Την επιρροή που άσκησαν στο Μίκη Θεοδωράκη μεγάλοι Ρώσοι συνθέτες, όπως ο Ραχμάνινοφ, ο Στραβίνσκι και ο Σοστακόβιτς, επιχειρεί να αναδείξει η συναυλία «Από τον Ραχμάνινοφ και τον Στραβίνσκι, στο Μίκη Θεοδωράκη», που διοργανώνεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Παρασκευή 12 Μαρτίου.
Την επιρροή που άσκησαν στο Μίκη Θεοδωράκη μεγάλοι Ρώσοι συνθέτες, όπως ο Ραχμάνινοφ, ο Στραβίνσκι και ο Σοστακόβιτς, επιχειρεί να αναδείξει η συναυλία «Από τον Ραχμάνινοφ και τον Στραβίνσκι, στο Μίκη Θεοδωράκη», που διοργανώνεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Παρασκευή 12 Μαρτίου.
Ο Έλληνας συνθέτης, έχει αναγνωρίσει στο παρελθόν τη στενή σχέση του με τη ρωσική μουσική: «Νομίζω, πως η επιρροή του Ιγκόρ Στραβίνσκι πάνω μου οφείλεται στο γεγονός, ότι ακουμπούμε και οι δύο πάνω σε μουσικές παραδόσεις-ρωσική, ελληνική-που η βάση του είναι οι σιδερένιοι ρυθμοί των λαϊκών χορών», σημείωνε ο ίδιος σε ένα κείμενό του τη δεκαετία του Ά50.
Την ίδια περίοδο, είχε αναλύσει ένα από τα πιο γνωστά έργα του Στραβίνσκι, το μπαλέτο «Αγών», κι η εμπειρία του αυτή, τον οδήγησε στη διατύπωση της συνθετικής του θεωρίας «θεωρία των τετραχόρδων».
Η έμφαση στον ρυθμό, η δημιουργία «μουσικών κελιών» και η αξιοποίηση του πιάνου στις συμφωνικές συνθέσεις, είναι μερικά από τα στοιχεία του Ρώσου δημιουργού, που αφομοίωσε δημιουργικά στο δικό του έργο και ο Θεοδωράκης.
Η έντονα πολιτική διάσταση της μουσικής του Σοστακόβιτς, είχε προκαλέσει το θαυμασμό του Έλληνα συνθέτη στα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι ότι το 1957 παρέλαβε από τον ίδιο τον Σοστακόβιτς το Βραβείο για το Διαγωνισμό Σύνθεσης Νέων στη Μόσχα.
Ο Θεοδωράκης, ανακαλεί την πρώτη φορά που άκουσε τη μουσική του Σοστακόβιτς: « Είχαμε μαζευτεί κάμποσοι μαθητές και μαθήτριες της ανωτέρας των Ωδείων σε μια αίθουσα του Αμερικανικού Κέντρου Πληροφοριών κι ακούγαμε συμφωνική μουσική από δίσκους. Πιο πολύ από περιέργεια αποφασίσαμε να βάλουμε την Πέμπτη Συμφωνία αυτού του άγνωστού μας συνθέτη. Μα όσο το έργο προχωρούσε, η περιέργειά μας γινόταν ενδιαφέρον και στο τέλος-πάνω στο largo-κατάπληξη! Όλοι, άλλος λίγο κι άλλος πιο πολύ, νιώθαμε, πως βρισκόμασταν μπροστά σε κάτι καινούργιο, μα σύγχρονα και πολύ «γνωστό». Ήταν αυτό, που το περιμέναμε ίσως, που νιώθαμε πως έπρεπε να ΅ρθει, μα δεν μπορούσαμε τότε να το φανταστούμε».
Το πρόγραμμα της συναυλίας, θα ανοίξει με την εισαγωγή από το ¶ξιον Εστί, ενώ θα παρουσιαστούν μεταξύ άλλων, το δημοφιλές έργο του Στραβίνσκι «Ρωσικός χορός», από το μπαλέτο Πετρούσκα και το Δεύτερο Κοντσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα σε Ντο Ελάσσονα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, με σολίστ στο πιάνο την Τατιάνα Παπαγεωργίου.
Η ρωσίδα σοπράνο Αιμιλία Τιταρένκο, η οποία έχει ηχογραφήσει τους ομώνυμους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις όπερες του Θεοδωράκη («Αντιγόνη», «Ηλέκτρα», «Μήδεια»), θα ερμηνεύσει αποσπάσματα από την «Αντιγόνη». Στο ρόλο του Αίμωνα ο Ζάχος Τερζάκης, γνωστός από τις ερμηνείες των έργων του Έλληνα συνθέτη σε θέατρα της Γερμανίας.
Στη συναυλία, θα συμπράξει η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με το μπαλέτο «Ζορμπάς», με σολίστ στο μπουζούκι, τον Κώστα Παπαδόπουλο.
Η συναυλία, τελεί υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ελλάδα και υποστηρίζεται από το Κέντρο Ευρωπαϊκών Μελετών και Σπουδών Ι. Καποδίστριας. Στο φουαγιέ θα εκτίθεται πορτραίτο του Μίκη Θεοδωράκη, φιλοτεχνημένο από τον Φίλιππο Τσιάρα.
Πληροφορίες: προπώληση εισιτηρίων στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, τηλ. 210-7282333/www.megaron.gr. Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ, 26 ευρώ,37 ευρώ, 52 ευρώ.