Πολιτιστικά
Πέμπτη, 22 Ιουλίου 2010 07:35

Οι ταινίες της εβδομάδας

Η κινηματογραφική αδρεναλίνη ανεβαίνει χάρη στις επανεκδόσεις κλασικών ταινιών: η «Γυναίκα της διπλανής πόρτας» του Τρυφώ με τη Φανί Αρντά και τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ, ο «Μεγάλος ύπνος» του Χάουαρντ Χοκς με τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και τη Λορήν Μπακόλ και το δράμα «Τα κόκκινα παπούτσια» των Πάουελ και Πρεσμπέργκερ με τη Μόιρα Σίρερ. Ένα σύγχρονο, βραβευμένο νουάρ από την Ισπανία, «Τα 25 Καράτια» και η μέτρια κωμωδία του Ντένις Ντάγκαν «Οι μεγάλοι» συμπληρώνουν τις ταινίες αυτής της εβδομάδας.

Η κινηματογραφική αδρεναλίνη ανεβαίνει χάρη στις επανεκδόσεις κλασικών ταινιών: η «Γυναίκα της διπλανής πόρτας» του Τρυφώ με τη Φανί Αρντά και τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ, ο «Μεγάλος ύπνος» του Χάουαρντ Χοκς με τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και τη Λορήν Μπακόλ και το δράμα «Τα κόκκινα παπούτσια» των Πάουελ και Πρεσμπέργκερ με τη Μόιρα Σίρερ. Ένα σύγχρονο, βραβευμένο νουάρ από την Ισπανία, «Τα 25 Καράτια» και η μέτρια κωμωδία του Ντένις Ντάγκαν «Οι μεγάλοι» συμπληρώνουν τις ταινίες αυτής της εβδομάδας.

«Η γυναίκα της διπλανής πόρτας»

Ο έρωτας στο φακό του Τρυφώ

H ταινία με μια ματιά: Η Φανί Αρντάν και ο Ζερά Ντεπαρντιέ εμφανίζονται δέσμιοι ενός παράλογου ερωτικού πάθος στην εμβληματική ταινία του Φρανσουά Τρυφώ «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» που προβάλλεται σε επανέκδοση αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους. Ο Τρυφώ υιοθετεί το σασπένς αλλά και τη διεισδυτική ματιά του Χίτσκοκ.

Ο Τρυφώ δεν ανήκε στους ριζοσπάστες του κινήματος της νουβέλ βαγκ, όπως ο Γκοντάρ, όμως κατόρθωσε να σκιαγραφήσει με λιτότητα και ακρίβεια τα ανθρώπινα πάθη. Η «Γυναίκα της διπλανής πόρτας» συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες στιγμές της φιλμογραφίας του και αποκαλύπτει τον μεγάλο θαυμασμό του σκηνοθέτη για τον Χίτσκοκ, για τον οποίο μάλιστα είχε γράψει ένα βιβλίο.

Το δράμα των πρωταγωνιστών εισάγεται με μια σκηνή «αποστασιοποίησης» που ταυτίζει τη ματιά του θεατή με τον κινηματογραφικό φακό. Παρακολουθούμε την αφήγηση της μαντάμ Ζουβ, η οποία ξετυλίγει με αφοπλιστική απλότητα την ιστορία του καταστροφικού πάθους που παρέσυρε στη δίνη του τον Μπερνάρ (Ζεράρ Ντεπαρντιέ) και την Ματίλντ (Φανί Αρντάν).

Απευθυνόμενη προς το κινηματογραφικό συνεργείο η μαντάζ Ζουβ προσκαλεί τον φακό να έρθει κοντύτερα ώστε να δούμε τα ίχνη που άφησε πάνω της ένας παλιός έρωτας. Η σικάτη μαντάμ Ζουβ αποπειράθηκε κάποτε να αυτοκτονήσει για χάρη ενός μυστηριώδους άντρα. Το αποτέλεσμα ήταν μια ελαφριά αναπηρία αλλά και η δραστική αλλαγή της κοσμοθεωρίας της.

Η μαντάμ Ζουβ εξοβέλισε από τη ζωή της τα επικίνδυνα πάθη και έγινε ιδιοκτήτρια ενός τένις κλαμπ σε μια επαρχιακή πόλη της Γαλλίας.Η τραγική ιστορία του Μπερνάρ και της Ματίλντ λειτουργεί σαν ένα ακόμη επιχείρημα υπέρ των επιλογών της.

Ο Μπερνάρ ζούσε ευτυχισμένος μαζί με τη σύζυγό του Αρλέτ και τον γιο του Τομάς, μέχρι τη στιγμή που η Ματίλντ, ένας παλιός του έρωτας, μετακόμισε στο διπλανό σπίτι. Παρότι η Ματίλντ ήταν νιόπαντρη, η σπίθα της παλιάς ερωτικής φλόγας σιγόκαιγε.

Η ρουτίνα του έγγαμου βίου, ένα προστατευτικό καταφύγιο για τους δύο ήρωες που θέλησαν να ξορκίσουν τα τραύματα του παρελθόντος, παραχωρεί τη θέση της στις ενοχές, την αγωνία, τη ζήλια και το θυμό. Η αντίθεση ανάμεσα στην επίπλαστη, γαλήνια καθημερινότητα και τις γεμάτες ένταση συναντήσεις του παράνομου ζευγαριού, μας οδηγεί στον πυρήνα της ταινίας: στον παραλογισμό του ερωτικού πάθους.

Η εικόνα που έχουν ο Μπερνάρ και η Ματίλντ για το αντικείμενο του πόθου τους φαίνεται να μην επιβεβαιώνεται από τις εμπειρίες των συζύγων τους. Ο Τρυφώ αποκαλύπτει τα άγνωστα πρόσωπα που μπορεί να κρύβει κανείς απέναντι σε διαφορετικούς ερωτικούς συντρόφους.

Η Ματίλντ και ο Μπερνάρ αποτελούν έναν εκρηκτικό συνδυασμό που συνοψίζεται στη φράση της μαντάμ Ζουβ: «ούτε μαζί, ούτε χώρια». Η εκπληκτική χημεία ανάμεσα στον Ζεράρ Ντεπαρντιέ και τη Φανί Αρντάν, δημιούργησε στο κοινό την πεποίθηση ότι οι δύο πρωταγωνιστές μοιράζονταν μια εξίσου δυνατή σχέση και στην πραγματικότητα, κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ.

Η Φανί Αρντάν, η οποία παντρεύτηκε τον Τρυφώ και απέκτησε μαζί του μια κόρη, οφείλει σε μεγάλο βαθμό τη διεθνή ακτινοβολία της στη «Γυναίκα της διπλανής πόρτας» (1981). Το φιλμ ήταν υποψήφιο για δύο βραβεία Σεζάρ και έλαβε διακρίσεις σε όλο τον κόσμο, από την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία.

Πρωταγωνιστούν ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ και η Φανί Αρντάν

H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Art Free.

«Τα κόκκινα παπούτσια»

Επανέκδοση με άρωμα ρομαντισμού

Η ταινία με μια ματιά: Η Βίκυ Πέιτζ ανερχόμενη πρίμα μπαλαρίνα, αριστοκρατικής καταγωγής, υποτάσσεται πλήρως στην αυστηρή πειθαρχία του ιμπρεσάριου Μπόρις Λεμορντόφ, ο οποίος διευθύνει το ομώνυμο, διάσημο μπαλέτο. Ο Λεμορντόφ, ο χαρισματικός δικτάτορας του θιάσου φυλάει ζηλότυπα τις ταλαντούχες χορεύτριες από τις σειρήνες του έρωτα, καθώς πιστεύει ότι η απόλυτη αφοσίωση στην τέχνη και το καλλιτεχνικό του όραμα δεν αφήνουν περιθώρια για προσωπική ζωή. Η νεαρή κοπέλα με τον ενθουσιασμό και το πάθος της για το χορό φαντάζει η κατάλληλη επιλογή για να σμιλέψει ο φιλόδοξος ιμπρεσάριος τη φιγούρα της ιδανικής μπαλαρίνας.

Χάρη στο Ίδρυμα Μάρτιν Σκορσέζε και τα Αρχεία Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια η κλασική ταινία «Τα κόκκινα παπούτσια» (1948) των Μάικλ Πάουελ και Έμερικ Πρεσμπέργκερ, προβάλλεται και πάλι στους ελληνικούς κινηματογράφους σε μια πλήρως αποκατεστημένη κόπια. «Η σύλληψη των Πάουελ και Πρεσμπέργκερ για τη διασκευή στα ΅Κόκκινα ΠαπούτσιαΆ είναι ανεπανάληπτη. Ειλικρινά, είναι η πιο όμορφη τεχνικολόρ ταινία που γυρίστηκε ποτέ! Ένα από τα αληθινά θαύματα στην ιστορία του σινεμά», υποστηρίζει ο Μάρτιν Σκορσέζε.

Η ταινία εντάσσεται στο νέο-ρομαντικό κίνημα της Βρετανίας, ωστόσο είναι ευδιάκριτα τα εξπρεσιονιστικά στοιχεία στη σκηνογραφία και το σενάριο, καθώς η κεντρική ηρωίδα Βίκυ Πέιτζ (Μόιρα Σίρερ) χορεύει σε μια σκηνή που αντανακλά τις προσδοκίες αλλά και τους φόβους της. Με όχημα το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν ¶ντερσεν «Τα κόκκινα παπούτσια» οι δημιουργοί της ταινίας εστίασαν στην τραγική διάσταση της καλλιτεχνικής φιλοδοξίας.

Η Βίκυ Πέιτζ επιλέγεται για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση- μεταφορά του παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν ¶ντερσεν «Τα κόκκινα παπούτσια». Το συγκεκριμένο έργο αποκτά συμβολικές προεκτάσεις για τους πρωταγωνιστές του δράματος. Η κεντρική ηρωίδα του παραμυθιού εξαιτίας των μαγεμένων κόκκινων υποδημάτων της είναι καταδικασμένη να χορεύει ασταμάτητα, αψηφώντας την κούραση και το χρόνο.

Με τον ίδιο τρόπο και η Βίκυ Πέιτζ αρχίζει να αισθάνεται περιορισμένη στη χρυσή φυλακή του Λεμορντόφ . Μετά τη θριαμβευτική εμφάνισή της στο Μόντε Κάρλο συνάπτει ερωτική σχέση με τον συνθέτη της μουσικής του μπαλέτου, τον Τζούλιαν, προκαλώντας την οργή του προστάτη της που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της.

Η ιστορία του σεναρίου εικάζεται από πολλούς ότι προέκυψε από τη σχέση του διάσημου ιμπρεσάριου της εποχής Σεργκέι Ντιαγκίλεφ με τον θρυλικό χορευτή Νιζίνσκι, ο οποίος εγκατέλειψε τον εραστή και μέντορά του για να παντρευτεί μια βρετανίδα μπαλαρίνα.

Οι σκηνοθέτες της ταινίες όμως υποστήριζαν ότι τα στοιχεία του χαρακτήρα του Λεμορντόφ τα εμπνεύστηκαν από τον πρώτο τους δάσκαλο σκηνοθέτη Αλεξάντερ Κόρντα. Οι ίδιοι επέλεξαν διάσημους επαγγελματίες χορευτές με υποκριτικές ικανότητες: η Μόιρα Σίρερ, ο Λεονίντ Μασίν, ο Ρόμπερτ Χέλπμαν και η Λουντμίλα Τσερίνα που εμφανίζονται στην ταινία προέρχονταν από διάσημους θιάσους της εποχής όπως το Royal Ballet. Η ταινία τιμήθηκε με δύο Όσκαρ, Μουσικής (για την πρωτότυπη σύνθεση του Μπράιαν Ήσντεϊλ) και καλλιτεχνικής διεύθυνσης.

Παίζουν οι Μόιρα Σίρερ, Λεονίντ Μασίν, Ρόμπερτ Χέλπμαν, Λουντμίλα Τσερίνα κ.α. Η ταινία προβάλλεται από τη Filmtrade.

«25 Καράτια»

Ένα νουάρ για τη Βαρκελώνη

H ταινία με μια ματιά: Ο ¶μπελ κινείται στις παρυφές του περιθωρίου, αναλαμβάνοντας την είσπραξη «δανεικών» για λογαριασμό του αφεντικού του. Η Κέι από την άλλη πλευρά, εκπαιδεύτηκε νωρίς από τον μικροκακοποιό πατέρα της, να ελίσσεται και να παίρνει αυτό που θέλει. Με αφορμή μια αποτυχημένη κλοπή, οι δρόμοι του ¶μπελ και της Κέι διασταυρώνονται με απρόβλεπτες συνέπειες τόσο για τους ίδιους, όσο και για το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Σύγχρονο, καλογυρισμένο νουάρ, με ωμό ρεαλισμό και γρήγορους ρυθμούς από τον Πάτσι Αμέζκουα. Η αδρεναλίνη δεν εξαντλείται στις σκηνές δράσης αλλά στις στρατηγικές κινήσεις των πρωταγωνιστών που μοιάζουν με μια παρτίδα σκάκι κόντρα στο χρόνο. Η νουάρ μυθολογία χρειάζεται μια μοιραία γυναίκα και στην ταινία το ρόλο της παίρνει η Κέι, η γυναίκα-παιδί, μια γοητευτική έφηβη χωρίς παιδική ηλικία που αναζητεί στο πρόσωπο του ¶μπελ την υπόσχεση μιας φυσιολογικής ζωής.

Ουσιαστικά ο εραστής της λειτουργεί σαν υποκατάστατο του πατέρα της, ο οποίος την αγαπά αλλά και τη χρησιμοποιεί ως δόλωμα στις επικίνδυνες συναλλαγές του με τον υπόκοσμο. Μια τσάντα κοσμήματα, η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον και η απληστία των ηρώων θα πυροδοτήσουν τις αλυσιδωτές αντιδράσεις μιας ανελέητης καταδίωξης στους δρόμους της Βαρκελώνης. Διεφθαρμένοι αστυνομικοί, εκβιαστές, χαρτοπαίκτες και πληρωμένοι δολοφόνοι συνθέτουν το παζλ της σκοτεινής όψης της πόλης. Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει και ο Τύπος, καθώς η ενημέρωση αποδεικνύεται ένα ακριβοπληρωμένο προϊόν που παζαρεύεται με τολμηρό τρόπο από την κυνική Κέι. Ο ¶μπελ, πρώην πρωταθλητής πυγμαχίας, σε μόνιμο οικονομικό αδιέξοδο δεν έχει κατορθώσει να ανακαλύψει την ταυτότητά του μετά το θάνατο της γυναίκας του.

Νιώθει εξίσου ένοχος με τον πατέρα της Κέι, γιατί έχει εμπιστευτεί την ανατροφή του μικρού γιου του στους γονείς του. Υποχρεώνεται όμως να αναθεωρήσει την παθητική στάση του, όταν το πρώην αφεντικό του στρέφεται εναντίον του.

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο διαθέτει τον δικό του, αμφιλεγόμενο κώδικα αξιών που τους προστατεύει από τις ξαφνικές επιθέσεις του περιβάλλοντός τους. Ο ¶μπελ και η Κέι αναζητούν απελπισμένα τη δική τους οικογενειακή εστία και έχουν εναποθέσει όλες τις ελπίδες τους σε μια τσάντα με ξεχωριστό περιεχόμενο που κρύβει ένα πολύτιμο «διαμάντι» : την εμπιστοσύνη. Τα «25 Καράτια» τιμήθηκαν με τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Ανδρικής και Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Ισπανικού Κινηματογράφου της Μάλαγα.

Παίζουν οι: Φραντσέζ Γκαρίντο, Αϊντα Φολτς, Μανουέλ Μορόν. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Nutopia.

«Οι μεγάλοι»

H κωμική πλευρά του αμερικανικού ονείρου

H ταινία με μια ματιά: Πέντε παιδικοί φίλοι βρίσκονται μετά από τριάντα χρόνια, με αφορμή το θάνατο του αγαπημένου τους προπονητή στο σχολείο. Όταν ξανασυναντιούνται ανακαλύπτουν με χαρά ότι παραμένουν εξίσου ανώριμοι. Η επεισοδιακή τους επανασύνδεση πραγματοποιείται σε ένα απομονωμένο σπίτι σε μια λίμνη, το ονειρεμένο μέρος των παιδικών τους διακοπών. Οι γυναίκες, τα παιδιά και τα πεθερικά τους όμως δεν συμμερίζονται πάντα τον ενθουσιασμό τους για τη φύση.

Η φαρσοκωμωδία του Ντένις Ντάγκαν με ένα καστ γνωστών ηθοποιών βομβαρδίζει ως επί το πλείστον με κρύα αστεία τον θεατή, υπάρχουν όμως και σύντομα διαλείμματα ευρηματικών διαλόγων. Όλα τα στερεότυπα και η μικροαστική μιζέρια της αμερικάνικης οικογένειας παρελαύνουν με φόντο την 4η Ιουλίου. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της ταινίας παρουσιάζει με ξεκαρδιστικό τρόπο την αλλοτρίωση της γενιάς των game boy που προσγειώνονται ως άλιεν σε μια φρικτή φυλακή χωρίς κινητά, τηλεοράσεις με επίπεδες οθόνες ή διαδίκτυο.

Η παρέα των πέντε φίλων αντιπροσωπεύει όλες τις φυλές και τις τάσεις της αμερικανικής κοινωνίας, ενώ το μπάσκετ παραμένει το πεδίο όπου ξεκαθαρίζονται οι λογαριασμοί του παρελθόντος. Οι ¶νταμ Σάντλερ και Φρεντ Γουλφ υπογράφουν από κοινού το εξωφρενικό σενάριο και δεν αφήνουν τίποτα όρθιο: η υπερπροστατευτικότητα των γονιών, οι απαράδεκτες γιαγιάδες, η εμμονή με τις «ψαγμένες» δίαιτες και τις ανατολίτικες διατροφικές συνήθειες, τα ερωτικά απωθημένα, η κάλπικη όψη του αμερικανικού ονείρου (είναι ενδεικτικό ότι ένας άνεργος κυκλοφορεί με κάντιλακ), το χάσμα των γενεών, τα σεξουαλικά απωθημένα και η νοσταλγία για έναν υποτίθεται αγνό και φυσικό τρόπο ζωής, συνθέτουν αυτό το περίεργο, κωμικό κοκτέιλ.

Παίζουν οι: ¶νταμ Σάντλερ, Κέβιν Τζέιμς, Κρις Ροκ, Ντέιβιντ Σπέιντ, Ρομπ Σνάιντερ, Σάλμα Χάγιεκ, Μαρία Μπέλο, Μάγια Ρούντολφ.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Αudiovisual.

«Ο μεγάλος ύπνος»

Ο Φίλιπ Μάρλοου στη μεγάλη οθόνη

Στις κλασικές επανεκδόσεις αυτής της εβδομάδας συγκαταλέγεται η αριστουργηματική ταινία του Χάουαρντ Χοκς «Ο μεγάλος ύπνος», με πρωταγωνιστές τους Χάμφρει Μπόγκαρτ και Λορήν Μπακόλ. Το σενάριο βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Ρέιμοντ Τσάντλερ και ο «Μπόγκι» ενσάρκωσε ιδανικά τον θρυλικό ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου. Η ταινία προβάλλεται από τη Νew Star στο Cine Ψυχικό Ήβη Κλασική (Κηφισίας 290 και Παρίτση 2, Ψυχικό).