Πολιτική
Τετάρτη, 30 Ιουνίου 2010 21:10

Στο επίκεντρο οι συμβάσεις ΟΣΕ - Siemens

Οι συμβάσεις του ΟΣΕ με τη Siemens βρέθηκαν στο επίκεντρο της ομώνυμης Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, ενώ στο μικροσκόπιο του ελέγχου έχει μπει η ραδιοκάλυψη των συρμών του Οργανισμού, το σύστημα GSM-R.

Οι συμβάσεις του ΟΣΕ με τη Siemens βρέθηκαν στο επίκεντρο της ομώνυμης Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, ενώ στο μικροσκόπιο του ελέγχου έχει μπει η ραδιοκάλυψη των συρμών του Οργανισμού, το σύστημα GSM-R.

Την Τετάρτη εξετάστηκε ο κ. Ιωάννης Κατσιούλης, πρόεδρος της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης για το σύστημα ραδιοκάλυψης που έγινε το Δεκέμβριο του 2005 με μόνες συμμετέχουσες τις εταιρείες Uninortel και Siemens.

Όπως ανέφερε, διαφώνησε με την πρόκριση τελικώς της Siemens κατ’ αρχήν λόγω της μεγάλης διαφοράς στον αριθμό των αναμεταδοτών, αλλά και άλλων τεχνικών ζητημάτων και εν τέλει έκρινε ότι η εταιρεία ήταν εκτός τεχνικών προδιαγραφών και θα έπρεπε να μη λάβει μέρος στο διαγωνισμό.

Ωστόσο διέψευσε ότι δέχθηκε πιέσεις ή απειλές ή ότι του προτάθηκε να «αρρωστήσει» για να μη μειοψηφήσει, παραδέχθηκε όμως έκτοτε «μπήκε στο ψυγείο» και υποβιβάστηκε στον Οργανισμό.

Το έργο αποφασίστηκε να δοθεί στη Siemens με τις ψήφους των δύο άλλων μελών της επιτροπής και στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ Ηλία Ταλαμάγκα και Ιωάννη Δημητρίου.

Ο αντιπρόεδρος της επιτροπής, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Ρήγας εξέφρασε την άποψη ότι η υπόθεση θα πρέπει να σταλεί στη Δικαιοσύνη, η οποία δεν έχει ως τώρα ασχοληθεί με αυτή, «παρ’ ότι σύμφωνα με τη δικογραφία, από τα «μαύρα ταμεία» της Siemens έχει δοθεί στην ΕΡΓΟΣΕ της περιόδου εκείνης το 8% ως προμήθεια για το συγκεκριμένο έργο».

Από την πλευρά του ο κ. Ιωάννης Δημητρίου σημείωσε ότι οι τεχνικές προσφορές βαθμολογήθηκαν από τα δύο μέλη της επιτροπής, τον ίδιο και τον κ. Ταλαμάγκα κατά πλειοψηφία και αξιολογήθηκαν με 105, και 97, βαθμούς.

Υποστηρίζοντας την επιλογή του, πρόσθεσε πως στη συνέχεια ανοίχθηκαν οι οικονομικές προσφορές και η πλέον συμφέρουσα προσφορά ήταν αυτή της Siemens.

Παρεμβαίνοντας ο βουλευτής της ΝΔ Πάνος Καμμένος ρώτησε το μάρτυρα πώς είναι δυνατόν η ανταγωνίστρια εταιρεία να προσφέρει περισσότερες κεραίες αναμετάδοσης, να δίνει μικρότερο τίμημα και τελικώς να επιλέγεται η Siemens.

Ο κ. Δημητρίου απάντησε ότι «ο συνδυασμός τεχνικής αξιολόγησης και οικονομικών προσφορών δίνει την πλέον συμφέρουσα προσφορά».

Στη συνέχεια εξετάσθηκε ο πρώην πρόεδρος (2004-2007) του ΔΣ του ΟΣΕ Νικόλαος Μπαλτάς, ο οποίος επίμονα ρωτήθηκε για τις ντηζελομηχανές ΝΤΕΖΙΡΟ που ενοικίασε ο ΟΣΕ αντί 850.000 ευρώ, αντί να δώσει 2,5 εκ για την αγορά τους. Ο μάρτυρας απάντησε ότι αφενός η διαδικασία αγοράς είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, ενώ από την άλλη δεν χρειάζονταν ντηζελάμαξες εν όψει ηλεκτροκίνησης.

Στην αντεπίθεση ο Κ. Χατζηδάκης

Εν τω μεταξύ πολιτικό κανιβαλισμό αποδίδει ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης σε όσους του καταλογίζουν ευθύνες για τους χειρισμούς του αναφορικά με τον ΟΣΕ και ειδικότερα στους δύο συνδικαλιστές του Οργανισμού Δημήτρη Καραπάνο και Μανώλη Παναγιώτου.

Σε επιστολή του προς την Εξεταστική σημειώνει ότι ούτε γνωρίζει προσωπικά ούτε έχει μιλήσει ποτέ με το Μιχάλη Χριστοφοράκο, ενώ, υπογραμμίζει ότι όταν ανέλαβε υπουργός το Σεπτέμβριο 2007 είχε ήδη ξεσπάσει το σκάνδαλο της Siemens.

Αναφορικά με τη σύμβαση του προαστιακού για επέκταση από Αθήνα στον Πειραιά, υπενθυμίζει ότι η σύμβαση υπεγράφη το 2005, ήδη είχε δοθεί το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η προσφυγή Καραπάνου είχε μπει στο αρχείο από τη Δικαιοσύνη.

Δεν νοείτο, διακοπή του έργου, συνεχίζει γιατί πέραν των αποζημιώσεων στους αναδόχους υπήρχε ο κίνδυνος μεγάλης απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, ενώ οι όποιες παρατάσεις δόθηκαν από την θυγατρική του ΟΣΕ «Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικών Υποδομών» (ΕΔΙΣΥ), όπως επίσης επί θητείας του διαδόχου του Ευρυπίδη Στυλιανίδη, αλλά και του σημερινού υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, ο οποίος μάλιστα ζήτησε χρηματοδότηση του έργου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Όσον αφορά στο Μνημόνιο που υπέγραψε με τον Δήμο Αγ. Αναργύρων, ο πρώην υπουργός υπογραμμίζει ότι αφενός δεν έχει εκτελεστεί, αφετέρου αφορά τμήμα που δεν εκτελείται από τη Siemens, αλλά την κοινοπραξία ΑΒΑΞ- ALSTROM.

Αναφορικά με τα βαγόνια DESIRO, ο κ. Χατζηδάκης τονίζει ότι επί υπουργίας του στο τέλος του 2007, ο ΟΣΕ δεν άσκησε το δικαίωμα προαίρεσης για παράταση της ενοικίασης τους και η σύμβαση διεκόπη, όπως σταμάτησε o ίδιος τον διαγωνισμό για την ραδιοκάλυψη συρμών (GSM-R-2), όπου υποψήφια ήταν και πάλι η Siemens.

Από την κατάθεση του πρώην διευθύνοντα συμβούλου του ΕΔΙΣΥ Δημήτρη Ρουσσόπουλου, προέκυψε ότι ο ίδιος από το 2004 που ανέλαβε Γενικός Διευθυντής Τεχνικής Υποστήριξης, βρήκε όλες τις προγραμματικές συμβάσεις σε εξέλιξη από το 1997 και ήδη καθυστερημένες.

Εξεταζόμενος επανέλαβε ότι το ΔΣ του ΟΣΕ επανειλημμένως είχε κηρύξει έκπτωτες κοινοπραξίες αναφορικά κυρίως με τη σύμβαση υπ. αριθμ. 33, αλλά ο μέτοχος του Δημοσίου, οι υπουργοί Μεταφορών και Οικονομικών δεν παρεβρέθησαν ούτε ως σήμερα σε γενική συνέλευση, ώστε να κηρυχθούν έκπτωτες.

Ο μάρτυρας επανέλαβε πολλές φορές ότι επί ημερών του (2004-2009) «δόθηκαν μέχρι δεκάρας» οι ρήτρες καθυστέρησης, ενώ δεν επεστράφησαν εγγυητικές επιστολές, αντιθέτως κατέπεσαν κάποιες.

Αποκάλυψε όμως ότι στην περίοδο 2001-2002 επί διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Ιωάννη Μουρμούρη και διευθυντού Τεχνικής υποστήριξης Εμμανουήλ Σάρλα, πέρασε από το ΔΣ του Οργανισμού ευνοϊκή ρύθμιση κι αντί για επιβολή ρήτρας 8,5% επιβλήθηκε 5,5% και μάλιστα χωρίς την καταβολή χρημάτων, αλλά ανταλλακτικών.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις υπογράμμισε πως η υπόθεση του ΟΣΕ πρέπει να ψαχτεί περισσότερ «γιατί βλέπω μια ιδιόμορφη διακομματική ομερτά και σε πολιτικό και σε συνδικαλιστικό επίπεδο και είναι βέβαιο ότι και η υπόθεση ΟΣΕ μυρίζει».

Την Πέμπτη καταθέτουν στην Επιτροπή οι πρώην διευθύντες σύμβουλοι του Οργανισμού Διονύσης Χιόνης και Κωνσταντίνος Μαγουλάς.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ