Πολιτιστικά
Πέμπτη, 15 Απριλίου 2010 07:05

Οι κινηματογραφικές ταινίες της εβδομάδας

Ιστορίες του βυθού

«Oceans»

Οι Ζακ Περίν και Ζακ Κλουζό, λατρεύουν τις περιπέτειες: μετά το γνωστό ντοκιμαντέρ τους,«Ταξιδιάρικα πουλιά», άφησαν τις ριψοκίνδυνες πτήσεις και καταδύθηκαν με τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό τους στα βάθη των ωκεανών, αναζητώντας τις κωμωδίες και τα δράματα του βυθού:

Ιστορίες του βυθού

«Oceans»

Οι Ζακ Περίν και Ζακ Κλουζό λατρεύουν τις περιπέτειες: μετά το γνωστό ντοκιμαντέρ τους, «Ταξιδιάρικα πουλιά», άφησαν τις ριψοκίνδυνες πτήσεις και καταδύθηκαν με τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό τους στα βάθη των ωκεανών, αναζητώντας τις κωμωδίες και τα δράματα του βυθού. Στην ταινία τους οι επιδόσεις ενός βασιλικού κάβουρα στο… μποξ προκαλούν το γέλιο, ενώ δεν λείπουν και τα κυνηγητά μέχρι θανάτου. ¶λλωστε ο αγώνας για επιβίωση χαρίζει εκπληκτικές στιγμές σασπένς.

Δεκάδες θαλάσσια χελωνάκια κατευθύνονται στο νερό και την ίδια στιγμή κάποιο σμήνος πουλιών παραμονεύει για να τα κατασπαράξει. Η ζωή συναντά το θάνατο σε ένα συνεχόμενο κρυφτό πίσω από βράχους, απέραντα θαλάσσια λιβάδια και ξεχασμένα ναυάγια.

Η απειλή φέρνει σε πρώτο πλάνο τις εκπληκτικές χορογραφίες των άγνωστων σταρ της θάλασσας. Ασημένια κοπάδια ψαριών στροβιλίζονται με εντυπωσιακούς σχηματισμούς για να αποφύγουν τους εχθρούς τους, από τη θάλασσα και τον αέρα. Πολύχρωμα ψάρια, περήφανες μέδουσες και αρχοντικά καλαμάρια ξανοίγονται με αρμονικές κινήσεις στο απέραντο γαλάζιο, έχοντας ως πυξίδα το ένστικτο.

Ο προσεκτικός θεατής θα ανακαλύψει και τους παραλληλισμούς ορισμένων εικόνων με την ανθρώπινη ζωή. Πρόκειται για μια λεπτή νότα ειρωνείας που διαπερνά αρκετές εντυπωσιακές σκηνές του ντοκιμαντέρ.

Χιλιάδες καβούρια, για παράδειγμα, μοιάζουν από μακριά με πάνοπλους στρατιώτες και συγκρούονται σε μια επική, κωμικοτραγική μάχη. Υπάρχει καλύτερο σχόλιο για τον παραλογισμό του πολέμου;

Οι Ζακ Περίν και Ζακ Κλουζό μας παρουσιάζουν τις πραγματικά σπάνιες στιγμές του υποθαλάσσιου κόσμου, μετά από τέσσερα χρόνια εντατικών γυρισμάτων και παρατηρήσεων. Ο κεντρικός άξονας του ντοκιμαντέρ είναι το ερώτημα ενός παιδιού για τη φύση του ωκεανού. Στόχος τους όμως δεν ήταν να φορτώσουν τον θεατή με πληροφορίες για τα διάφορα είδη αλλά να διεγείρουν το συναίσθημα.

Η ταινία τους είναι ξεχωριστή χάρη στον ρυθμό της. Το μοντάζ συντονίζεται τέλεια με τη μουσική υπόκρουση που λειτουργεί ως ιδιότυπος αφηγητής.Η κάμερα ακολουθεί τις γρήγορες κινήσεις των πλασμάτων της θάλασσας,με εκπληκτική ταχύτητα και σταθερότητα. Εφοδιασμένοι με εξελιγμένα συστήματα κινηματογράφισης οι δημιουργοί μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους χωρίς να ενοχληθούν ούτε στο ελάχιστο οι ντροπαλοί πρωταγωνιστές τους.

Σε ένα αδιάβροχο, υδροδυναμικό κουτί, ευέλικτο όσο μια φώκια, τοποθετήθηκε μια ψηφιακή κάμερα, ειδικά σχεδιασμένη για την ταινία, με δυνατότητα να αναπαράγει όλες τις αποχρώσεις του γαλάζιου στον υποβρύχιο κόσμο.Μπορούσε να προσαρμοστεί στην καρίνα του σκάφους κινηματογραφώντας εν κινήσει με ταχύτητα 15 κόμβων την ώρα.

Μια άλλη… αμφίβια μηχανή τραβούσε εικόνες πάνω και κάτω από την επιφάνεια του νερού και ήταν ιδανική για την παρακολούθηση της ανυποψίαστης φώκιας.

Ο Ζακ Περίν μαζί με τον συνεργάτη του Αλεξάντερ Μπίγκελ είναι περήφανοι για τη δημιουργία της πρωτοποριακής κάμερας «Θέτις». Τοποθετημένη κατάλληλα σε έναν γερανό επιτρέπει στους σκηνοθέτες να κινηματογραφούν τον ορίζοντα σε ευθεία γραμμή, τη στιγμή που τρέχουν και ανεβοκατεβαίνουν στα κύματα.

Για τις ανάγκες των γυρισμάτων οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ ταξίδεψαν σε Ατλαντικό Ωκεανό, Βόρεια και Νότια Αμερική, Ειρηνικό Ωκεανό, Αρκτική, Ανταρκτική, Ασία, Ευρώπη, Αυστραλία και Ινδικό Ωκεανό.

Σε μέρη παρθένα από την ανθρώπινη παρουσία οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ μπόρεσαν να αποτυπώσουν την εύθραυστη ισορροπία ενός κόσμου εν κινδύνω.

Στο δεύτερο μέρος του «Oceans» ο θεατής συνειδητοποιεί ότι οι εικόνες της άγριας θαλάσσιας ομορφιάς, εξαιτίας της μόλυνσης και της απληστίας μας ενδεχομένως να διατηρηθούν στο μέλλον μόνο ως σπάνια εκθέματα σε ένα μουσείο Φυσικής Ιστορίας. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village Films (αφήγηση στις μεταγλωττισμένες προβολές: Ξενοφών Ραράκος).

Η τρέλα της βίας

«Παράνοια»

Ο Μπρεκ ¶ισνερ υπογράφει ένα σπλάτερ φιλμ, με μπόλικο αίμα και σκηνές βίας, τιμώντας τον μετρ του τρόμου Τζορτζ Ρομέρο ο οποίος καθιέρωσε και τον σχετικό όρο για τα «αιματοβαμμένα» θρίλερ.

Η ταινία αποτελεί ριμέικ της γνωστής τρομακτικής περιπέτειας του Ρομέρο, που είχε γυριστεί το 1973, με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό, σε αντίθεση με τη σύγχρονη πολυδάπανη παραγωγή.

Η πρωτότυπη «Παράνοια» ήταν τοποθετημένη σε μια μικρή πόλη της Πενσυλβάνια. Η περιοχή αποτελούσε την επιτομή της ισχυρής και ασφαλούς Αμερικής της δεκαετίας του ΄60. Πρωταγωνιστές της φρίκης δεν ήταν οι «ζωντανοί-νεκροί»-το σήμα κατατεθέν του Ρομέρο-αλλά οι συγγενείς, φίλοι και οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, οι οποίοι μολυσμένοι από μια περίεργη τοξίνη, μεταμορφώνονταν σε παρανοϊκούς δολοφόνους.

Διατηρώντας το βασικό πυρήνα του σεναρίου, ο Μπρεκ ¶ισνερ, επέλεξε ως ιδανικό φόντο για τη δική του εκδοχή, τις αγροτικές περιοχές ανάμεσα στο Πέρυ της Τζόρτζια και το Λένοξ της Αϊόβα.

Η ιστορία ξεκινά με το πρώτο κρούσμα μυστηριώδους επιθετικής συμπεριφοράς, όταν ένας αλκοολικός εισβάλλει με όπλο στο γήπεδο. Ο σερίφης της πόλης, ο Ντέιβιντ (Τίμοθι Όλιφαντ), υποχρεώνεται να τον εκτελέσει εν ψυχρώ για να αποφύγει τα χειρότερα. Λίγο αργότερα νέο περιστατικό αναστατώνει τη μικρή πόλη: ο Μπιλ, οικογενειάρχης αγρότης, δολοφονεί τη γυναίκα και το γιο του.

Ο σερίφης σύντομα αντιλαμβάνεται ότι για το δολοφονικό αμόκ των κατοίκων της πόλης ευθύνεται το νερό που είναι μολυσμένο από μια άγνωστης προέλευσης τοξίνη. Στην αναρχία της μέχρι πρότινος ειδυλλιακής κωμόπολης, προστίθεται και η βίαιη επέμβαση του αμερικανικού στρατού. Με στόχο την αποτροπή της εξάπλωσης της μυστηριώδους παράνοιας, οι αμερικανικές αρχές οργανώνουν μια ιδιότυπη καραντίνα για να ξεχωρίσουν οι υγιείς από τους μολυσμένους κατοίκους.

Ο πανικός, όμως, προκαλεί ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα: ανυποψίαστοι πολίτες, χωρίς κάποια υποψία της νόσου εξολοθρεύονται από τους στρατιώτες, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται αντιμέτωποι με τους μανιακούς συμπολίτες τους.

Τέσσερις τυχεροί δραπετεύουν από το χάος, προσπαθώντας να φτάσουν σε ασφαλή περιοχή: ο σερίφης Ντέιβιντ, η έγκυος σύζυγός του Τζούντι (Ράντα Μίτσελ), ο φίλος και συνεργάτης του Ράσελ και η δεκαοκτάχρονη Μπέκα (Ντάνιελ Πανμπέικερ).Υπό το άγρυπνο βλέμμα του δορυφορικού Μεγάλου Αδελφού, η μικρή ομάδα προσπαθεί να διατηρήσει τα τελευταία αποθέματα λογικής και θάρρους, αλλά ο κίνδυνος παραμονεύει σε κάθε βήμα. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Village.

To σύνδρομο του Πίτερ Παν στα σαράντα

«Δεν σκέφτομαι, άρα υπάρχω» («Greenberg»)

Ο Νόα Μπάουμπαχ διερευνά την κρίση των σαράντα σε αυτή τη γλυκόπικρη κωμωδία που έγραψε μαζί με τη Τζένιφερ Τζέισον Λι.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Μπεν Στίλερ εκπλήσσει το κοινό του, υποδυόμενος με πειστικότητα τον σαρκαστικό, νευρασθενικό και ανώριμο Ρότζερ Γκρίνγμπεργκ.

Στην ταινία γίνεται λόγος γιΆ αυτό το λεπτό ψυχολογικό και ηλικιακό όριο κατά το οποίο αρχίζουν οι πρώτοι σκληροί απολογισμοί της ζωής.

Ο Ρότζερ Γκρίνμπεργκ, στο κατώφλι των σαράντα δυσκολεύεται να αποχωριστεί τις ιδιορρυθμίες του και να προσαρμοστεί ομαλά στη λεγόμενη ωριμότητα.

Σε αντίθεση με τον αδελφό του Φίλιπ, ο οποίος διαθέτει οικογένεια, σκύλο, μεγάλο σπίτι και ικανοποιητικό εισόδημα, ο Ρότζερ μετά από μια σύντομη καριέρα μουσικού, εργάζεται ως ξυλουργός και δηλώνει ευτυχής που δεν κάνει τίποτα συγκεκριμένο.

Μετά όμως από έναν νευρικό κλονισμό και μια παρατεταμένη νοσηλεία στο νοσοκομείο, ταξιδεύει από τη Νέα Υόρκη στο Λος ¶ντζελες για να μείνει προσωρινά στο σπίτι του αδελφού του. Ο Φιλίπ –η ενσάρκωση του Αμερικανικού Ονείρου-έχει φύγει μαζί με την οικογένειά του για διακοπές στο Βιετνάμ, αφήνοντας πίσω τον αγαπημένο του σκύλο και την εικοσιπεντάχρονη οικιακή βοηθό Φλόρενς .

Ο εκκεντρικός φιλοξενούμενος προσπαθεί να επανασυνδεθεί με τους φίλους των νεανικών του χρόνων, αλλά η ένδοξη εποχή της νιότης μάλλον έχει ξεθωριάσει οριστικά.

Οι διαψεύσεις του παρελθόντος ορθώνονται απειλητικά μπροστά του: ο Ρότζερ θεωρείται υπεύθυνος από τα μέλη του παλιού μουσικού του συγκροτήματος για την απόρριψη μιας σημαντικής πρότασης από τη μουσική βιομηχανία.

Οι φίλοι του τον αντιμετωπίζουν ως αποτυχημένο αλλά κι αυτός δεν μπορεί να αποδεχτεί τους νέους τους ρόλους. Περισσότερο υπομονετικός με τον Ρότζερ εμφανίζεται ο παλιός κολλητός του ¶ιβαν (Ρις Ίφανς), ο οποίος έχει αφήσει πίσω του την εποχή των καταχρήσεων αλλά ανησυχεί για τον κλονισμένο γάμο του. Το δεύτερο πρόσωπο που ανέχεται την προσβλητική συμπεριφορά και την κυκλοθυμία του Ρότζερ είναι η Φλόρενς (Γκρέτα Γκέρβινγκ).

Η νεαρή κοπέλα φιλοδοξεί να γίνει τραγουδίστρια και τα βράδια εμφανίζεται σε νυχτερινά κέντρα. Η έλλειψη αυτοπεποίθησης της Φλόρενς και ο ναρκισσισμός του Ρότζερ δημιουργούν έναν εκρηκτικό συνδυασμό.

Η σχέση τους αρχίζει διστακτικά -μάλλον από ανία- και εξελίσσεται αναπάντεχα. Σε αντίθεση με τις περισσότερες κομεντί, οι ήρωες στην ταινία του Νόα Μπάουμπαχ διαθέτουν ψυχολογικό βάθος.

Ο Ρότζερ Γκρίνμπεργκ είναι μια κωμικοτραγική φιγούρα, με βίαια ξεσπάσματα θυμού. Η μόνιμη άρνησή του να αγγίξει τον πυρήνα των προσωπικών του προβλημάτων επιτείνει την απομόνωσή του. Ο χρόνος μοιάζει πλέον πολύ λίγος για να διορθώσει τα λάθη του. Επιλέγει να μένει προσκολλημένος στο παρελθόν, γιατί στην πραγματικότητα δεν έχει ζήσει. Ποτέ όμως δεν είναι αργά... Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.

Ένα διαζύγιο ανανεώνει τη σχέση

«Επικηρύσσοντας την πρώην»

Ρομαντική κωμωδία, πασπαλισμένη με λίγη δράση και αστυνομικό μυστήριο. Ο ¶ντι Τέναντ επέλεξε στο πρωταγωνιστικό δίδυμο δημοφιλείς ηθοποιούς, τη Τζένιφερ ¶νιστον και τον Τζέραρντ Μπάτλερ για να υποδυθούν δύο πληθωρικές προσωπικότητες που αδυνατούν να συνυπάρξουν χωρίς συγκρούσεις.

Ο Μάιλο Μπόιντ(Τζέραρντ Μπάτλερ), έχει στο ιστορικό του μια επεισοδιακή καριέρα στο αστυνομικό σώμα κι έναν αποτυχημένο γάμο με την δυναμική Νικόλ Χάρλι (Τζένιφερ ¶νιστον). Αθεράπευτος τζογαδόρος προσπαθεί να ξεπληρώσει τα χρέη του δουλεύοντας ως κυνηγός επικηρυγμένων.

Στο μεταξύ, η πρώην σύζυγός του, η Νικόλ Χάρλι, ακολουθεί ανοδική πορεία στα επαγγελματικά της καλύπτοντας το αστυνομικό ρεπορτάζ σε μια εφημερίδα.

Η τύχη φέρνει κοντά και πάλι το χωρισμένο ζευγάρι: η Νικόλ, η οποία είχε προφυλακιστεί με εγγύηση για τροχαία παράβαση, δεν εμφανίζεται στη δίκη της με αποτέλεσμα να εκδοθεί εναντίον της ένταλμα σύλληψης. Ο Μάιλο αναλαμβάνει να το εκτελέσει, προκειμένου να εισπράξει μια διόλου ευκαταφρόνητη αμοιβή.

Παρότι η υπόθεση δεν φαίνεται δύσκολη, η Νικόλ αποδεικνύεται δυνατή αντίπαλος. Και σαν να μην έφτανε ο εκρηκτικός χαρακτήρας της, ο Μάιλο ανακαλύπτει ότι η Νικόλ εμπλέκεται στην εξιχνίαση μιας περίεργης αυτοκτονίας, με αποτέλεσμα να έχει μπει στο στόχαστρο επικίνδυνων κακοποιών. Η περιπετειώδης καταδίωξη αρχίζει και οι δύο πρώην σύντροφοι υποχρεώνονται από τις εξελίξεις να συνεργαστούν για να επιβιώσουν. Παράλληλα με τις αστυνομικές αρχές, διεξάγουν τη δική τους έρευνα κι έρχονται αντιμέτωποι με κυκλώματα διακίνησης ναρκωτικών.

Περισσότερο ανησυχητική όμως είναι η υπόνοια ότι κάποιοι κοινοί τους φίλοι βρίσκονται αναμεμειγμένοι σε μια σκοτεινή υπόθεση δολοφονίας.

Ωστόσο το ανθρωποκυνηγητό έχει θετικές επιπτώσεις στην προβληματική σχέση του Μάιλο και της Νικόλ. Η αδρεναλίνη βγάζει στην επιφάνεια λίγη από τη φλόγα του παλιού πάθους. Το πρόβλημα όμως είναι αν θα παραμείνουν ζωντανοί για να αναθερμάνουν τον έρωτά τους. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Audiovisual.

MANIA ΣΤΑΙΚΟΥ