Διακριτές διαφορές των φύλων τόσο στην επιλογή των σπουδών όσο και στα αποτελέσματά τους διαπιστώνει μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την αντιμετώπιση της ανισότητας των φύλων στη εκπαίδευση.
Διακριτές διαφορές των φύλων τόσο στην επιλογή των σπουδών, όσο και στα αποτελέσματά τους διαπιστώνει μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την αντιμετώπιση της ανισότητας των φύλων στη εκπαίδευση.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη που δημοσιοποίησε σήμερα η Επιτροπή, όλες οι χώρες της Ευρώπης – πλην ελάχιστων εξαιρέσεων - διαθέτουν ή σχεδιάζουν να θεσπίσουν πολιτικές για την ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο την αμφισβήτηση των παραδοσιακών ρόλων και στερεοτύπων.
Παράλληλα λαμβάνεται μέριμνα για την αντιπροσώπευση των γυναικών στους φορείς λήψης αποφάσεων, την αντιμετώπιση συνήθων προτύπων σχολικής φοίτησης σε σχέση με φύλο και την καταπολέμηση της παρενόχλησης λόγω φύλου στο σχολείο.
«Η σχέση μεταξύ των φύλων και των εκπαιδευτικών επιτευγμάτων έχει μεταβληθεί σημαντικά κατά τα τελευταία 50 έτη και οι διαφορές παρουσιάζουν πλέον πιο πολύπλοκες μορφές», σχολίασε με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έρευνας η αρμόδια για την εκπαίδευση επίτροπος της Ε.Ε., κ. Ανδρούλλα Βασιλείου.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα κορίτσια παίρνουν συνήθως καλύτερους βαθμούς και έχουν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας στις σχολικές εξετάσεις αποφοίτησης από τα αγόρια, ενώ τα αγόρια είναι πιθανότερο να εγκαταλείψουν το σχολείο ή να επαναλάβουν σχολικές χρονιές.
Ελάχιστες είναι οι χώρες που αντιμετωπίζουν τα ανεπαρκή επιτεύγματα των αγοριών ως πολιτική προτεραιότητα, όπως το Βέλγιο, η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ ακόμη λιγότερες χώρες έχουν ειδικά προγράμματα για τη βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης των αγοριών και των επιτευγμάτων των κοριτσιών στα μαθηματικά και στις θετικές επιστήμες (π.χ. Aυστρία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Όπως επισημαίνεται, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ανισότητας των φύλων στην εκπαίδευση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει την πολιτική συνεργασία ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε.. ενώ διαθέτει προς αυτή την κατεύθυνση ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα.
Ο ρόλος του επαγγελματικού προσανατολισμού
Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ρόλο του επαγγελματικού προσανατολισμού προκειμένου οι νέοι να μην επιλέγουν σταδιοδρομίες οι οποίες αντικατοπτρίζουν τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός με επίκεντρο την ισότητα των φύλων διατίθεται σήμερα μόνον στις μισές ευρωπαϊκές χώρες και απευθύνεται συχνότερα στα κορίτσια παρά σε αγόρια. Στόχος του είναι η ενθάρρυνση των κοριτσιών να επιλέξουν σταδιοδρομίες στον τομέα της τεχνολογίας και των θετικών επιστημών.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των φοιτητών και των αποφοίτων σε όλες σχεδόν τις χώρες και κατέχουν κυρίαρχη θέση στους τομείς της παιδείας, της υγείας και πρόνοιας, των ανθρωπιστικών επιστημών και των καλών τεχνών. Αντίθετα, οι άνδρες κυριαρχούν στους τομείς της μηχανικής, της μεταποιητικής βιομηχανίας και των δομικών κατασκευών.
Περίπου τα δύο τρίτα των χωρών διαθέτουν πολιτικές για την ισότητα των φύλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, σχεδόν όλες αυτές οι πολιτικές και τα σχέδια απευθύνονται μόνον στις γυναίκες.
Αντίθετα, το ποσοστό των γυναικών στο εκπαιδευτικό προσωπικό στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα μειώνεται με κάθε βαθμίδα στην κλίμακα της ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας.