Πολιτιστικά
Πέμπτη, 18 Μαρτίου 2010 07:00

Οι κινηματογραφικές ταινίες της εβδομάδας

H επιστροφή του Πολάνσκι

«Συγγραφέας φάντασμα» (Ghost writer)

Πολιτικό θρίλερ με σύγχρονη θεματολογία, σε «παλιομοδίτικο» περιτύλιγμα αλά Χίτσκοκ. O Ρομάν Πολάνσκι, εμπλέκει τον ήρωά του σε ένα παιχνίδι που τους κανόνες καθορίζουν οι ισχυροί.

H επιστροφή του Πολάνσκι

«Συγγραφέας φάντασμα» (Ghost writer)

Πολιτικό θρίλερ με σύγχρονη θεματολογία, σε «παλιομοδίτικο» περιτύλιγμα αλά Χίτσκοκ. O Ρομάν Πολάνσκι, εμπλέκει τον ήρωά του σε ένα παιχνίδι που τους κανόνες καθορίζουν οι ισχυροί.

Στο φιλμ, τα αγαπημένα μοτίβα του 76χρονου σκηνοθέτη, η συνεχής καταδίωξη, η απομόνωση και το αίσθημα κλειστοφοβίας μεγεθύνονται.

¶λλωστε, φρόντισε γιΆ αυτό η ειρωνεία της τύχης, αφού ο Πολάνσκι έκανε το τελικό μοντάζ για το «Συγγραφέα φάντασμα», σε κατΆ οίκον περιορισμό στην Ελβετία, αναμένοντας την έκδοσή του στις ΗΠΑ, για εκείνη την παλιά ιστορία της αποπλάνησης μιας δεκατριάχρονης.

Η ταινία έκλεψε την παράσταση στη φετινή Μπερλινάλε (Αργυρή ¶ρκτος Καλύτερης Σκηνοθεσίας) και ο σκηνοθέτης έλαμψε δια της απουσίας του.

Το σενάριο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις, ο οποίος είχε πάρει μια γεύση από τα παρασκήνια της βρετανικής πολιτικής σκηνής: ως δημοσιογράφος είχε βρεθεί κοντά στον Τόνι Μπλαιρ, λίγο πριν την εκλογή του στο πρωθυπουργικό θώκο.

Ο Ρόμπερτ Χάρις και ο Πολάνσκι, σε δηλώσεις τους, υποστηρίζουν ότι έκαναν το πορτρέτο ενός ισχυρού πολιτικού άνδρα σε πτώση, αλλά οι παραλληλισμοί ανάμεσα στην πορεία του πρώην Βρετανού πρωθυπουργού και του ¶νταμ Λανγκ (Πιρς Μπρόσναν), είναι προφανείς. Ακόμη και η δυναμική σύζυγος του Λανγκ, η Ρουθ, διαθέτει λίγη από την ελευθεροστομία της Σέρι Μπλαιρ.

Ο «συγγραφέας φάντασμα»(Γιούαν ΜακΓκρέγκορ), επιβιώνει γράφοντας πικάντικες βιογραφίες για σελέμπριτι, όταν μια νέα επαγγελματική πρόταση ανατρέπει τη ζωή του: καλείται να συνεχίσει την αυτοβιογραφία του πρώην Βρετανού πρωθυπουργού ¶νταμ Λανγκ, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του προηγούμενου «ανώνυμου» συγγραφέα Μάικ Μακάρα, ο οποίος είχε αναλάβει να δώσει το λογοτεχνικό τόνο στο όλο εγχείρημα.

Η έκδοση του βιβλίου συμπίπτει με την πολιτική πτώση του ¶νταμ Λανγκ, καθώς οι κατηγορίες εναντίον του για εγκλήματα πολέμου πολλαπλασιάζονται.

Ο πρώην Βρετανός πρωθυπουργός εγκαλείται από τους πολιτικούς του αντιπάλους, επειδή επέτρεψε στις αμερικανικές δυνάμεις να συλλάβουν και να βασανίσουν αθώους πολίτες που θεωρούνταν ύποπτοι για τρομοκρατικές επιθέσεις. Ο Λανγκ πληροφορείται την παραπομπή του στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, κατά τη διάρκεια της διαμονής του στα ανατολικά παράλια των ΗΠΑ.

Ο νέος του συνεργάτης (Γιούαν Μακ Γκρέγκορ), μεταβαίνει στην παραθαλάσσια βίλα, όπου βρίσκεται εγκλωβισμένος ο πολιτικός και προσπαθεί να τον βοηθήσει να ολοκληρώσει το βιβλίο του. Ο «ανώνυμος» όμως συγγραφέας ανακαλύπτει, ότι ο θάνατος του προκατόχου του, δεν οφειλόταν σε αυτοκτονία ή ατύχημα, αλλά συνδέονταν με την έρευνά του για το παρελθόν του αινιγματικού πολιτικού. Ακολουθεί λοιπόν τη θανάσιμη διαδρομή του Μακάρα, χάρη στο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης (GPS) του αυτοκινήτου του.

Στο ρόλο της μοιραίας γυναίκας, η σύζυγος του Λανγκ, η Ρουθ (Ολίβια Ουίλιαμς), είναι το μυαλό πίσω από την εικόνα του πρώην πρωθυπουργού. Η δεύτερη ισχυρή γυναικεία παρουσία στη ζωή του Λανγκ, είναι η γραμματέας και ερωμένη του Αμέλια (Κιμ Κατράλ), η οποία επισύρει την τρομακτική οργή της συζύγου.

Η σαρκαστική ματιά του Πολάνσκι αποκαλύπτεται στις «λεπτομέρειες» της ιστορίας: οι ΗΠΑ δεν αναγνωρίζουν στην επικράτειά τους το Δικαστήριο της Χάγης και ξέρουν πώς να προστατεύουν τους παλιούς «συμμάχους».

Tα πιόνια στην πολιτική σκακιέρα κινούνται από πολυεθνικές εταιρείες, όπως η «Χάθερτον»- όνομα συγγενές ηχητικά με τον ενεργειακό κολοσσό «Χαλιμπάρτον» που είχε ισχυρές διασυνδέσεις με την κυβέρνηση Μπους.

Παίζουν οι Πιρς Μπρόσναν, Τομ Ουίλκινσον, Τίμοθι Χάτον, Κιμ Κατράλ, Ολίβια Ουίλιαμς και Γιούαν ΜακΓκρέγκορ. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon

Το γέλιο και το σεξ αντίδοτο στην οικονομική κρίση

«Αγιασμός»

Το εκρηκτικό ταμπεραμέντο των Ιρλανδών, η οικονομική κρίση και η εμμονή των Αμερικανών με την ασφάλεια, δίνουν τροφή στην κωμωδία του Τομ Ριβ, «Αγιασμός».

Στο ήσυχο ιρλανδικό χωριό ΚillcoulinΆs Leap, δεν υπάρχουν πολλές δυνατότητες για τη νέα γενιά: η ανεργία αυξάνεται, ο πληθυσμός μειώνεται και οι διαθέσιμες γυναίκες είναι λίγες και ακριβοθώρητες. Τέσσερις φίλοι με μουσικές ανησυχίες, χρέη και οικογενειακά προβλήματα αναζητούν τρόπους για να βγάλουν εύκολο και γρήγορο χρήμα.

Ο πρώτος, ο «εγκέφαλος», κινδυνεύει να χάσει τη δουλειά του στο ταχυδρομείο εξαιτίας της μείωσης προσωπικού, ενώ ο μικρότερος της παρέας σκέφτεται να αναζητήσει την τύχη του εκτός συνόρων. Μόνη λύση φαντάζει μια ληστεία αλλά ακόμα και οι τράπεζες δεν καταδέχονται το μικρό χωριό για να ανοίξουν κάποιο υποκατάστημα.

Ευτυχώς, κάθε εβδομάδα ένας μικρός θησαυρός περνάει από τα δρομάκια του KillcoulinΆs Leap: ένα φορτηγό με τα μαγικά χαπάκια Viagra, που θα μπορούσαν να πουληθούν στη μαύρη αγορά στο εξωτερικό.

Το σχέδιο μπαίνει σε εφαρμογή και η επεισοδιακή ληστεία τελικά πετυχαίνει. Το «μαύρο κουτί» του φορτηγού όμως, εκπέμπει σήματα στην εταιρεία μεταφορών και βάζει σε μπελάδες τους ερασιτέχνες κλέφτες. Αποδεικνύεται, ότι η αξία του φορτίου ήταν πολλαπλάσια από την αρχική εκτίμηση και η κλοπή προσελκύει τα φώτα της δημοσιότητας.

Η υπόθεση περνάει από τα χέρια των ράθυμων ιρλανδών αστυνομικών, στην αμερικάνικη υπηρεσία ασφαλείας της εταιρείας. Ανακοινώνεται στο Τύπο αμοιβή ύψους δύο εκατομμυρίων δολαρίων σε όποιον συγκεντρώσει αξιόπιστες πληροφορίες για τους «ληστές των Viagra». Στο χωριό καταφτάνουν σκληροτράχηλοι αμερικανοί security, που μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από χολιγουντιανή ταινία δράσης.

Πανικόβλητα τα μέλη της σπείρας αποφασίζουν να κρύψουν τη λεία τους στο πηγάδι του χωριού, δίπλα στην εκκλησία. Τα χαπάκια καταλήγουν με αυτόν τον τρόπο στην κεντρική υδροδότηση και κάθε σπίτι τροφοδοτείται πλέον με τον «μπλε αγιασμό» που φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά...

Στο μεταξύ, κάποιοι νιώθουν τύψεις και θέλουν να εξομολογηθούν την αμαρτία τους στον αλκοολικό και φλύαρο ιερέα του χωριού. Η low budget κωμωδία του Τομ Ριβ έχει καλό casting και σωστούς ρυθμούς. Όπως δηλώνει ο σκηνοθέτης: «Η ταινία φτιάχτηκε για να κάνει τον κόσμο να γελά. Είναι εύκολο να ψάξουμε ένα βαθύτερο νόημα δεδομένης της άσχημης οικονομικής κατάστασης παγκοσμίως, αλλά αυτό θα είναι λόγω των σημερινών συνθηκών και όχι κάτι που είχε προσχεδιαστεί. Όποιος και να είσαι, όπου και να ζεις δεν μπορείς να αλλάξεις ριζικά τα πράγματα, αλλά σίγουρα μπορείς να περάσεις καλά μέχρι να το διαπιστώσεις αυτό. Οι συντελεστές του «Αγιασμού» στάθηκαν δίπλα μου στην προσπάθειά μου να δώσω ζωή σε αυτό το εγχείρημα, να γεμίσω τον χρόνο με γέλιο και το νερό με Viagra!».

Παίζουν οι: Τζον Λιντς, Τσιαν Μπάρι, Κορνέλιους Κλαρκ, Σούζαν Λιντς, Λίντα Χάμιλτον, Αντζελίν Μπαλ, Λοκλαν ΟΆ Μάρεϊ, Ντέιντρ Μούλινς, Στάνλεϊ Τάουσεντ. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Artfree

Ο καλός κλέφτης, ο κακός επιχειρηματίας και η όμορφη γυναίκα του

«180 μοίρες»

Καταδίωξη αλά ελληνικά, με φόντο ένα γάμο σε πλήρη αποσύνθεση: ο Γιάννης (Βλαδίμηρος Κυριακίδης) είναι ένας στυγνός επιχειρηματίας, που λατρεύει τις επενδύσεις στην αγορά έργων τέχνης.

Όπως κάθε επιτυχημένος μπίζνεσμαν, απατά τη σύζυγό του με την γοητευτική γραμματέα του και αποφεύγει τους σκοπέλους της οικογενειακής ζωής με υπερατλαντικά επαγγελματικά ταξίδια.

Η όμορφη ¶ννα (Παναγιώτα Βλαντή), η σύζυγός του, πνίγει τον καημό της στα ψώνια, διεκτραγωδεί τα βάσανά της στην αδελφή της, αλλά δεν αποφασίζει να δώσει τέλος σε μια σχέση τελειωμένη.

Όλα αλλάζουν όταν, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Γιάννη στη Νέα Υόρκη, ένας διαρρήκτης, ο Βασίλης (Μιχάλης Μαρίνος), εισβάλλει στη βίλα του ζευγαριού.

Η ¶ννα, προσπαθώντας να ακινητοποιήσει το δράστη, πυροβολεί στα τυφλά καταστρέφοντας τα ωραιότερα κομμάτια της συλλογής έργων τέχνης του Γιάννη. Μόλις συνειδητοποιεί το λάθος της, σε μια κρίση πανικού, φεύγει μαζί με τον κλέφτη προς άγνωστη κατεύθυνση.

Το ταξίδι θα την ωθήσει να κάνει στροφή 180 μοιρών, αλλάζοντας όσα την πλήγωναν και τη φόβιζαν. Η υπάκουη σύζυγος, χωρίς πιστωτικές κάρτες, σε ένα περιπετειώδες ανθρωποκυνηγητό, θα ανακαλύψει το δυναμικό της εαυτό, που είχε πέσει σε λήθαργο κατά τη διάρκεια του έγγαμου βίου.

Στο μεταξύ ο Γιάννης, σε έξαλλη κατάσταση, στέλνει τον Τζο (Γιώργος Γιαννόπουλος), πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης του, για να ξεκαθαρίσει την κατάσταση. Από κοντά, στο ρόλο του γκαφατζή βοηθού, ο μικρός ανιψιός του Γιάννη, ο Μάνος (Δημήτρης Κουρούμπαλης), εθισμένος στις γυναίκες και στα game boy. Κανείς όμως δεν μπορεί να τα βάλει με μια γυναίκα αποφασισμένη να πάρει τη μισή περιουσία του άντρα της και ένα καλό διαζύγιο.

Σκηνοθέτης της κωμωδίας είναι ο Νικόλας Δημητρόπουλος («Alter Ego», «Υπέροχα Πλάσματα», «Big in Japan»), ο οποίος μεταφέρει την αισθητική και το χιούμορ της τηλεόρασης στη μεγάλη οθόνη. Τα γυρίσματά πραγματοποιήθηκαν στην Πάργα, το Πάπιγκο, τα Ζαγοροχώρια και σε επιλεγμένες τοποθεσίες της Αττικής. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village.

Μe, myself and I

«Εγκλήματα στο χρόνο» (Time Crimes)

Low-budget θρίλερ από το Νάτσο Βιγκαλόντο. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του βραβευμένου Ισπανού μικρομηκά προκάλεσε το ενδιαφέρον αμερικανών παραγωγών και ήδη ετοιμάζεται το ριμέικ.

Ο σκηνοθέτης, παρότι αντλεί έμπνευση από το αγαπημένο θέμα της επιστημονικής φαντασίας, τα ταξίδια στο χρόνο, αποφεύγει-ίσως και λόγω κόστους-τα εντυπωσιακά εφέ, επενδύοντας περισσότερο στο γρήγορο μοντάζ. Παρακολουθούμε τρεις εκδοχές του κεντρικού ήρωα, του Έκτορα, ανάλογα με τα παιχνίδια που επιφυλάσσει ο χρόνος.

Η ιστορία του Έκτορα ξεκινάει σε ένα αγρόκτημα της Βόρειας Ισπανίας, όπου ζει μαζί με τη σύντροφό του. Μια μέρα, παρακολουθώντας το δάσος από την πολυθρόνα του σπιτιού του, βλέπει μια γοητευτική κοπέλα να γδύνεται. Αποφασίζει να την πλησιάσει και διαπιστώνει ότι η μυστηριώδης άγνωστη είναι γυμνή και αναίσθητη.

Καθώς στέκεται από πάνω της δέχεται επίθεση από έναν άντρα με μακρύ πανωφόρι που έχει καλυμμένο το πρόσωπό του με γάζες. Παίζουν οι Κάρα Ελεχάντε, Μπάρμπαρα Γκενάγκα και Καντέλα Φερντάντες. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Nutopia.

Συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες…

«Είναι όλοι τους καλά» (EverybodyΆs fine)

Ο ¶γγλος σκηνοθέτης Κερκ Τζόουνς, κάνει το ριμέικ της ταινίας του Τζουζέπε Τορνατόρε, για να σχολιάσει τις παράπλευρες επιπτώσεις του αμερικανικού ονείρου στους οικογενειακούς δεσμούς. Το δικό του σενάριο βασίστηκε εκτός των άλλων και σε πρωτογενές υλικό, αφού ο Τζόουνς «ανέκρινε» αρκετούς ανώνυμους αμερικανούς για τα όνειρα και τις προσδοκίες τους.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Ρόμπερτ ντε Νίρο, που υποδύεται τον Φρανκ, έναν συνταξιούχο πατέρα, ο οποίος περιπλανιέται ως άλλος Οδυσσέας στη σύγχρονη Αμερική, προσπαθώντας να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με τη νέα γενιά.

Μετά από μια αποτυχημένη πρόσκληση σε οικογενειακό μπάρμπεκιου, ο Φρανκ πηγαίνει να συναντήσει τα τέσσερα παιδιά του: τον «καλλιτέχνη» Ντέιβιντ (Όστιν Λάιζι) στη Νέα Υόρκη, το Ρόμπερτ- «επιτυχημένο διευθυντή ορχήστρας» στο Ντένβερ, την Έιμι «υψηλόβαθμο στέλεχος σε διαφημιστική εταιρεία» και τη Ρόζι, «χορεύτρια σε μεγάλο σόου του Λας Βέγκας».

Σύντομα, ο Φρανκ προσγειώνεται στη σκληρή πραγματικότητα, ανακαλύπτοντας ότι τα παιδιά του, παρά τις καλλιτεχνικές κλίσεις και τις ικανότητές τους, αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα. Πρωταγωνιστούν οι : Ρόμπερτ ντε Νίρο, Ντρου Μπάριμορ, Κέιτ Μπέκινσεϊλ και Σαμ Ρόκγουελ.

Τη μουσική της ταινίας υπογράφει ένα δυνατό δίδυμο : ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης Ντάριο Μαρινέλι και ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ. Στον πρώτο οφείλεται η μουσική επένδυση του έργου, ενώ ο δεύτερος, σε μια από τις σπάνιες συνεργασίες του στον κινηματογράφο, έγραψε το πρωτότυπο τραγούδι «Ι want to come home». «Πιστεύω ότι ένα τραγούδι μπορεί να επηρεάσει σημαντικά μια ταινία. Ελπίζω ότι το συγκεκριμένο τραγούδι θα βοηθήσει στη συναισθηματική κορύφωση και θα βάλει το τελευταίο κομμάτι του κινηματογραφικού παζλ στη θέση του», τόνισε ο Μακ Κάρτνεϊ. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Audiovisual.