Οι χώρες αντιμετωπίζουν ακόμη σήμερα — μια δεκαετία μετά την έναρξη μιας πρότυπης διαδικασίας μεταρρυθμίσεων, γνωστής ως «διαδικασία της Μπολόνιας»— προβλήματα όσον αφορά στον εκσυγχρονισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως καταδεικνύει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι χώρες αντιμετωπίζουν ακόμη σήμερα — μια δεκαετία μετά την έναρξη μιας πρότυπης διαδικασίας μεταρρυθμίσεων, γνωστής ως «διαδικασία της Μπολόνιας»— προβλήματα όσον αφορά στον εκσυγχρονισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως καταδεικνύει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία βασίζεται στα στοιχεία που δόθηκαν από τις 46 χώρες που συμμετέχουν στη διαδικασία, η οικονομική κρίση δεν έχει παντού τις ίδιες συνέπειες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, και ενώ ορισμένες χώρες προχωρούν σε μεγαλύτερες επενδύσεις, άλλες αποφασίζουν δραστικές περικοπές των δαπανών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η έκθεση θα συζητηθεί στη διάσκεψη των Ευρωπαίων υπουργών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία πραγματοποιείται στη Βουδαπέστη στις 11 Mαρτίου και στη Βιέννη στις 12 Mαρτίου.
«Την τελευταία δεκαετία τα συστήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη, η οποία συνοδεύτηκε από σημαντικές μεταρρυθμίσεις στη διάρθρωση των τίτλων σπουδών και τα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας. Πρέπει να συνεχίσουμε να εκσυγχρονίζουμε και να βελτιώνουμε την ποιότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και να την καταστήσουμε πιο προσιτή στους πολίτες», δήλωσε σχετικά η κ. Ανδρούλλα Βασιλείου, επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας.
«Η νέα στρατηγική για την Ευρώπη του 2020 θα δώσει μεγαλύτερη ώθηση στο στόχο αυτό, ειδικότερα με την ενθάρρυνση της λήψης μέτρων που αποβλέπουν στην αύξηση του αριθμού των πτυχιούχων από λιγότερο από ένα τρίτο στο 40% τουλάχιστον του πληθυσμού», πρόσθεσε.
Σημειώνεται ότι με τη διαδικασία της Μπολόνιας, η οποία πήρε το όνομά της από την ομώνυμη ιταλική πόλη στην οποία εγκαινιάστηκε η διαδικασία αυτή τον Ιούνιο του 1999, άρχισε μια σειρά μεταρρυθμίσεων με σκοπό να γίνει η ευρωπαϊκή τριτoβάθμια εκπαίδευση πιο συμβατή, συγκρίσιμη, ανταγωνιστική και ελκυστική για τους σπουδαστές. Οι κυριότεροι στόχοι της είναι οι εξής:
• εισαγωγή συστήματος τριών κύκλων σπουδών (πτυχίο, μάστερ, διδακτορικό)
• διασφάλιση της ποιότητας
• αναγνώριση των τίτλων και των περιόδων σπουδών
Στη Βουδαπέστη και στη Βιέννη, η επίτροπος κ. Βασιλείου θα παρευρεθεί, μαζί με τους υπουργούς των 461 χωρών που συμμετέχουν στη διαδικασία της Μπολόνιας, και τους εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων ιδρυμάτων, στην επίσημη έναρξη λειτουργίας του «ευρωπαϊκού χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», και θα συναποφασίσουν για τα επόμενα βήματα.
Η διαδικασία της Μπολόνιας πέτυχε τους βασικούς της στόχους
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη, 2010: Ο αντίκτυπος από τη διαδικασία της Μπολόνιας: είναι μια έκθεση την οποία εκπόνησε το δίκτυο « Eurydice Network» για την Επιτροπή και από την οποία φαίνεται ότι η διαδικασία της Μπολόνιας πέτυχε σε μεγάλο βαθμό τους στόχους της, χάρη στην κοινή προσέγγιση, που απέδωσε πολύ περισσότερο από όσο θα είχαν αποδώσει οι ενέργειες των μεμονωμένων χωρών.
Το σύστημα των τριών κύκλων σπουδών και τα αυστηρότερα πρότυπα ποιότητας είναι σήμερα κανόνας σε όλη την Ευρώπη, αν και η αναγνώριση των τίτλων σπουδών εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα σε ορισμένες περιπτώσεις.
Στην έκθεση παρουσιάζονται οι διαφορετικές απαντήσεις στην οικονομική κρίση και συμπεραίνεται ότι σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, έχει ζωτική σημασία για την Ευρώπη η συντονισμένη δράση και η επένδυση στον εκσυγχρονισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης , ώστε να βοηθήσει τους πολίτες να προσαρμοστούν στα νέα οικονομικά, δημογραφικά και κοινωνικά δεδομένα. Σύμφωνα με την έκθεση, θα πρέπει επίσης να επιταχυνθούν οι ενέργειες για την προώθηση της συμμετοχής των μη προνομιούχων κοινωνικών ομάδων και των ενηλίκων μεγαλύτερης ηλικίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στη μελέτη υπογραμμίζεται ότι οι χώρες πρέπει να δραστηριοποιηθούν προς την κατεύθυνση της κινητικότητας των σπουδαστών. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα λειτούργησαν καταλυτικά στον τομέα αυτόν και, σύμφωνα με τη μελέτη, αυτό πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για τον ευρωπαϊκό χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η έκθεση εκπονήθηκε από το δίκτυο Eurydice (www.Eurydice.org), που παρέχει πληροφορίες και αναλύσεις των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων και πολιτικών. Το δίκτυο συντονίζει και διαχειρίζεται ο εκτελεστικός οργανισμός εκπαίδευσης, οπτικοακουστικών θεμάτων και πολιτισμού της ΕΕ στις Βρυξέλλες, ο οποίος έχει αναλάβει τις εκδόσεις και τις βάσεις δεδομένων του δικτύου.