Ανοίγει σταδιακά ο εναέριος χώρος την Ευρώπης, με το 75% των προγραμματισμένων πτήσεων να πραγματοποιούνται σήμερα.
Ανοίγει σταδιακά ο εναέριος χώρος την Ευρώπης, ωστόσο μετά από περισσότερες από πέντε ημέρες προβλημάτων κατά τις οποίες ακυρώθηκαν 95.000 πτήσεις, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ημέρες ή και εβδομάδες για να πετάξουν όλοι οι επιβάτες στους προορισμούς τους.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol, περίπου το 75% του συνόλου των προγραμματισμένων πτήσεων πρόκειται να πραγματοποιηθεί σήμερα στην Ευρώπη (21.000 πτήσεις έναντι των 28.000 που θα είχαν προγραμματιστεί κανονικά).
Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι σχεδόν το σύνολο του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου είναι ανοιχτό κάτω από τα 20.000 πόδια, με εξαίρεση ορισμένες περιοχές.
«Αναμένεται ότι και οι περιορισμοί αυτοί θα αρθούν σταδιακά εντός της ημέρας», προσθέτει η Eurocontrol.
Προτεραιότητα δίνεται στους επιβάτες οι πτήσεις των οποίων ήταν προγραμματισμένες για σήμερα, ενώ όσων οι πτήσεις επηρεάστηκαν από τις ακυρώσεις τοποθετούνται σε λίστες αναμονής.
Η Βρετανία άνοιξε τα αεροδρόμιά της χθες το βράδυ, ενώ κάποιες πτήσεις εκτελούνται από Παρίσι, ¶μστερνταμ και Φρανκφούρτη, αν και ο εναέριος χώρος της Γερμανίας εξακολουθεί να είναι μερικώς κλειστός.
Η Πολωνία αναμενόταν να ανοίξει τον εναέριο χώρο της από τις 05.00 GMT και η Φινλανδία από τις 0900 GMT.
Ο εναέριος χώρος της Δανίας θα ανοίξει στις 09.00 GMT μέχρι τουλάχιστον τα μεσάνυχτα. Ανοικτός ως τις 1200 GMT και «ενδεχομένως» ως τις 0000 GMT της Πέμπτης θα παραμείνει και ο εναέριος χώρος της Νορβηγίας.
Εως τις 14:00 GMT θα ανοίξει -σχεδόν στο σύνολό του- και ο εναέριος χώρος της Σουηδίας συμπεριλαμβανομένων της Στοκχόλμης και του Γκέτεμποργκ.
Η Qantas, η Singapore Airlines, η Cathay Pacific και η Virgin άρχισαν και πάλι να εκτελούν πτήσεις από την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Η Air China και η Japan Airlines ανακοίνωσαν επίσης ότι επαναλαμβάνουν τις ευρωπαϊκές τους πτήσεις.
Τα αεροσκάφη επιτρέπεται να πετούν ακολουθώντας το εγχειρίδιο VFR (visual flight rules) που σημαίνει ότι τον έλεγχο έχει ο πιλότος και όχι ο πύργος ελέγχου των αεροδρομίων.
Μειώνεται η δραστηριότητα του ηφαιστείου
Η Ισλανδική Μετεωρολογική Υπηρεσία ανακοίνωσε σήμερα πως μόνο λίγος καπνός και τέφρα βγαίνει από το ηφαίστειο και πως το νέφος που σχηματίζεται φτάνει σε ύψος τριών χιλιομέτρων σε σχέση με τα 11 χιλιόμετρα που ήταν τις προηγούμενες ημέρες.
Οι μετεωρολόγοι προσθέτουν πως οι άνεμοι στην περιοχή έχουν αλλάξει διεύθυνση, φέρνοντας την τέφρα βόρεια, αντί για ανατολικά προς την Ευρώπη.
Η δραστηριότητα του ισλανδικού ηφαιστείου έχει μειωθεί τις τελευταίες ώρες, καθώς παρατηρείται μικρότερη ένταση στις εκρήξεις, όπως ανακοίνωσε το αρμόδιο ισλανδικό υπουργείο.
« Έχουμε κάποιες ενδείξεις ότι η δραστηριότητα μειώνεται. Έχουμε λιγότερη εκτίναξη τέφρας και ήδη έχει καταγραφεί μείωση της δραστηριότητας στον κρατήρα», δήλωσε ο Ρογκνβαλντίρ Ολαφσον, επικεφαλής επιθεωρητής του υπουργείου προστασίας του πολίτη της Ισλανδίας.
«Πρέπει να επιλέγεις τις λέξεις με μεγάλη προσοχή αλλά τουλάχιστον οι επιστήμονες μας είπαν ότι η δραστηριότητα μειώνεται. Δεν μπορούμε να καταλήξουμε σε συμπεράσματα πως τα χειρότερα πέρασαν αλλά ελπίζουμε να ισχύει κάτι τέτοιο», δήλωσε ο Ολαφσον.
Ωστόσο, κάποιοι επιστήμονες εκφράζουν φόβους ότι η έκρηξη μπορεί να «ξυπνήσει» το παρακείμενο, μεγαλύτερο ηφαίστειο Κάτλα, αν και προς το παρόν δεν έχει παρατηρηθεί κάποια δραστηριότητα. Η τελευταία μεγάλη έκρηξη του συγκεκριμένου ηφαιστείου ήταν το 1918.
ΙΑΤΑ: Ζημίες 1,7 δισ. δολ. για τις αεροπορικές
Ζημίες ύψους 1,7 δισ. δολ. στις αεροπορικές εταιρείες προκάλεσε ο αποκλεισμός του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου εξαιτίας του ηφαιστειακού νέφους, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Αερομεταφορών ΙΑΤΑ.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο οι αεροπορικές εταιρείες που επηρεάστηκαν από τον αποκλεισμό του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου έχασαν 400 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα, ανέφερε ο πρόεδρος της ΙΑΤΑ Τζιοβάνι Μπισινιάνι.
Προηγούμενες εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ έκαναν λόγο για απώλειες 200 εκατομμυρίων δολαρίων ημερησίως, καθώς ο βορειοευρωπαϊκός εναέριος χώρος παραμένει αποκλεισμένος σχεδόν στο σύνολό του από το τέλος της περασμένης εβδομάδας.
Στα διαφυγόντα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών προστίθενται τα κόστη διαμονής, διατροφής και σε ορισμένες περιπτώσεις μεταφοράς με άλλα μέσα των εγκλωβισμένων επιβατών, πρόσθεσε ο κ. Μπισινιάνι, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι συνολικές ζημίες μπορεί να ξεπεράσουν και τα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο πρόεδρος της ΙΑΤΑ κάλεσε τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να βοηθήσουν τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έπεσαν θύματα «ανωτέρας βίας, μίας κατάστασης όπου δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα».