με Όσκαρ Γουίλιαμ Μόναχαν και του ¶ντριου Μπόβελ είναι βασισμένο στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά του Τρόι Κένεντι Μάρτιν.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village Films.

«¶μα δεν σε θέλει»

Δύσκολες νύχτες στην Αθήνα

Η ταινία «¶μα δεν σε θέλει», είναι μια εξωφρενική κωμωδία για την ατυχία και τον έρωτα. Η ιστορία ξεκινά με τη μαρτυρική νύχτα ενός μουσικού, ο οποίος βλέπει όλες τις προσδοκίες του να καταρρέουν. Ο Τζώνυ (Κλέων Γρηγοριάδης) σε ηλικία 37 ετών δεν έχει κατορθώσει να πραγματοποιήσει κανένα επαγγελματικό στόχο και τον βαραίνει η διάψευση των ονείρων του. Προσπαθεί να επιβιώσει παίζοντας πιάνο σε εστιατόριο πολυτελείας ενώ το αλκοόλ απαλύνει κάπως τη βαθιά πικρία του. Στην προσωπική του ζωή τα πράγματα δεν είναι καλύτερα: η σχέση του με τη Μαρία κλονίζεται λίγο πριν το γάμο από την αποκάλυψη της απιστίας της. Όλα ανατρέπονται προς το χειρότερο, όταν χάνει τη δουλειά του και του κλέβουν το αυτοκίνητο. Ως από μηχανής θεός, εμφανίζεται ο Τάκης (Ρένος Χαραλαμπίδης), πρώην τρόφιμος ψυχιατρείου και νυν αυθαίρετος ταξιτζής. Ο εκκεντρικός Τάκης, αναλαμβάνει να εμψυχώσει τον loserΤζώνυ και οι δύο τους περιπλανιούνται στη νυχτερινή Αθήνα. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Βασίλης Νεμέας αναδείχτηκε μέσα από την τηλεόραση («Αυθαίρετοι», «Κάτι τρέχει με τους δίπλα», «Εκμέκ παγωτό») και τώρα μεταφέρει τις χιουμοριστικές αναζητήσεις του στον κινηματογράφο. Ο ίδιος δηλώνει ότι «κωμωδία είναι όταν σοβαροί άνθρωποι παίζουν αστεία πράγματα με σοβαρό τρόπο. Όταν μια ιστορία μπορεί να αγγίξει την καρδιά σου». Εκτός από το πρωταγωνιστικό δίδυμο Χαραλαμπίδη-Γρηγοριάδη, παίζουν οι Δήμητρα Στογιάννη, Πηνελόπη Ανασταστοπούλου, Αθανασία Καλογιάννη, Χρήστος Μάντακας, Λορίνα Κοτσιώτη, Αγγελική Πετροπετσιώτη, Αναστάσιος Βασιλείου, Νίκος Χύτας, Γιώργος Αρμαδόρος.

Η ταινία είναι συμπαραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της DOC LTD.

«Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι: η κλοπή της αστραπής»

Το Χόλυγουντ γοητεύεται από την ελληνική μυθολογία

Ο Κρις Κολόμπους, εμπνέεται από την ελληνική μυθολογία για να δημιουργήσει ένα νέο κινηματογραφικό ήρωα αντάξιο του Χάρι Πότερ. Στην ταινία του «Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι: Η κλοπή της αστραπής», ο αμερικανός σκηνοθέτης επαναλαμβάνει τη γνωστή συνταγή δράσης και φαντασίας, με αρχαιοελληνικό όμως φόντο. Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Ρικ Ράιορνταν . Ο συγγραφέας διάβαζε ελληνική μυθολογία στο γιο του πριν κοιμηθεί κι όταν εξάντλησε όλους τους μύθους επινόησε νέες περιπέτειες για τους Ολύμπιους Θεούς, μεταφέροντάς τους στη σύγχρονη Αμερική. Ο Κρις Κολόμπους ενθουσιάστηκε με την ιδέα του Ράιορνταν και αυτή η ταινία του θα αποτελέσει την αρχή μιας σειράς από κινηματογραφικές περιπέτειες με κοινή θεματική.

Στην ταινία, ο κεντρικός ήρωας Πέρσι Τζάκσον (Λόγκαν Λέρμαν) αντιμετωπίζει τα συνηθισμένα προβλήματα ενός αμερικανού εφήβου. Σαν να μην έφταναν οι μπελάδες του στο σχολείο, από τη βιβλιοθήκη του ξεπηδούν οι Θεοί του Ολύμπου, πραγματοποιώντας αιφνιδιαστική επίσκεψη στον 21ο αιώνα. Ο Πέρσι μαθαίνει πως είναι ημίθεος και ο πραγματικός πατέρας του είναι ο Ποσειδώνας. Παράλληλα, ο Δίας τον κατηγορεί ότι του έκλεψε την αστραπή του που μπορεί να λειτουργήσει ως όπλο μαζικής καταστροφής αν πέσει σε λάθος χέρια. Για να αποδείξει την αθωότητά του, ο νεαρός ταξιδεύει στο συναρπαστικό κόσμο της ελληνικής μυθολογίας, μαζί με τον σάτυρο Γκρόβερ (Μπράντον Τ. Τζάκσον), την κόρη της θεάς Αθηνάς ¶ναμπεθ (Αλεξάντρα Νταντάριο) και τον καθηγητή του (Πιρς Μπρόσναν).

Ο Πιρς Μπρόσναν αναλαμβάνει ως Χείρων να εκπαιδεύσει τον Πέρσι και τους ημίθεους μαθητές του ενώ ο Δίας σκιαγραφείται ως άτακτος καρδιοκατακτητής (Σον Μπιν). Ο Κρις Κολόμπους για το ρόλο της Μέδουσας αναζητούσε ένα συνδυασμό ομορφιάς και τρόμου που βρήκε τελικά στο πρόσωπο της Ούμα Θέρμαν. Ο ¶δης (Στιβ Κούγκαν) έχει τη συμπεριφορά και το ντύσιμο αναιδή ροκ σταρ και η σύζυγός του Περσεφόνη τον συναγωνίζεται σε ναρκισσισμό (Ροζάριο Ντόσον). Οι δύο τους ζουν στην κόλαση κάτω από το Λος ¶ντζελες και τσακώνονται όπως όλα τα τυπικά ζευγάρια του Χόλυγουντ, επιβεβαιώνοντας τη γνωστή φράση του Σαρτρ «η κόλαση είναι οι άλλοι». Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε στο Βανκούβερ και συμπληρωματικά πραγματοποιήθηκαν ορισμένες σκηνές στη Νέα Υόρκη, στο Λας Βέγκας και το Νάσβιλ.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Οντεόν, ενώ το βιβλίο του Ρικ Ράιορνταν «Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι» κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πάπυρος.

«Μονάκριβη»

Υπέρβαρος άγγελος στην κόλαση του Χάρλεμ

Όταν προβλήθηκε η «Μονάκριβη» του Λι Ντάνιελς στους κινηματογράφους του Χάρλεμ, συγκινημένοι οι θεατές άρχισαν να εξομολογούνται μετά το τέλος της ταινίας τις δικές τους τραυματικές εμπειρίες: την ενδοοικογενειακή βία, τις φυλετικές διακρίσεις και την οικονομική εξαθλίωση, δηλαδή όλα όσα βίωνε στο έργο η δεκαεξάχρονη ηρωίδα Πρέσιους (η πρωτοεμφανιζόμενη Γκάμπι Σιντίμπε). Η ταινία, γνώρισε αναπάντεχη επιτυχία παρά τη σκληρή θεματολογία της, επαινέθηκε από την Όπρα Γουίνφρεϊ και είναι υποψήφια για έξι βραβεία Όσκαρ (Καλύτερης ταινίας, Σκηνοθεσίας, ΑΆ και ΒΆ Γυναικείου Ρόλου, Διασκευασμένου Σεναρίου και Μοντάζ). Η Πρέσιους, η κατΆ όνομα «μονάκριβη» έφηβη, προσπαθεί να αντιμετωπίσει την εφιαλτική πραγματικότητα, με εύθυμες φαντασιώσεις. Στο πρόσωπο της, ενσαρκώνονται όλα τα αρνητικά στερεότυπα: Παθολογικά παχύσαρκη, λειτουργικά αναλφάβητη, άσχημη και εσωστρεφής, η δεκαεξάχρονη ηρωίδα μένει για δεύτερη φορά έγκυος από τον αλκοολικό πατέρα της. Το πρώτο της παιδί, ηλικίας τεσσάρων ετών, έχει σύνδρομο down και η οικογένειά της επιβιώνει χάρη στα κοινωνικά επιδόματα. Η συστηματική κακοποίηση της Πρέσιους ολοκληρώνεται από τη βίαιη μητέρα της, την οποία ερμηνεύει μοναδικά η κωμική ηθοποιός Μο ΄Νικ (Χρυσή Σφαίρα ΒΆ Γυναικείου Ρόλου). Με τη δεύτερη εγκυμοσύνη της, η Πρέσιους χάνει και την τελευταία της διέξοδο, το σχολείο. Κατορθώνει όμως, να ανακαλύψει το δικό της φύλακα-άγγελο στο πρόσωπο της δασκάλας Αγγλικών Μπλου Ρέιν (Πόλα Πάτον). Η συνδρομή της κοινωνικής λειτουργού Γουάιζ (Μαράια Κάρεϊ) είναι πολύτιμη ώστε να εξομολογηθεί όλα όσα την πνίγουν. Το ζητούμενο είναι η Πρέσιους να αναλάβει την ευθύνη της ζωής της και των μικρών παιδιών της. Ο Λι Ντάνιελς πρόσθεσε στην ταινία ορισμένες πινελιές θεμιτής εμπορικότητας, αναθέτοντας σε αναγνωρίσιμους σταρ δευτερεύοντες ρόλους: Η Μαράια Κάρεϊ ανέλαβε με χαρά να ενσαρκώσει την κοινωνική λειτουργό Γουάιζ ενώ ο Λένι Κράβιτς κάνει ένα σύντομο πέρασμα ως νοσοκόμος.

Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στο μπεστ σέλερ της Σαφάιρ «Push» και αντανακλά τις εμπειρίες της συγγραφέως, όταν δίδασκε γραφή σε εφήβους και ενηλίκους στο Χάρλεμ, στο Μπρονξ και το Μπρούκλιν. Το βιβλίο κυκλοφορεί στα Ελληνικά («Μονάκριβη») από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Nutopia Entertainment.