Πολιτιστικά
Πέμπτη, 15 Ιουλίου 2010 18:32

Τριγμοί στην πολιτιστική βιομηχανία της Βρετανίας

Η πρόθεση της Βρετανικής Κυβέρνησης να μειώσει κατά 25% την κρατική επιχορήγηση σε μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς, έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του Συμβουλίου των Τεχνών της Βρετανίας. Εξέχουσες προσωπικότητες από τον καλλιτεχνικό χώρο απευθύνουν έκκληση προς την κυβέρνηση «να τους κόψει αλλά να μην τους σκοτώσει», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian.

Η πρόθεση της Βρετανικής Κυβέρνησης να μειώσει κατά 25% την κρατική επιχορήγηση σε μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς, έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση του Συμβουλίου των Τεχνών της Βρετανίας. Εξέχουσες προσωπικότητες από τον καλλιτεχνικό χώρο απευθύνουν έκκληση προς την κυβέρνηση «να τους κόψει αλλά να μην τους σκοτώσει», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian.

Οι σχεδιαζόμενες περικοπές που προορίζονται για τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα προκαλέσουν το κλείσιμο 200 τουλάχιστον καλλιτεχνικών οργανισμών και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, σύμφωνα με το Συμβούλιο Τεχνών. Στους άμεσα θιγόμενους οργανισμούς είναι η περίφημη Τέιτ Μόντερν, το Εθνικό Θέατρο της Βρετανίας, το Βασιλικό Σαιξπηρικό Θέατρο και η γκαλερί Σεπερντάιν.

Οι διευθυντές φημισμένων μουσείων και θεατρικών οργανισμών προειδοποιούν ότι μια πολιτική δραματικής μείωσης των επιχορηγήσεων θα καταστρέψει την πολιτιστική βιομηχανία που αποτελεί πόλο έλξης για 8 στους 10 τουρίστες. Ανάλογες πιέσεις ασκούνται και από φιλότεχνους μαικήνες που έχουν ξοδέψει εκατομμύρια για τις τέχνες: ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ο Σερ Τζον Ρίτμπλατ, ο οποίος έχει προσφέρει μεγάλα χρηματικά ποσά στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, ο γνωστός συλλέκτης ¶ντονι Ντ’ Οφέι , ο Σερ Κένεθ Χάουαρντ, ο ευεργέτης της Όπερας του Βορρά κ.α.

Σε επιστολές τους προς την κυβέρνηση υπογραμμίζουν ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν μπορεί να γεφυρώσει το κενό της κρατικής χρηματοδότησης. Οι φιλανθρωπικές κινήσεις πρέπει να λειτουργούν προσθετικά κι όχι να αποτελούν υποκατάστατο. Ο Νίκολας Σερότα, ο διευθυντής της Τέιτ Μόντερν θεωρεί ότι το ανώτατο όριο περικοπών που μπορεί να αντέξει ο οργανισμός για να μη χάσει τη φυσιογνωμία του είναι το 10%.

Ανάλογους προβληματισμούς έχει και η Βίκυ Χέιγουντ από το Βασιλικό Σαιξπηρικό Θέατρο: «θα πρέπει να κάνουμε λιγότερες παραγωγές, να προσλάβουμε λιγότερους ηθοποιούς και σχεδιαστές, να αυξήσουμε τις τιμές των εισιτηρίων και να μειώσουμε τις περιοδείες μας», δήλωσε η ίδια.

Ο συνάδελφός της ¶λιστερ Σπάντλινγκ από το Θέατρο Σάντλερ Γουελς προβλέπει ότι θα δημιουργηθεί μια στροφή προς τα εμπορικότερα θεάματα και ζήτησε από την κυβέρνηση να κατανείμει σταδιακά το βάρος των περικοπών σε μεγαλύτερο διάστημα. Σε αντίθετη περίπτωση, υποστηρίζει, αν οι μειώσεις εμφανιστούν ξαφνικά τον πρώτο χρόνο, πολλοί καλλιτεχνικοί οργανισμοί απλώς θα εξαφανιστούν.