Στις συμβάσεις προμηθειών του ΟΣΕ και την κατασκευή τμήματος του προαστιακού επικεντρώθηκε σήμερα η εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τη διερεύνηση της υπόθεσης Siemens.
Στις συμβάσεις προμηθειών του ΟΣΕ και την κατασκευή τμήματος του προαστιακού επικεντρώθηκε σήμερα η εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τη διερεύνηση της υπόθεσης Siemens.
Στην επιτροπή κατέθεσε ο Ευστάθιος Τσέγκος, διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού, ανάπτυξης και ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού, ο οποίος αναφέρθηκε στο έργο του Προαστιακού στο τμήμα ΣΚΑ-Τρεις Γέφυρες-Πειραιάς, για το οποίο η σχετική δικογραφία, που έχει σχηματισθεί μετά από μηνυτήρια αναφορά συνδικαλιστικού στελέχους του ΟΣΕ, έχει μπει δύο φορές -2007 και 2009- στο αρχείο.
Ο κ. Τσέγκος αναγνώρισε ότι το έργο, αν και βρισκόταν στον φάκελο ολυμπιακής προετοιμασίας, άρχισε να κατασκευάζεται μόλις το 2005 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, λόγω των συνεχών ενστάσεων από δήμους με αίτημα την υπογειοποίηση του έργου.
Ο διαγωνισμός για το έργο, ύψους 160 εκατ. ευρώ πραγματοποιήθηκε το 2002, αρχικά κηρύχθηκε άγονος, επαναπροκηρύχθηκε επί θητείας Χρ. Βερελή το 2003 και εμφανίσθηκε μόνον ένας ενδιαφερόμενος να αναλάβει το έργο, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΤΡΑ-SIEMENS.
Υπήρξε δε προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο αποφάνθηκε ότι καλώς έγινε δεκτός ο μοναδικός μειοδότης και το έργο κατακυρώθηκε.
Στο ενδιάμεσο το έργο είχε απενταχθεί από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Τελικά η σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2005 επί θητείας Μιχάλη Λιάπη και μετά από ένδεκα παρατάσεις παραμένει ανεκτέλεστο.
Στην επιτροπή κατέθεσε και ο συνταξιούχος γενικός διευθυντής του ΟΣΕ Παναγιώτης Κουμάντος, ο οποίος δήλωσε ότι είναι πενήντα περίπου οι προγραμματικές συμφωνίες που υπογράφηκαν από τον ΟΣΕ το 1997, με αντισυμβαλλόμενες κοινοπραξίες για την προμήθεια τροχαίου υλικού, ανταλλακτικών κ.λπ.
Το ύψος των συμβάσεων ήταν συνολικά 800 εκατ. ευρώ, ενώ από αυτές οι δέκα αφορούσαν προμήθεια τροχαίου υλικού ύψους 600.000 ευρώ. Οι συμφωνίες εγκρίθηκαν από διακομματική επιτροπή, στην οποία όμως δεν συμμετείχε η ΝΔ, αλλά όλα τα άλλα κόμματα.
Σύμφωνα με τον κ. Κουμάντο, όταν ανέλαβε ο ίδιος το 2002, υπήρχε ήδη τεράστια καθυστέρηση στην παράδοση του τροχαίου υλικού, ενώ λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν τα ναυπηγεία Ελευσίνας, που συμμετείχαν στις κοινοπραξίες, εν όψει της πώλησής τους, επιχειρήθηκε διακανονισμός και πάγωμα των ρητρών καθυστέρησης, οι οποίες πάντως κατά τον μάρτυρα «πληρώθηκαν μέχρι σεντ» μέχρι το τέλος του 2006.
Ο κ. Κουμάντος υποστήριξε ακόμη ότι ο ΟΣΕ δεν υπέστη ζημιά, ότι το ισοδύναμο τροχαίο υλικό που δόθηκε, δεν ήταν αυτό που προβλεπόταν από τις αρχικές συμφωνίες, αλλά ότι ένα μέρος από οκτώ ντηζελομηχανές δόθηκε δωρεάν ως αποθετική ζημία.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ