Ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τις «υπέρογκες τιμές καυσίμων», οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, «οδηγούν στην άνθηση του λαθρεμπορίου και στο κλείσιμο εκατοντάδων πρατηρίων», κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Γρηγόρης Ψαριανός και Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τις «υπέρογκες τιμές καυσίμων», οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, «οδηγούν στην άνθηση του λαθρεμπορίου και στο κλείσιμο εκατοντάδων πρατηρίων», κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Γρηγόρης Ψαριανός και Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Στην ερώτησή τους οι δύο βουλευτές σημειώνουν πως «ήδη από τον Απρίλη, με την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα και την παράλληλη αύξηση του Φ.Π.Α., έχουμε καταστεί η χώρα με τα πιο ακριβά καύσιμα στην Ευρώπη».
Οι κ.κ. Ψαριανός και Λαφαζάνης τονίζουν ότι «σε μία οικονομία σε ύφεση, σε μία οικονομία έλλειψης χρηματικών πόρων και κυρίως σε μία κοινωνία ανεργίας, χαμηλών μισθών και μειωμένης αγοραστικής δύναμης για την πλειοψηφία των πολιτών, το κράτος μάς επιβάλλει υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, γεγονός που έχει ως άμεση συνέπεια νέες αυξήσεις στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών, στις τιμές των υπηρεσιών αλλά και στο κόστος παραγωγής, με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός στα αγαθά που αφορούν τις βιοτικές καταναλωτικές ανάγκες της πλειοψηφίας των Ελλήνων να έχει εκτιναχθεί, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτών, σε πραγματικό επίπεδο ανώτερο του 6%».
Όπως αναφέρουν, «σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στις 21-5-2010, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στη χώρα μας διαμορφώνεται στα 1,52 ευρώ το λίτρο και η super αμόλυβδη στα 1,713 ευρώ. Είμαστε σταθερά στη δεύτερη θέση σε ακριβά καύσιμα στην Ευρώπη μετά την Ολλανδία, χωρίς να λάβουμε υπόψη το κατά κεφαλήν εισόδημα και το ύψος των αποδοχών, που εκεί είναι κατά πολύ υψηλότερο».
Προσθέτουν δε πως «σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτών, στην Ελλάδα καταγράφονται για το σύστημα παραγωγής - διακίνησης και εμπορίας των καυσίμων τα μεγαλύτερα έσοδα ανά λίτρο σε όλη την Ευρώπη… Το φαινόμενο, που οφείλεται στη λειτουργία των ολιγοπωλίων, κυρίως όμως στην κρατική αδιαφορία και την έλλειψη κανόνων στην τιμολόγηση για όλους τους παράγοντες της αγοράς, εξηγεί την ζοφερή κατάσταση για τους Έλληνες καταναλωτές. Όλα αυτά συντείνουν άμεσα στην αύξηση του λαθρεμπορίου που, ούτως ή άλλως και όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, ανθεί και θα ανθεί όσο οι τιμές είναι υπέρογκες».
Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, «ήδη η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) καταγγέλλει παράνομες εισαγωγές καυσίμων από γειτονικές χώρες σε παραμεθόριες περιοχές».
Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνουν, «χιλιάδες οδηγοί περνάνε τα σύνορα και προμηθεύονται καύσιμα από τη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ, όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες. Σύμφωνα με την ΟΒΕ, εκτός από τον εφοδιασμό των οχημάτων τους, οι οδηγοί αγοράζουν ποσότητες καυσίμων που αποθηκεύουν σε μπιτόνια και τα μεταφέρουν στη χώρα μας. Τα αδειάζουν εδώ και επαναλαμβάνουν την ίδια κίνηση! Οι ποσότητες αυτές μετά τη παράνομη εισαγωγή τους, δεν είναι καθόλου δύσκολο να διατεθούν στο παραεμπόριο».
Το φαινόμενο, υπογραμμίζουν οι βουλευτές, «λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, με συνέπεια την απώλεια μεγάλων εσόδων για το κράτος και εισοδήματος για τους βενζινοπώλες. Πέρα από τους κινδύνους ατυχήματος που ενέχει η πράξη για τους ίδιους τους παραβάτες, γίνεται παραβίαση των νόμων για την εισαγωγή και μεταφορά καυσίμων».
Επιπλέον, όπως υπογραμμίζουν, «σε πανελλαδικό επίπεδο, έχει μειωθεί από 10% έως 30% ο όγκος πωλήσεων και ο τζίρος στα πρατήρια καυσίμων, εξαιτίας των αυξήσεων στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ενώ πολλά πρατήρια έχουν κλείσει και πολλά άλλα απειλούνται με κλείσιμο».
Με βάση, λοιπόν, τα παραπάνω, οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ερωτούν τους αρμόδιους κ. κ. υπουργούς τι σκοπεύουν να κάνουν κάνετε προκειμένου να υπάρξει αυστηρός έλεγχος και όρια θεμιτού κέρδους κυρίως στο χώρο της εισαγωγής, διύλισης και χονδρικού εμπορίου των πετρελαιοειδών, αλλά και ποια άμεσα μέτρα θα λάβουν ώστε να σταματήσει το λαθρεμπόριο καυσίμων που ανθεί, όπως αναφέρουν, κυρίως στη Β. Ελλάδα.