Πολιτική
Παρασκευή, 04 Ιουνίου 2010 13:00

Στη Βουλή τη Δευτέρα το ν/σ για τη διασυνορική πτώχευση

Το σχέδιο νόμου για τη Διασυνοριακή Πτώχευση συζητείται τη Δευτέρα στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής. Ο υπό ψήφιση νόμος προορίζεται να λειτουργήσει ως αναπόσπαστο τμήμα του ισχύοντος στην Ελλάδα δικαίου της πτώχευσης και βασίζεται στον Πρότυπο Νόμο της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για το Διεθνές Εμπορικό Δίκαιο (UNCITRAL).

Το σχέδιο νόμου για τη Διασυνοριακή Πτώχευση συζητείται τη Δευτέρα στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής.

Ο υπό ψήφιση νόμος προορίζεται να λειτουργήσει ως αναπόσπαστο τμήμα του ισχύοντος στην Ελλάδα δικαίου της πτώχευσης και βασίζεται στον Πρότυπο Νόμο της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για το Διεθνές Εμπορικό Δίκαιο (UNCITRAL).

Το πρότυπο Νόμου της Επιτροπής για το Διεθνές Εμπόριο των Ηνωμένων Εθνών (UNCITRAL) διασφαλίζει τη δικαστική συνεργασία και τις εξουσίες των συνδίκων σε περίπτωση πτωχεύσεων με διασυνοριακό χαρακτήρα καθώς και τη δίκαιη και αποτελεσματική διαχείριση τους.

Σκοπός του νόμου είναι να εξοπλίσει το ελληνικό δίκαιο με ένα σύγχρονο και εναρμονισμένο πλαίσιο για την αποτελεσματική διευθέτηση περιπτώσεων διασυνοριακής πτώχευσης, όταν ο αφερέγγυος οφειλέτης έχει περιουσιακά στοιχεία σε περισσότερα από ένα κράτη ή ορισμένοι από τους πιστωτές του οφειλέτη δεν είναι από το κράτος όπου διεξάγεται η διαδικασία πτώχευσης.

Οι ρυθμίσεις του εφαρμόζονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που υπόκεινται σε πτώχευση (εκκαθάριση ή εξυγίανση) σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο, εφόσον συντρέχει το στοιχείο της διασυνοριακής πτώχευσης.

Ο νόμος αντανακλά πρακτικές σε ζητήματα διασυνοριακής πτώχευσης οι οποίες είναι χαρακτηριστικές σύγχρονων αποτελεσματικών συστημάτων.

Οπως διευκρινίζεται, ο νόμος δεν αποπειράται μια ουσιαστική ενοποίηση του ελληνικού δικαίου για την πτώχευση, αλλά με τις εισαγόμενες διατάξεις προσφέρονται λύσεις με απλούς τρόπους περιλαμβανομένων των εξής :

(α) Της παροχής στο πρόσωπο που διαχειρίζεται μια αλλοδαπή διαδικασία πτώχευσης («αλλοδαπός σύνδικος»), πρόσβασης στα Ελληνικά δικαστήρια ώστε να προστατευθεί προσωρινά η περιουσία του οφειλέτη μέχρις ότου τα Ελληνικά δικαστήρια αποφασίσουν ποιος συντονισμός μεταξύ των δικαιοδοσιών ή άλλη έννομη προστασία εγγυάται την καλύτερη διευθέτηση της πτώχευσης,

(β) Του καθορισμού πότε μια αλλοδαπή διαδικασία πτώχευσης πρέπει να είναι «αναγνωρίσιμη» και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες της αναγνώρισης,

(γ) Της δημιουργίας καθεστώτος διαφάνειας για το δικαίωμα αλλοδαπών πιστωτών να προβαίνουν ή συμμετέχουν σε διαδικασία πτώχευσης στην Ελλάδα,

(δ) Της παροχής δυνατότητας στα Ελληνικά δικαστήρια να συνεργάζονται πιο αποτελεσματικά με τα αλλοδαπά δικαστήρια και τους αλλοδαπούς συνδίκους που εμπλέκονται σε μια υπόθεση πτώχευσης,

(ε) Της δυνατότητας των Ελληνικών δικαστηρίων και των προσώπων που διαχειρίζονται τις διαδικασίες πτώχευσης στην Ελλάδα να ζητούν συνδρομή στο εξωτερικό,

(στ) Της παροχής δικαιοδοσίας στα Ελληνικά δικαστήρια και την καθιέρωση κανόνων συντονισμού όταν μια διαδικασία πτώχευσης στην Ελλάδα διεξάγεται συγχρόνως με μια ανάλογη διαδικασία σε ένα αλλοδαπό κράτος,

(ζ) Της καθιέρωσης κανόνων για τον συντονισμό προσωρινής προστασίας που παρέχεται στην Ελλάδα υπέρ δύο ή περισσότερων διαδικασιών πτώχευσης οι οποίες μπορεί να διεξάγονται σε αλλοδαπά κράτη σχετικά με τον ίδιο οφειλέτη.