Είκοσι μέλη του αρχαιότερου Δερβίσικου τάγματος των Μεβλεβί, επισκέπτονται τη χώρα μας για να δώσουν δύο μοναδικές παραστάσεις στην Αθήνα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 27 Μαρτίου) και στη Θεσσαλονίκη (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 28 Μαρτίου).
Είκοσι μέλη του αρχαιότερου Δερβίσικου τάγματος των Μεβλεβί, επισκέπτονται τη χώρα μας για να δώσουν δύο μοναδικές παραστάσεις στην Αθήνα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 27 Μαρτίου) και στη Θεσσαλονίκη (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 28 Μαρτίου).
Ο χορός των περιστρεφόμενων Δερβίσηδων, μια τελετουργική παράδοση αιώνων, επιδιώκει μέσα από την έκσταση την ένωση του ανθρώπου με το Θείο. Με τα χέρια ανοιχτά σαν φτερούγες, την παλάμη του δεξιού χεριού στραμμένη προς τον ουρανό-για να «λάβουν τη δόξα του Θεού- και του αριστερού προς τη γη-για να μεταφέρουν τη θεϊκή δόξα προς τον κόσμο της ύλης, οι Δερβίδησες περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους, ενώ ταυτόχρονα κινούνται κυκλικά σε όλη τη σκηνή. Ο στροβιλισμός των χορευτών, το «Σεμά», αναπαριστά την κυκλική ροή των φυσικών νόμων του σύμπαντος.
Κατά τη διάρκεια της «Σεμά», συμβαίνουν τέσσερις σελάμ ή μουσικές κινήσεις, με διαφορετικό ρυθμό. Η πρώτη σελάμ, συμβολίζει τη γέννηση του ανθρώπου στην αλήθεια. Η δεύτερη, συμβολίζει την έκστασή του, όταν ατενίζει το μεγαλείο του Θεού. Η τρίτη αντιπροσωπεύει τη θυσία του νου μπροστά στην αγάπη και η τελευταία σελάμ, σηματοδοτεί την επιστροφή του Δερβίση από την πνευματική του αναζήτηση.
Οι Μεβλεβί Ντερβίς ή Σούφι, ξεκίνησαν από τις πρώτες ασκητικές κοινότητες του Ισλάμ και πρέσβευαν, ότι το ανθρώπινο πεπρωμένο εξαρτάται από την ανεξιχνίαστη θέληση του Θεού. Επηρεάστηκαν από τις αρχαιότερες παραδόσεις και φιλοσοφίες της Ανατολής και της Μεσογείου, όπως το Νεοπλατωνισμό, το Γνωστικισμό, το Βουδισμό και το Χριστιανισμό, αφού, σύμφωνα με τους Σούφι, «όλες οι παραδόσεις οδηγούν στη μία και μοναδική αλήθεια».
Χαρισματική μορφή του μουσουλμανικού μυστικισμού και της παράδοσης των Σούφι, υπήρξε ο Τζελαλεντίν Ρουμί (1207-1273), που ονομάστηκε από τους συγχρόνους του, «Μεβλανά» (ο δάσκαλός μας). Το ποιητικό του έργο, ανάμεσα στο οποίο συγκαταλέγεται και το διδακτικό έπος «Απαγγελία στα Περσικά» σφράγισε όλες τις μορφές αισθητικής έκφρασης του ισλαμικού κόσμου.
¶ρχισε τις δημόσιες διδασκαλίες του σε ηλικία σαράντα ετών. Γνώριζε αρκετά την ελληνική γλώσσα και είχε έλθει σε επαφή με τον Χριστιανισμό, όπως αποδεικνύεται από πολλά ποιήματά του. Απέδιδε υψηλότερη θέση στον Ιησού Χριστό, απΆ ό, τι απέδιδαν οι σύγχρονοί του μουσουλμάνοι σουνίτες. Ο Ρουμί εισήγαγε στο τελετουργικό της προσευχής τη μουσική και τον χορό των δερβίσηδων.
Μέσα από την κυκλική πορεία και τη δημιουργία διαφόρων σχηματισμών, οι μεβλεβήδες δερβίσηδες απεικόνιζαν την κίνηση του ηλιακού συστήματος και των πλανητών. Με τις συνεχείς περιστροφές, οι χορευτές οδηγούνται σε εξαφάνιση του «εγώ», συντονίζονταν με τους ρυθμούς και την αρμονία των πλανητών και περιέπιπταν σε μια κατάσταση που βοηθούσε τη μέθεξή τους με τον Θεό.
Η ημέρα του θανάτου του Ρουμί (17 Δεκεμβρίου 1273) αποτελεί γιορτή για τους Μεβλεβί Ντερβίς. Σύμφωνα με το θρύλο, τη νύχτα της ταφής του άνθρωποι από πέντε διαφορετικές θρησκείες ακολούθησαν τη νεκρική πομπή του. Μια χαρακτηριστική επιγραφή που βρίσκεται στην είσοδο του μαυσωλείου του Ρουμί στο Ικόνιο αναφέρει: «Έλα, έλα, όποιος κι αν είσαι, περιπλανώμενος, ειδωλολάτρης, πυρολάτρης, έλα ακόμη κι αν έσπασες χιλιάδες φορές τους όρκους σου, έλα και πάλι έλα, το δικό μας καραβάνι, δεν είναι καραβάνι της απόγνωσης».
Πληροφορίες: Οι παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσουν στις 21.00. Τιμές εισιτηρίων Αθήνας: 25 ευρώ (φοιτητικό), ΓΆ ζώνη 35 ευρώ, ΒΆ ζώνη 45 ευρώ-ΑΆ ζώνη από 55-75 ευρώ. Τιμές εισιτηρίων Θεσσαλονίκης: 20 ευρώ (φοιτητικό), ΓΆ ΄ζωνη 30 ευρώ, ΒΆ ζώνη 40 ευρώ, ΑΆ ζώνη 50-65 ευρώ.